اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ

عرضه نسخه 802.11bb پروتکل LiFi

استاندارد LiFi 802.11bb

استاندارد LiFi 802.11bb از نور برای انتقال دیتا در شبکه داخلی با سرعت 224 گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کند.

این استاندارد LiFi نیز نامیده می‌شود. استاندارد LiFi 802.11bb در ژوئن سال 2023 معرفی شد. این استاندارد انتقال دیتا را با سرعت 224 گیگابایت بر ثانیه با استفاده از نور در فواصل چند متری انجام می‌دهد و جایگزین سیگنال‌های RF که در اکثر استانداردهای بی‌سیم دیگر استفاده می‌شوند، شده است.

سال‌ها روی این فناوری کار شده است، برای اولین‌بار از LiFi در سال 2014 رونمایی شد که هنوز بخشی از استاندارد IEEE 802.15 دارای سرعت حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه است.

Light Communications 802.11bb Task Group در سال 2018 توسط شرکت pureLiFi به همراه شرکت Fraunhofer HHI تشکیل شد و در نهایت، منجر به تصویب استاندارد IEEE 802.11bb در ماه گذشته شد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش IoT از 0 تا 100 به صورت کاملا رایگان

معرفی استاندارد LiFi

استاندارد LiFi دارای یک روتر با قابلیت LiFi متصل به شبکه لوکال و اینترنت، یک لامپ با قابلیت LiFi روی ceiling و یک یا چند گیرنده LiFi است. از دیدگاه کاربر نهایی، این استاندارد مانند دسترسی به یک پوینت وای‌فای عمل می‌کند. به ما گفته شده است که انتشار خط دید نور با جلوگیری از نفوذ به دیوار، امنیت را افزایش می‌دهد، خطرات پارازیت و استراق سمع را کاهش می‌دهد و دقت سانتی متر را برای ناوبری داخلی فراهم می کند.

ویژگی‌های اصلی PureLiFi Light Antenna ONE

ویژگی‌های اصلی ماژول PureLiFi Light Antenna ONE عبارت‌اند از:

  • Data Rate – Over 1 Gbps+
  • Range – 20 to 300 centimeter
  • Tx Field of View – 24 degrees
  • Wavelength of Operation – 850nm ± 10
  • Baseband – Agnostic
  • Channels – Single or Multi-channel
  • 300Mhz Max frequency support
  • Compliance – 802.11bb Light

بنابراین، برای این ماژول نباید بیش از سه متر از نور فاصله داشته باشید و Tx FoV به این معنی است که نمی‌توانید گوشی خود را روی میز بگذارید تا موسیقی پخش شود. همان‌طور که در شکل زیر نشان‌داده‌شده است، این ماژول را می توان در بالای تلفن همراه قرار داد؛ در نتیجه، به این معنی است که این ماژول برای تلفن‌های همراه خیلی باریک مناسب نیست.

pureLiFi Light Antenna ONE

بنابراین، به نظر می‌رسد که نقاط قوت فروش LiFi شامل امنیت/حریم خصوصی و پشتیبانی از موقعیت مکانی داخلی با دقت سانتی‌متر،همچنین WiFi RTT (802.11mc) از ویژگی های مهم این پروتکل می باشد. با این تفاصیر طبق گفته خود وبسایت LiFi نرخ انتقال دیتا می توانید بسیار بالا تر باشد:

این دستگاه از لامپ‌های LED معمولی خانگی برای انتقال دیتا استفاده می‌کند و سرعت آن تا 224 گیگابایت در ثانیه است. باتوجه‌به اینکه سریع‌ترین وای‌فای در باند فرکانس 60 گیگاهرتز یعنی WiGig می‌تواند حداکثر دارای سرعت 7 گیگابایت در ثانیه باشد، سرعت LiFi حدود 100 برابر بیش‌تر از آن است! نه‌تنها این، بلکه نرخ هر مترمربع یا نرخ دیتا شبکه LiFi نیز می‌تواند 1000 برابر بیش‌تر از نرخ دیتا شبکه وای‌فای باشد.

تا زمان تست های واقعی این پروتکل نمیتوان با اطمینان گفت که 224 گیگابایت بر ثانیه 100 برابر سریع‌تر از 7 گیگابایت بر ثانیه می باشد؛ اما با صرف‌نظر از این موضوع، می‌توان گفت ماژول LiFi سرعت حدود 1 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد؛ بنابراین در حال حاضر، LiFi از نظر عملی و عملکرد مشابه با وای‌فای 6 است.

همچنین، در یک دفتر یا یک کلاس امکان برقراری اتصال پرسرعت بدون سیم‌کشی مجدد وجود دارد و شما می‌توانید لامپ‌های LED LiFi را در سرتاسر شرکت خود یا هر جای دیگری نصب کنید و سرعت LiFi حتی ممکن است از وای‌فای  TBC نیز بیش‌تر باشد.

کاربردهای LiFi

برنامه‌هایی که می‌توانند از LiFi استفاده کنند عبارت‌اند از: واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بازی‌های با تأخیر کم، آژانس‌های دولتی، بیمارستان‌ها و شرکت‌هایی که ممکن است به سطح بیش‌تری از امنیت یا حریم خصوصی با دیتاهای حیاتی نیاز داشته باشند و همچنین، بخش‌هایی مانند صنعت هوافضا که می‌خواهند تداخل بی‌سیم RF را حذف کنند.

جزئیات بیش‌تر درباره این محصول (از جمله برخی از محصولات وای‌فای مانند تبلت‌ها، لامپ‌ها، آداپتورهای USB، دستگاه‌های devkit و…) را می‌توانید در وب‌سایت رسمی این شرکت و در مجله خبری مربوط به آن پیدا کنید.

lifimax flex

سیستم plug-and-play LiFiMAX Flex برای استفاده حداکثر 32 کاربر به صورت همزمان

 

منبع: CNX SOFTWARE

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *