توصیه شده, کویکتل

معرفی قابلیت QuecOpen در ماژول‌های کویکتل

معرفی قابلیت QuecOpen در ماژول‌های کویکتل

قبلا در سیسوگ در مورد یکی از امکانات فوق العاده ماژول های کویکتل که باعث برتری اون نسبت به به دیگر ماژول های gsm می‌شد به نام OpenCpu صحبت کرده بودیم، با کمک openCpu می‌توانستیم بدون نیاز به کنترلر خارجی از ماژول gsm خودمون استفاده کنیم، به این صورت که کد خودمون رو بر روی خود ماژول پروگرام میکردیم که دارای یک سیستم عامل مولتی تسک بود و حافظه و قدرت پردازشی مناسبی داشت همچنین از درگاه های مختلفی مثل i2c ،spi ،adc و … پشتیبانی میکرد. حالا در این مقاله میخوایم قابلیت QuecOpen رو بررسی کنیم که در ماژول های 4G LTE این شرکت وجود دارند و جایگزین OpenCpu در ماژول های این شرکت هستند، پس با سیسوگ همراه باشید تا به بررسی QuecOpen بپردازیم…

 

QuecOpen چیست

QuecOpen یک پلتفرم توسعه برای سیستم های امبدد بر اساس RTOS هست که باعث سادگی در طراحی و توسعه پروژه های IOT میشود؛ این توضیحی هست که کویکتل در مورد این قابلیت ارائه داده . حالا اگر بخوایم خودمونی تر در موردش صحبت کنیم باید بگیم که QuecOpen در واقع قابلیتی هست که به کمک اون میتونیم از ماژول خودمون بدون نیاز به کنترلر خارجی در پروژه ها استفاده کنیم، مثلا میخوایم یک ردیاب همراه بسازیم که اطلاعات مکانی رو بر بستر 4G به سرور انتقال دهد در حالت عادی ممکنه نیاز باشه از یک ماژول gps، یک ماژول 4G و یک پردازنده مرکزی (مثلا میکروکنترلر stm32) استفاده بشه، اما با استفاده از ماژولی مثل ماژول EC200U که دارای GPS داخلی هست و از شبکه 4G هم پشتیبانی میکنه و دارای قابلیت QuecOpen هم هست، می‌توانید فقط با یک ماژول همه کارها رو انجام بدهید این کار چند ویژگی داره، باعث کاهش هزینه و کاهش پیچیدگی طراحی و کاهش مصرف می‌شود، دیگه چی بهتر از این ؟؟!!

 

QuecOpen چه امکاناتی داره ؟

در QuecOpen شما میتونید از همه امکانات و درگاه‌های ارتباطی ماژول استفاده کنید که از بین آن‌ها میشه به I2C ،SPI ،SD ،ADC ،GPIO ،UART ،USB و … اشاره کرد. همچنین کتابخانه های لازم به همراه نمونه برنامه هایی که این درگاه‌ها را پیاده سازی کردند به همراه داکیومنت هاشون موجود هستند. از طرفی دیگه کتابخانه هایی هم برای کار با پروتکل‌های ارتباطی مختلف مثل TCP ,UDP ,MQTT ,HTTP و … هم موجود هستند.

از دیگر قابلیت های آن دارا بودن ابزاری برای گرفتن log از ماژول هست که باعث افرایش سرعت اشکال یابی در توسعه نرم افزار می‌شود.

QuecOpen Docs

 

چطور برای QuecOpen باید کدنویسی کنیم ؟

برای توسعه برنامه برای QuecOpen یک SDK ارائه شده که باید از آن استفاده کنیم. شما IDE خاصی ندارید و با هر ادیتوری می‌توانید کدهاتون رو ویرایش کنید . سیستم عامل شما هم می‌تواند لینوکس یا ویندوز باشد. شما یک سیستم عامل بلادرنگ در ماژولتون دارید که می‌توانید تسک های مختلفی در آن اضافه کنید و به آن ها اولویت بدهید.

در ادامه تصویری از ساختار SDK رو مشاهده می‌کنید:

 

RTOS موجود چه قابلیت هایی دارد؟

از قابلیت های موجود در RTOS که در QuecOpen پیاده شده، می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • task
  • semaphore
  • mutex
  • message queue
  • timer
  • event notification and software
  • watchdog

quecopen task state

تفاوت QuecOpen با OpenCpu چیست؟

نکته اول اینکه OpenCpu در ماژول های 2G استفاده شده و QuecOpen برای ماژول های 4G هست. از لحاظ کدنویسی هم sdk  QuecOpen کامل تر هست و کتابخونه‌ها و داکیومنت‌های بیشتر و کاملتری داره، همچنین سیستم عامل پیچیده تر و کامل تری داره و بلادرنگ هست . دیباگ کردن برنامه هم به لطف log capture ی که برای quecOpen موجود هست ساده تره. البته باید توجه داشته باشید که QuecOpen هم نسخه های متفاوتی داره، مثلا نسخه ای از اون مناسب ماژول های EC25, EC21 & EC20 و نسخه ای دیگه مناسب ماژول های EC200U و EG915U هست.

به طور مثال این منابعی هست که در ماژول های EC25, EC21 و EC20 موجود هست:

quecOpen quectel ec20 ec25

چه ماژول هایی از این قابلیت پشتیبانی میکنند؟

ماژول های زیر از قابلیت QuecOpen پشتیبانی میکنند:

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اطلاعات مورد نیاز برای کار با QuecOpen این فرم زیر را تکمیل کرده تا با شما تماس گرفته شود.

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “معرفی قابلیت QuecOpen در ماژول‌های کویکتل

  1. Avatar for امیرحسین امیرحسین گفت:

    سلام و عرض ادب
    من خیلی وقته از آموزش های شما استفاده میکنم بزرگوار
    لارم دونستم تشکر کنم و بگم بعضی مطالبتون در فارسی و انگلیسی تا حد اطلاع بنده نظیر نداره
    دم شما گرم و خداقوت

    1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

      سلام.
      خواهش میکنم ، نظر لطفتون هست 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *