آنالوگ, پروژه, توصیه شده, معرفی, مقاله های سیسوگ, منبع تغذیه سویئچینگ

چگونه یک شارژر سریع (Fast Charger) بسازیم؟

how to make a FastCharger

فست شارژ یا شارژ سریع چیست؟

با افزایش روزافزون دستگاه‌های هوشمند و وسایل الکترونیکی همراه، نیاز به شارژر سریع پیش از پیش احساس می‌شود، امروزه چالش اصلی برای مهندسان، تأمین انرژی موردنیاز این وسایل است. یکی از گزینه‌های پیش رو، استفاده از باطری است. باطری‌ها در سال‌های اخیر جهش‌های تکنولوژیک خوبی داشته‌اند که باعث شده آن‌ها اندازه‌ی کوچک‌تر و ظرفیت بیشتری داشته باشند. افزایش ظرفیت باطری‌ها باعث می‌شود که مدت‌زمان استفاده‌ی آنها بدون نیاز به شارژ، بیشتر شود و کوچک شدن اندازه‌ی باطری‌ها به سبک و کوچک‌تر شدن دستگاه‌های همراه کمک می‌کند. اما چالش جدیدی ایجاد می‌شود که مدت‌زمان انتظار برای شارژ باطری است. در این مقاله سعی داریم نحوه ساخت یک شارژر سریع را با استفاده از آی سی CHY103 آموزش دهیم.

با افزایش ظرفیت باطری‌ها قاعدتاً مدت‌زمانی که برای شارژ آنها لازم است نیز بیشتر می‌شود. فرض کنید درحالی‌که برای رسیدن به جلسه‌ای در خارج از شهر عجله دارید و باید هرچه سریع‌تر خود را به جلسه برسانید و گوشی هوشمند شما نیز تنها 5 درصد شارژ دارد. برای شارژ کامل با استفاده از شارژرهای معمولی حداقل نیاز به 2 ساعت زمان و برای شارژ تا مرز 70 درصد نیز به زمانی حدود یک ساعت و نیم نیاز است. البته توجه کنید که در گوشی‌هایی با ظرفیت باطری بالاتر این زمان به طبع زیادتر خواهد بود. قاعدتاً صرف چنین زمانی باعث خواهد شد که جلسه را از دست بدهید.

شاید برای شما مفید باشد: ساخت شارژر باتری اسیدی

اما راه چاره چیست؟

تکنولوژی‌ای که در سال 2013 برای اولین بار توسط شرکت کوالکام (Qualcomm) مطرح و همزمان با ارائه‌ی پردازنده Snapdragon 600 از آن پرده‌برداری شد، تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ است که به شما امکان می‌دهد که باطری گجت همراه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به اندازه‌ی قابل‌قبولی شارژ کنید.

شرکت کوالکام تاکنون چهار نسل از فست شارژ را معرفی کرده و توسعه داده است.

همان‌طور که می‌دانید زمان شارژ رابطه مستقیمی با توان پمپ شده به دستگاه دارد. در نسخه‌ی اولیه از این تکنولوژی، شارژر تنها قادر به ارائه‌ی 10 وات توان بود و در ورژن دوم این میزان تا 18 وات افزایش پیدا کرد. در تصویر زیر می‌توانید ورژن‌های ارائه‌شده از شرکت کوالکام، به همراه مختصری توضیحات را مشاهده کنید:

Qualcomm_Quick_Charge_History

 

در مورد +Quick Charge 4، آخرین تکنولوژی معرفی‌شده از سوی شرکت کوالکام، ادعا شده که: 5 دقیقه شارژ برای 5 ساعت استفاده از گجت همراه.

Quick Charge 4+

فست شارژ (Quick Charge) چطور کار می‌کند؟

غیر از کوالکام شرکت‌های دیگری هم هستند که تکنولوژی Quick Charge را توسعه داده‌اند، اما به دلیل پیش‌قدم بودن شرکت کوالکام و استفاده از تجهیزات رایج (به‌عنوان‌مثال سیم مورداستفاده)، در این مقاله سیستم پیشنهادی کوالکام را بررسی می‌کنیم.

چیزی که مشخص است، فرایند شارژ سریع‌تر تنها با اعمال توان بیشتر به دستگاه ممکن خواهد بود. برای بالا بردن توان همان‌طور که آگاه هستید دو راه وجود دارد: زیاد کردن جریان اعمالی یا بالا بردن ولتاژ. در نسخه‌ی اولیه از Quick Charge ارائه‌شده، جریان شارژ را تا 2 آمپر بالا بردند که باعث انتقال توان 10 واتی می‌شد. مسائل و محدودیت‌های زیادی برای بالا بردن جریان مطرح است؛ یکی از اساسی ترین محدودیت‌ها، مقاومت سیم مورداستفاده است. با بالا رفتن جریان، افت ولتاژ صورت گرفته روی سیم بیشتر خواهد شد و حتی در نمونه‌های نامرغوب از سیم شارژر به دلیل مقاومت بالای سیم اصلاً امکان عبور جریان بیش از یک آمپر نیست و از طرفی بالا بردن جریان، باعث ایجاد تلفات بیشتر در المان‌های الکترونیکی و تولید گرمای بیشتر می‌شود.

بنا بر دلایل ذکرشده، در نسخه دوم به‌جای افزایش جریان، ولتاژ افزایش پیدا کرد. با افزایش ولتاژ، توان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ با این تفاوت که مقدار مقاومت سیم شارژر تأثیر کمتری در فرایند شارژ خواهد داشت و گرمای کمتری ایجاد می‌شود و امکان کوچک‌تر کردن شارژها نیز وجود دارد. در ورژن دوم امکان انتخاب ولتاژ بین ولتاژهای 12 ,9 ,5 توسط گجت وجود دارد. در ورژن سوم نیز، امکان تعیین ولتاژ در بازه‌ی 3.6 تا 20 برای گجت مورداستفاده وجود دارد.

شارژر چطور ولتاژ مناسب را انتخاب می کند؟

همان‌طور که در مقاله‌ای تحت عنوان “همه‌چیز در مورد مدار شارژر باطری‌های لیتیوم یون” به بایدها و نبایدهای فرایند شارژ باطری‌های نیکل کادمیم پرداختیم، یکی از پارامترهای مهم در خصوص شارژ انواع باطری، مسئله‌ی دما است. با شارژ شدن باطری، گرما ایجاد می‌شود و اگر کنترل نشود که باطری با چه سرعتی افزایش دما دارد یا دمای آن تا چه اندازه افزایش پیداکرده است، موجب آسیب دیدن باطری و حتی انفجار آن خواهد شد.

 

Each chemistry uses a unique charge termination

جدول فوق نشان‌دهنده‌ی افزایش دمای باطری با توجه به ساختار شیمیایی آن و نوع فرآیند شارژ است.

با توجه به خطرات افزایش دمای باطری، لازم است در صورت افزایش دما، توان اعمال‌شده از سوی شارژر کاهش پیدا کند تا احتمال صدمه دیدن باطری کم شود.

توضیح در خصوص پارامتر C ذکر شده در جدول :

اگر یک باتری 3.7 ولت و 2000 میلی امپر ساعت داشته باشید و از آن 2 آمپر جریان بکشید در عرض یک ساعت تمام می‌شود ولی اگر تصمیم دارید که 4 آمپر جریان بکشید اول باید ظرفیت تخلیه باتری را نگاه کنید.

ظرفیت تخلیه × جریان (آمپر ساعت) = مقدار حداکثر جریانی که می‌شود از باتری کشید

همچین پارامتری برای شارژ کردن باتری هم صادقه، یعنی هر باتری یک ظرفیت تخلیه و یک ظرفیت شارژ دارد. یعنی اون باتری که مثالشو زدم اگر ظرفیت شارژش 5 باشه می‌توانید با جریان 10 امپر شارژ کنید. اکثر باتری های لیتیوم پلیمری که در کواد کوپترها استفاده میشه ظرفیت شارژی 1C دارند (بعضی ها هم 0.1C).

اما چطور شارژ و گجت هوشمند در ارتباط هستند و گجت قادر به کنترل ولتاژ شارژر است؟

همان‌طور که می‌دانید کابل‌های USB دارای چهار رشته سیم هستند که دو رشته سیم به نام‌های +D و -D وظیفه‌ی حمل اطلاعات را بر عهده دارند. در فرایند شارژ وقتی‌که گوشی هوشمند یا گجت موردنظر تشخیص داد که شارژر متصل شده است، یا اعمال سطح ولتاژهای مختلف بر روی این دو رشته سیم قادر به کنترل ولتاژ خروجی شارژ است. شارژر در ابتدای فرایند شارژ، این دو رشته را به هم اتصال کوتاه می‌کند و به این صورت گوشی متوجه می‌شود که به شارژر متصل شده است.

QC-3.0-Decoder-table

عکس فوق ولتاژ خروجی آداپتور شارژ سریع را نشان می‌دهد که با توجه به سطح ولتاژ‌های +D و -D ولتاژ خروجی را کنترل می‌کند. توجه داشته باشید که در Quick Charge 3.0 دو کلاس کاری وجود دارد که تنها تفاوت آن‌ها در بیش‌ترین ولتاژ خروجی است. کلاس B قادر است تا 20 ولت را تأمین کند.

چگونگی ساخت و پیاده‌سازی فست شارژر:

برای ساخت یک شارژر سریع نیاز به یک مدار کنترل ولتاژ خروجی است که با توجه به سطح ولتاژ‌های اعمال‌شده به +D و -D ولتاژ خروجی را کنترل کند و بخش دیگری برای ایجاد ولتاژ، مورد‌نیاز است.

برای بخش دوم مدار می‌توان از انواع رگولاتورهای موجود در بازار استفاده کرد. توصیه می‌کنیم که از رگولاتور‌های سوییچینگ با فرکانس سوییچ بالا استفاده کنید. در این پروژه ما از LM2596 استفاده می‌کنیم.

LM2596 Circuit

LM2596، یک آی سی سویچینگ با فرکانس سوییچ 150 کیلوهرتز و جریان دهی تا سقف 3 آمپر است و نیاز به المان‌های زیادی برای راه‌اندازی ندارد و در نوع Adj، قادر است ولتاژ خروجی را با استفاده از یک شبکه‌ی مقاومتی کنترل کند. شاید بهترین انتخاب نباشد ولی به لحاظ در دسترس بودن و قیمت، قطعاً بهترین انتخابی است که می‌توان داشت.

بخش دوم و درواقع اصلی‌ترین بخش، قسمت کنترل است؛ این‌که مداری طراحی کنیم که قادر باشد با توجه به نیاز گجت مورداستفاده، ولتاژ خروجی را کنترل کند. شاید بتوان با استفاده از چند مقایسه کننده آنالوگ و چند آی سی رفرنس و مقداری گیت دیجیتال آن را طراحی کرد یا از یک میکروکنترلر کمک گرفت؛ اما راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد و آن‌هم استفاده از آی سی‌های طراحی‌شده برای این منظور است. خوشبختانه آی سی مذکور به‌تازگی وارد بازار ایران نیز شده است و می‌توان آن را با یک جستجوی اینترنتی ساده پیدا و تهیه کرد.

معرفی آی سی کنترل شارژر سریع:

آی سی کنترل شارژ مورد‌استفاده‌ی ما در این پروژه، CHY103 است که توسط شرکت Power integrations تولید شده است. آی سی مذکور قادر به پشتیبانی هر دو کلاس Quick Charge 3.0 است و توان مصرفی خیلی کمی در حدود 1 میلی وات دارد.

آی سی به‌گونه‌ای طراحی شده است که قادر باشد به‌صورت مستقیم با آی سی های فلای بک TinySwitch و TopSwitch در ارتباط باشد. در‌صورتی‌که بخواهیم از دیگر آی سی های رگولاتور در کنار این آی سی استفاده کنیم نیاز است که شبکه فیدبک را به نحوی طراحی کنیم که مشکلی در برقراری ارتباط پیش نیاید.

CHY103 Diagram

همان‌طور که در بلوک دیاگرام آی سی مشاهده می‌کنید، این آی سی برای تشخیص سطح ولتاژ مورد‌نیاز از 4 عدد مقایسه کننده استفاده می‌کند و تصمیم‌گیری در مورد ولتاژ خروجی با توجه به وضعیت آن‌ها، در Control LOGIC اتفاق می‌افتد.

مدار پیشنهادی برای استفاده از این آی سی را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

 

CHY103 Circuit

پایه‌ی شماره‌ی 2 یا FA/P را می‌توان برای خارج کردن آی سی از مدار استفاده کرد. در مواقعی که اخلالی در رگولاتور اصلی پیش بیاید یا به هر دلیلی قصد داشته باشیم که آی سی CHY103 را از مدار کنترل فیدبک خارج کنیم، می‌توانیم با تحریک پایه FA/P این کار را انجام دهیم.

با انتخاب مقاومت مناسب برای پایه‌ی شماره‌ی 7 یا REFERENCE، می‌توان بین کلاس A و B یکی را برای مدل شارش انتخاب کرد. قبلاً اشاره کردیم که کلاس B در ورژن سوم از شارژ سریع کوالکام، قادر به تأمین ولتاژ تا سقف 20 ولت است. پایه‌ی شماره‌ی 8 یا BYPASS برای تشخیص undervoltage و هم‌چنین تأمین ولتاژ مورد‌نیاز برای کارکرد آی سی است.

پایه‌ی شماره‌ی یک یا TEMPERATURE MONITOR، برای رصد حرارت ایجادشده توسط مدار است و در صورت گرمای بیش‌ازحد می‌تواند با اعمال توان کمتر از آسیب دیدن مدار جلوگیری کند. برای استفاده از این پایه تنها نیاز است که آن را یک NTC مناسب وصل کنید.

درنهایت پایه‌ی شماره‌ی 2 یا FEEDBACK DRIVE، پایه‌ای است که با وصل شدن به مسیر فیدبک رگولاتور اصلی، کار کنترل و نظارت بر ولتاژ خروجی را انجام می‌دهد. اگر به بلوک دیاگرام درون آی سی توجه کنید، این پایه به یک مقایسه کننده با ولتاژ Vth متصل شده و از طرفی می‌تواند جریان IT از آن کشیده شود یا به آن اعمال شود؛ همین مکانیسم کمک می‌کند که این آی سی با دست‌کاری ولتاژ موجود بر روی رفرنس رگولاتور، باعث افزایش یا کاهش ولتاژ خروجی شود.

مدار شارژر سریع سیسوگ

مدار شارژر سریع سیسوگ

مدار طراحی‌شده شارژر سریع، بر اساس آی سی LM2596 و CHY103 است. در این طراحی قسمت تشخیص خطا در نظر گرفته نشده و سنسور حرارتی آن حذف‌شده است و نیازی به مونتاژ R5 نیست.

مهم‌ترین مسئله در طراحی این‌گونه مدارها، محاسبه‌ی مقادیر مناسب برای شبکه‌ی فیدبک است. با توجه به این‌که ولتاژ رفرنس داخلی آی سی LM2596 معادل 1.23 است و ولتاژ رفرنس آی سی CHY103 معادل 1.265، وجود این تناقض کوچک تمام معادلات اولیه برای طراحی بی‌دردسر را بر هم میزند.

از طرفی جریانی که آی سی CHY103 برای کنترل ولتاژ خروجی به مسیر فیدبک اعمال می‌کند، جریان ناچیز 2 میکرو آمپر است که باید حتماً دقت داشته باشید که مقادیر مسیر فیدبک را به نحوی در نظر بگیرید که جریان اعمال‌شده قادر باشد تغییرات دلخواه را در خروجی به وجود بیاورد. در مسیر فیدبک ما از سه مقاومت R2 ، R3 و R4 استفاده کرده‌ایم. با توجه به جریان 2 میکرو آمپر، بهتر است مجموع مقاومت‌ها در حدود 134 کیلو اهم باشد.

ما از مقادیر 33 کیلو و 1 کیلو برای جبران اختلاف بین ولتاژهای فیدبک دو آی سی استفاده کرده‌ایم؛ به این صورت ولتاژ مبنا برای آی سی CHY103 معادل 1.256 و ازنظر LM2596 معادل 1.23 خواهد بود.

نمونه‌ی ساخته‌شده شارژر سریع سیسوگ

نمونه ساخته شده شارژر سریع

در تصویر فوق نمونه‌ی کامل‌شده از این شارژر سریع را مشاهده می‌کنید که در حال شارژ گوشی HTC M9 است.

شارژر فوق با گوشی‌هایی از برند LG, samsung, HTC تست شده و بدون هیچ مشکلی فرایند شارژ سریع را انجام می‌دهد.

در زیر نمودار شارژ گوشی HTC One M9 را مشاهده می‌کنید:

HTC M9 Charging Chart

 

 

خرید آیسی CHY103

البته راه‌های زیادی برای ساخت یک شارژر سریع وجود دارد که استفاده از CHY103 یکی از راحت‌ترین و قابل‌اعتمادترین راه‌های ممکن است. برای خرید آی سی شارژر سریع می‌توانید به‌راحتی با یک جستجوی ساده در Isee موتور جستجوی قطعات الکترونیکی (موتور جستجوی آی سی، از رؤیا تا واقعیت)، قطعه‌ی موردنظر را در فروشگاه‌های ایرانی پیدا کنید.

 

دانلود شماتیک و PCB شارژر سریع:

شماتیک و PCB با استفاده از نرم‌افزار altium designer رسم شده‌اند و به‌صورت رایگان و متن‌باز در اختیار کاربران محترم سیسوگ قرار می گیرد.

برای دانلود فایل‌های مربوطه می توانید به اکانت GitHub سیسوگ مراجعه کنید:

دانلود فایل های پروژه Quick-Charge-v3.0.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

183 دیدگاه در “چگونه یک شارژر سریع (Fast Charger) بسازیم؟

  1. Avatar for Majidi Majidi گفت:

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون
    میخواستم بدونم برای اینکه بتونم شارژر یک دستگاه برقی مثل موتور برقی طراحی کنم نیاز به چه مهارت هایی دارم ؟

  2. Avatar for victor victor گفت:

    سلام این مطالب فوق العاده مفید بود دست دست اندرکانش درد نکنه>
    یه سوال در بستر این آموزش>دستگاهی که مقاومت ntc حذف کردم شارژ میشه ولی رو 64 بیشتر آمپر نمیکشه حتی باطری 0 درصد علت حذفش هم توقف باطری بود الان مقدار و برد شبیه به این رو ندارم دلیل کند شارژی به خاطر حذف این مقاومت بوده یا ذاتیه؟میشه کاری کرد سریع تر شارژ بشه آیا؟

  3. Avatar for ابوالفضل شیروانی ابوالفضل شیروانی گفت:

    سلام ، من میخواستم برای پروژه دانشگاه این مدار رو درست کنم و دوتا سوال دارم .

    ۱- برای ولتاژ Vcc مدار ، تغذیه چند ولت و آمپر نیاز دارد ؟

    ۲- این شماتیک و بردی که طراحی کردید فقط به پایه اطلاعات usb وصل میشود یا باید به پایه های ولتاژ هم متصل شود؟

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      اول این که سوال شما گویا نبود – اگر منظور شما والتاژ ورودی هست که حداقل باید ۱۲ ولت باشد و جریان هم بهتر است حداقل ۱ آمپر را تامین کند اگر بیشتر را نیز توانایی تامین داشته باشد بهتر خواهد بود.
      در مورد سوال دوم منظور شما رو متوجه نشدم

  4. Avatar for ممد ممد گفت:

    سلام.ببخشید روی شارژرهای فست زده ۱۲ ولت.۹ ولت.و ۵ ولت.چجوری میتونم از ۱۲ ولتش استفاده کنم؟میخوام خروجیش بجای ۵ ولت ۱۲ باشه یکم توضیح بدین

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      این پرش از 5 ولت به 9 ولت و 12 ولت بصورت اتوماتیک انجام میشه و لازمه اون دیوایس طبق پروتکل ارتباطی به شارژر بگه من این ولتاژ را ساپورت میکنم و بصورت دستی اتفاق نمیفته

  5. Avatar for سهیل سهیل گفت:

    بدون شک هرگونه شارژر سریع از عمر مفید باتری میکاهد

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      تمام تجهیزات بخصوص اونهایی که طراحی شرکتهای معتبر هستند سعی میکنند حتما طبق الگوریتمهای باطری اونها را طراحی کنند تا عمر باطری هم کم نشه
      ایا برای این صحبتتون رفرنسی دارید؟

  6. Avatar for zizo zizo گفت:

    سلام خداقوت
    من این مدار رو ساختم و با مقاومت های SMD 1% اتفاقا جواب گرفتم خیلی ممنون از کار خوبتون
    فقط چند تا سوال داشتم، اینکه مقدار مقاومت ها و خازن ها رو چطور محاسبه کردید، چون مثلا من دیتاشیت LM2596 رو دیدم اما داخل مدار پیشنهادیش از مقادیر دیگه ای استفاده شده بود.
    توی دیتا شیت CHY103 هم اصلا مقداری معین نشده بود تا جایی که من دیدم، میخواستم یه توضیحی در این مورد بدید.
    فایده اون جامپر بین دو تا آی سی رو هم دقیق متوجه نشدم
    خیلی ممنون از پاسخگویی تون

    1. Avatar for Zeus Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای محاسبه مقدار خازن ورودی و خروجی رگولاتور من بر اساس جریان ورودی و خروجی و ماکزیمم ریپل خروجی تصمیمی گیری کردم
      اما در مورد مقادیر CHY103 باید بگم حقیقتا یادم نیست فرمولش چی بود ولی مجبور شدم رفتار مدار رو بر اساس مدار داخلی آیسی که توی شماتیک گذاشته بود تحلیل کنم و فرمولی به دست بیارم که از اون استفاده کردم
      کار یکم زمان بری بود و ناراحتم که چرا مستندش نکردم که الان برای طراحی مجدد باید دوباره تحلیل کنم

  7. Avatar for Ali Ali گفت:

    سلام ایوالله خیلی عالی بود‌..

    1. Avatar for وحید وحید گفت:

      سلام شما جواب گرفتی؟

  8. Avatar for حسین حسین گفت:

    سلام، آیا با این مدار که درست کردید همه گوشی ها رو میشه شارژ سریع کرد، یا باید حتما گوشی دارای قابلیت شارژ سریع رو داخل خودش داشته باشه؟؟؟؟ گوشی بنده z ultra هست، میخوام برای گوشی خودم درست کنم، آیا شدنی هست؟؟؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام حتما باید گوشی این قابلیت را داشته باشه

  9. Avatar for سعید سعید گفت:

    سلام – مهندس خدا قوت – کاری که این آی سی CHY میکنه رو میشه با میکرو STM با کمک ADC انجام داد و …؟ در کل نظرتون مثبته یا نه ؟ اگر میشه توضیحی بفرمایید –
    و اینکه اگر به یک گوشی دارای فست شارژ همینجوری به دو سیم + , – 9 ولت وصل کنیم بدون هیچ مدار و دیتکت D+ , -D چه اتفاقی میوفته ؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز شما احتمالا میتونید توسط یک میکروکنترلر هم این کار را انجام بدید و برای اینکار دقیقا باید پروتکل های این ارتباط را مطالعه و عینا پیاده سازی کنید. متاسفانه جواب سوال دوم شما را نمیدونم ولی احتمالا در خیلی از گوشی ها محافظت خواهد شد.

  10. Avatar for سهیل سهیل گفت:

    سلام عالی بود من ساختم فقط روی اکثر گوشی ها فست شارژش کار نمیکنه.
    راستی ورژن دومش رو هم منتشر کنید
    ممنون از زحماتتون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      بله ظاهرا ورژن های جدید فست شارژ تغییراتی داشته – باید به ورژنی که گوشی پشتیبانی میکنه هم دقت کنید 🙂
      متشکر از شما

  11. Avatar for علی علی گفت:

    سلام ممنون از پستهای خوبتان کمی علمیتر بگید ممنونیم

  12. Avatar for danial shori danial shori گفت:

    سلام ببخشید تو مدار 4 تا خروجی vcc وجود داره باید هر 4 تا رو به سوکت usb وصل کنیم؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام – این اسم گذاری رو توی نرم افزار طراحی بهشون میگیم نت
      این نت ها در واقعیت به هم وصل هستند – یعنی هرچی vcc هست رو به هم وصل کنید.

  13. Avatar for سهیل سهیل گفت:

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
    بنده مدار رو ساختم ولی زمانی که به موبایل وصلش میکنم یک لحظه کوتاه علامت فست شارژ میاد بعد میره به حالت شارژ عادی مشکل از کجاست؟؟؟
    درضمن بنده بجای مقاومت رفرنس 38.4k از مقاومت 39k استفاده کردم.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز مطئمن باشید اول مقاومت مشکلی ایجاد نمیکنه چون چند تا مقاومت ها باید مقدار دقیقی میداشتند
      ورودی تغذیه شما چقدر هست؟

  14. Avatar for سهیل سهیل گفت:

    باسلام
    من مدار رو درست کردم ولی وقتی به موبایل وصلش کردم یه لحضه علامت فست شارژ میاد بعدش میره توی حالت شارژ عادی اینم بگم که بجای مقاومت رفرنس که ۳۸.۴k هستش از مقاومت 39k استفاده کردم

  15. Avatar for محمد حسین رحیمی محمد حسین رحیمی گفت:

    سلام.
    ببخشید من ی جای شماتیک رو نمیتونم درک کنم.
    توی بخش ولتاژ نتورک چرا 3 تا مقاومت هست؟
    مثلا نمیشد مقاومت 100 کا رو حذف کنیم؟
    اگه میشه ی توضیح در مورد کارکرد این قسمت مدار بدید
    ممنون از سیسوگ

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      در واقع عملکرد مدار به این شکل هست که در حالت عادی باید خروجی ۵ ولت داشته باشیم – یعنی عملا آیسی u2 توی مدار کاری نمیکنه و میشه فرض کرد اصلا متصل نیست – تا اینجا حق با شماست میشه دو تا مقاومت r4 و r3 رو یکی در نظر گرفت – اما وقتی گوشی تقاضای ولتاٰژ بالاتر داشته باشه اینجاست که آیسی u2 باید بتونه روی خروجی تاثیر بذاره – اما این تاثیر محدوده و نباید خارج از رنجی اتفاق بیفته که یه معادله میشه بین ولتاژ رفرنس آیسی رگولاتور و شبکه فیدبک و البته تغییرات خود u2 برای همین لازمه که مدار به شکل زیر طراحی بشه – در واقع پایه 4 از آیسی U2 برای تاثیر گذاری در ولتاژ خروجی رگولاتور هست.

  16. Avatar for کوروش کوروش گفت:

    سلام
    دورشنه سیم نازک مسی را به دو سر کابل لحیم کردم . سرعت شارژ خیلی بالا رفته به باطری آسیب نمیزنه . سیمها کابل تلفنهای قدیمی هستند
    ممنون

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام متوجه نشدم
      شما کابل شارژ را مستقیما زدید به باطری؟

  17. Avatar for بابک پارسه بابک پارسه گفت:

    برنامه خوبی ‌ماراضی هستیم بدنیست مچکریم

  18. Avatar for مصطفی مصطفی گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
    برای ساخت کابل فست شارژ میکرو usb 2 چه نوع سیم یا کابلی رو پیشنهاد میدید که تهیه کنیم ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام متاسفانه کابل های بی کیفیت توی بازار خیلی زیاد شده
      خودم یه مدل کابل گرفته بودم که سیمش کاملا توسط آهن ربا جذب میشد 😐 (سیم خوب از جنس مس هست که آهن ربا جذبش نمیکنه)
      و تنها راه برای بررسی کیفیت کابل اینه که امپدانس اهمیش رو اندازه گیری کنید – یعنی ببینید کابل تا چه جریانی رو قادره رد کنه بدون این که افت شدید ولتاژ داشته باشه.

      1. Avatar for مصطفی مصطفی گفت:

        ممنون بابت پاسخوگوییتون بله میدونم که باید مسی باشه منظور من این هست که من میخوام خودم کابل رو بسازم با استفاده از نری usb و میکرو usb فقط نمیدونم چه نوع کابل 4 رشته ایی بخرم فقط در این حد میدونم که نباید بیشتر از 28awg باشه و در داخل سایت ها که نگاه میندازم میبینم سیم ها معمولا فرق دارند یعنی هر چهارتا سیم داخل کابل به یک اندازه قطر دارند ولی کابل های قدیمی و خراب رو که باز کردم دیدم سیم های سیاه و قرمز که برای جریان برق هستند معمولا قطر بیشتر نسبت به دیتاها دارند ، منظور من این هست که راهنماییم کنید اگر امکانش هست در خرید کابل دو سر باز که خودم نری هارو با هویه لحیم بدم ؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          فکر نمیکردم خودتون بخواید کابل رو بسازید والا من در این زمینه تجربه چندانی ندارم – تنها چیزی که میتونستم بگم این بود که مقاومت اهمی کابل ها تا جای ممکن کم باشه که از تلفات انرژی جلوگیری کنه !!
          برای تست میتونید از رشته سیم به طول دلخواهتون جریان مثلا ۲ آمپری عبور بدید و ببینید چند ولت دو سر سیم افت میکنه – هرچه این ولتاژ کمتر باشه – یعنی کیفیت بالاتر

  19. Avatar for نیما نیما گفت:

    سلام من یه تغییر کوچیک تو برد دادم
    و با ولتاژ ۱۲ ولت ۳ آمپر تست کردم
    متاسفانه رگلاتور LM 2596 دود کرد و سریعا موبایل رو کشیدیم
    چطوری میشه کمکم کنید؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز میشه بگید چه تغییری دادید توی مدار ؟

      1. Avatar for نیما نیما گفت:

        باید PCB رو برات بفرستم چک کنی
        البته همون اول تا ۷۰۰ میلی آمپر رو گوشی جریان داد ولی یهو رگلاتور شروع کرد به دود کردن

        راستی قسمت هیت سینک رگلاتور منفی هست دیگه نه؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          یعنی توی شماتیک مدار تغییر ایجاد نکردید ؟فقط چیدمان قطعات رو عوض کردید ؟ منطقا نباید مشکلی پیش بیاد اگر حوزه های نویز پذیر رو از نزدیک سلف دور کنید
          دود از کجا بلند شد – میدونید کدوم قطعه آسیب دید – ممکنه سلف جریان دهی لازم رو نداشته یا خیلی از موضوعات دیگه
          بله هیتسینک منفی هست و میتونید به سادگی شیلدش کنید.

          1. Avatar for نیما نیما گفت:

            والا رگلاتور رو با ورژن دیپ عوض کردم
            چون خیلی داغ میکرد در حدی که جریان شارژر میرسید به ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی آمپر

            در نهایت باید دنبال یه رگلاتور دیگه بود
            و اینکه آی سی های اینو سوییچ پیدا نمیشه تو ایران
            یا راهی نیست که بشه مستقیم به ۱۱۰ تا ۲۲۰ وصل شد؟

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            من با smd هم مشکلی نداره فقط باید روی برد به اندازه لازم براش مس برای خنک شدن در نظر بگیرید!!
            رگولاتور های فرکانس بالاتر بهتر هستن چون ابعاد کوچک تر میشه و گرمای کمتری هم تولید مبشه
            برای استفاده از ۲۲۰ باید مدار تغزیه سوییچینگ استفاده کنید که آموزشش رو روی سایت قرار دادیم.

          3. Avatar for نیما نیما گفت:

            راستی ولتاژ کار ۲۵۹۶ تا ۳۵ ولت ساپورت میکنه
            به نظرم خازن های الکترولیت رو تا ۵۰ ولت بالا ببریم بهتر نیست؟

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            حتی سری های hv تا ۵۰ ولت هم میتونن تحمل کنید
            ولی خازن ورودی رو باید به ولتاژی که قراره به مدار بدید انتخاب کنید – مثلا اگه قراره ۱۲ ولت بدید خوب خازن ۱۶ هم میتونه اوکی باشه

          5. Avatar for نیما نیما گفت:

            یه نکته که من یادم رفت
            اس ام دی ۳۸.۴ پیدا نمیشه
            من ۳۹ گذاشتم و کار میکنه آمپر هم تا ۲.۷ میره اما به سرعت رگلاتور داغ میشه و جریان میاد رو ۷۰۰ تا ۳۰۰ میلی آمپر
            راستی من با تلگرامی که گذاشته بودید مکاتبه کردم
            متاسفانه دوستی که اونجا با من صحبت کرد
            اظهار بی اطلاعی کرد و گفت اینجا کامنت بذارم
            در هر صورت یه روشی برای مکاتبه مستقیم تر باید باشه
            من از خروجی کار عکس دارم
            و فیلم کارکرد هم گرفتم

          6. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سوالات رو اینجا بپرسید اما برای ارسال فیلم و عکس میتونید به تلگرام بفرستید 🙂
            داغ شدن رگولاتور میتونه به دلیل کم بودن هیتسینک اون باشه !!‌
            البته در نظر داشته باشید سقف جریان این رگولاتور ۳ آمپر هست و بت ۲.۷ به شدت داغ کردنش دور از انتظار نیست
            یا رگولاتور رو به خوبی خنک کنید یا نوعش رو عوض کنید.

  20. Avatar for erfan erfan گفت:

    سلام و خسته نباشید
    مطلبتون عالی بود
    یه سوالی داشتم؟!؟!؟
    من با همون lm2576-5v یدونه شارژر درست کردم و ولتاژ 5 ولت ثابت توی خروجی دارم ولی سوالم اینجاست که آمپر خروجی این رگولاتور 3 آمپر هست و میخاستم بدونم اگه به گوشی وصل کنم مشکلی پیش نمیاد که؟؟؟؟
    ینی یع شارژر 5 ولت 3 آمپر

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام نه مشکلی پیش نمیاد و مصرف کننده شما به اندازه مشخص خودش جریان کشی خواهد داشت

  21. Avatar for سجاد سجاد گفت:

    ممنون از این اطلاعات مفید و توضیحات ریز
    استفاده بردم
    باز تشکر می کنند

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز 🙂

  22. Avatar for حسن واحدیپور حسن واحدیپور گفت:

    خیلی مفید هست ازاین مطالب استفاده خوبی بردم ممنونم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      خبر خوبیه 🙂

  23. Avatar for ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی گفت:

    خیلی نکته های ظریف و تخصصی گفتین. عالی بود مرسی

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز 🙂

  24. Avatar for امیر امیر گفت:

    سلام مجدد
    بازم پیام قبلی بسته شد.
    زشته ولی کار میکنه 🙂 🙂 🙂

    با هیت سینک TO220 الومنیومی و جریان ۲.۶ آمپر خیلی داغ میکنه مدار.
    هم سلف هم آی سی، حدود ۶۰ درجه و بیشتر گرم میشن فکر کنم.
    مال شما هم همینقدر داغ میکنه؟
    خروجی ۲۵۹۶ در حالت IDLE حدود ۴ کیلو هرتز و در حالت تمام بار۲۰۰ کیلوهرتز
    کار میکنه، در حالی که طبق دیتاشیت lm2596 باید حدود ۱۵۰ کیلو هرتز باشه.
    احتمالا تقلبیه 🙂 welcome to iran
    شارژر فابریک لعنتی با ۳ آمپر گوشی رو شارژ میکنه 🙂
    مدار اسنابر پیشنهادی شما مقادیرش چی باشه بهتره؟
    حدود ۳.۳کیلو نیم وات و ۳۳۰ میکرو پلی استر خوبه؟

    باز هم با سپاس

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ممنون برای وقتی که گذاشتید و عکس ارسال کردید :)))
      مهم همینه که کار کنه 🙂
      خوب آره از منم همینقدری که میگید داغ میکنه چند تا دلیل میتونه داشته باشه اول اینه که جنس خوب آیسی چی باشه – آیسی های تقلبی خیلی زیاد شده و همین باعث اینجور مشکلات میشه
      مثلا من یه آیسی داشتم که قسمت محدود کننده جریان رو نداشت اصلا یا فرکانسشون شیف شدید داشتن – جنس هسته سلف هم خیلی مهمه !
      اسنابر رو الان حضور ذهن ندارم ولی در حد ۷۵۰ میلی اهم بود چند صد نانو فارد – اونم باید روی ورودی رگولاتر باشه 🙂
      ببخشید که دیر شد پاسخ کامنت

  25. Avatar for Amir Amir گفت:

    سلام مجدد
    پیام پائینی دسترسی ارسال پاسخ نداشت.نمیدونم چرا.
    من خروجی های مدار رو تست گرفتم. در حالت IDLE حدود ۴.۹۶ ولت در خروجی دارم.
    بعد از اتصال به گوشی، یکی دو بار با فاصله ی کم (حدود ۱ ثانیه) شارژ متوقف میشه و بعدش ولتاژ شارژ تا ۵.۳ بالا میره، آمپراژ هم تا ۲.۶ آمپر میره.
    پایه ی ۵ آی سی (-d) ۳.۳ ولت و پایه ی ۶ حدود ۰.۹ ولت تا ۱ ولت حرکت میکنه.
    نمیدونم شرایط بالا طبیعیه یا نه. ریسک نکردم بیش از یک دقیقه به شارژر وصل کنم، چون احساس میکنم جریان ۲.۶ آمپر بیش از حد بالاست برای ۵ ولت.
    دمای آی سی تا ۳۰ درجه فکر کنم بالا میره و سلف smd شروع میکنه به سوت کشیدن.
    نظرتون چیه زئوس خان؟
    ?????????????

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      جریان ۲٫۶ ! خوب برای ۵٫۳ بالاست !
      اما بیاید یه تستی انجام بدید که بتونیم مطمئن حرف بزنیم
      ولتاژ ورودی رو ۱۲ ولت بذارید – گوشی رو متصل نکنید به پایه d- ولتاژ ۰٫۶ ولت بدید و به پایه D+ هم ۳٫۳
      خروجی باید روی ۹ بره و با جریان کشی هم پایین نیاد اگر اینطور شد میشه گفت عملکرد مدار درسته 🙂
      در غیر این صورت احتمالا chy مشکل داره!!
      سوت کشیدن سلف هم احتمالا برای جریان زیادی هست که داره کشیده میشه – در رضمن از چه آیسی رگولاتوری استفاده کردید ؟

      1. Avatar for امیر امیر گفت:

        سلام
        رگولاتور که lm2596 هستش.
        ۳.۳ v روی d- یعنی شارژر داره توی continues mode کار میکنه،که خب شاهدی بر عملکرد صحیح chy هستش.
        من حس کردم جریان بالا داره باعث میشه که نتونه ولتاژ رو ببره بالا و افت ولتاژ بوجود میاد.
        اما تست پیشنهادی شما کارگشا است.
        تست میکنم خبر میدم.
        اگر دوست داشتید یه ایمیل به من بدین تصاویرش رو بفرستم روی سایت بگذارید.
        جالبه 🙂

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خوب ۲۵۹۶ رگولاتور خوبی هست
          فقط توی مقدار سلف دقت داشته باشید که باید ۳۳ میکروهانری باشه
          اگه لطف کنید همینجا بذارید که برای دیگر دوستان هم که به مشکل میخورن خوب باشه – لطف میکنید.

          1. Avatar for امیر امیر گفت:

            سلام مجدد
            ممنون از کمک و راهنمائی هاتون و پوزش بابت تاخیر در پاسخ
            بالاخره مشکل حل شد و شارژر من هم راه افتاد و همین الان که تایپ میکنم در حال کاره 🙂
            مشکل من اینجا بود که بعد لحیم کاری تنبلی کرده بودم و روغن های روی برد رو تمیز نکرده بودم.
            حدس زدم علت اینکه ولتاژ بالا نمیره اینه که روغن های مونده رو مدار داره نشتی ایجاد میکنه از خروجی فیدبک chy به زمین و نمیتونه ولتاژ لازم برای lm2596 رو ایجاد کنه.
            تینر شور کردم مدار رو و درست شد.
            عکس نمیتونم بفرستم تو پیام ها.
            اگر میشد شاید برای کسائی که روی برد بورد دوست دارن ببندن برای اولین بار(مثل من) میتونست الهام بخش باشه.
            دوست دارم تو ماشین ازش استفاده کنم اما چون ایزوله نیست مطمئن نیستم.
            نظرت چیه استاد؟
            با سپاس
            ????????????????

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست من خوشحالم که مشکل حل شده و ممنون از این که اینجا به اشتراک گذاشتی
            اگه بتونی عکس رو جایی آپلود کنی لینکشو بدی یا تو تلگرام برامون بفرستی میذارم اینجا به اسم خودتون تا بقیه هم استفاده کنند
            اما در مورد استفاده در ماشین خوب من توی ماشین دارم ازش استفاده میکنم – کدوم شارژر ماشینی ایزوله است ؟ هیچ کدوم
            فقط توی ماشین خواستی بذاری حتما خازن ورودی رو بالای ۲۵ ولت در نظر بگیر و اگه بتونی اسنابر بذاری روی ورودی که دیگه چه بهتر
            چون برق ماشین نویزی است 🙂

  26. Avatar for امیر امیر گفت:

    سلام
    نمیدونم طراح این مدار چه کسی هستس.اما تو نت گشتم،ظاهرا کپی از خارجی ها نیست.اگر طراح هموطن هست که به ایشون خسته نباشید میگم و بابت زحمت طراحی و انتشار به ایشون تبریک میگم و سپاسگزارم.
    تصمیم دارم این مدار رو بسازم.
    حتما بعد از ساخت گزارشش رو برای رفع خستگی طراح اینجا میگزارم.
    با توجه به اینکه با lm2596 زیاد کار کردم نباید مشکلی باشه.
    مرسی سیسوگیای گل
    بی انتها خدا قوت میگم.
    امیدوارم همیشه سرحال باشید و موفق.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      مدار طراحی خودم هست و الان حدود یکی دو سالی میشه دارم از یکیش برای استفاده میکنم و تا حالا مشکلی نداشتم
      خوشحال میشیم مستندات ساخت شما رو هم ببینم
      🙂

      1. Avatar for امیر امیر گفت:

        سلام مجدد و سپاس بابت پاسخ سریع تون.
        چند نکته:
        -سه تا آی سی از افرانیک تموم شد 70.000 تومن با هزینه پیک- روز 5 آذر 98 (جهت ثبت در تاریخ 🙂 )
        – برای کارکرد صحیح، ظاهرا نیاز به مقاومت های 1% هستش(مطابق دیتاشیت) با مقادیر :
        100k 33k 1k 2.21k 38.3k
        ظاهرا باید برم کف بازار، آنلاین کسی نمیفروشه، شما چجوری تهیه کردید؟
        ————- یه دوستی گفته بود مدارش فقط 5 ولت کار میکنه: —————
        جهت کمک به دوستانی که با دیتاشیت ها قهرن: سازنده اصرار داره مقاومت رفرنس دقیق 38.3k باشه
        احتمالا در صورت نصب مقاوlت 5% مدار کار نخواهد کرد.پس به جزئیات دقت کنید.
        تا گزارش بعدی بدرود

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          قیمت ها واقعا ناجوانمردانه است – دیروز دشتم قیمت attiny13 رو برای کاری میدیدم اصلا شکه شدم 😐
          منم از کف بازار خریداری کردم فکر میکنم توی فروشگاه نیکوشاپ مقاومت های ۱ درصد رو بتونید آنلاین پیدا کنید.

        2. Avatar for امیر امیر گفت:

          خب من امروز بالاخره مقاومت ها رو هم خریدم.
          از تهران ،خ جمهوری، پاساژ عباسیان،طبقه زیر همکف،انتهای پاساژ،فروشگاه شهاب.
          همه ی مقاومت ها رو هم ۱٪ داشت.
          قبلا هم ازش خرید داشتم،آدم منصفیه.
          حدود ۵۰۰۰ تومن هم هزینه ی مقاومت ها شد.
          امروز ۲۱ آذر ۹۸

          1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            خوب به سلامتی 🙂
            واقعا چقدر قطعات گرون شده 😐
            دارم فکر میکنم الان کسی بخواد الکترونیک یاد بگیره – رسما بیچاره است با این هزینه ها !

          2. Avatar for امیر امیر گفت:

            سلام
            بالاخره تموم شد.
            امکان آپلود عکس نیست انگار.
            گوشی من quick charge 3 هست اما وقتی ۴۰ درصد شارژ داشت تست کردم.
            ولتاژ ۵.۲ آمپر ۲.۶۶ شارژ کرد.
            باید تو درصد های پائین تر هم تست کنم ببینم با ولتاژ بالاتر شارژ میکنه یا نه.
            ضمنا رو وروبرد بستم برای تست.

          3. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام
            امم – فکر نمیکنم به درصد شارژ گوشی ربطی داشته باشه – برای خطایابی یکی از ساده ترین راه ها اینه که ولتاژ روی پین های D مثبت و منفی رو بگیرید و با جدول این پست مطابقت بدید – اون موقع متوجه خواهید شد که ولتاژ خروجی واقعا چی باید باشه – و مشکل از کجاست

  27. Avatar for شاهین شاهین گفت:

    سلام خسته نباشی

    من مدار رو بستم اما ک مشکل هست
    وقتی که مدار رو به برق میزنم خروجی chy103 یعنی پایه های D+ و D- با هم اتصال کوتاه میشه
    اما وقتی که به برق نیست اتصال کوتاهی ایجاد نمیشه
    یعنی مشکل از خود ای سی ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      با فرض این که دقیقا همین مدار رو بسته باشید− باید بگم که احتمالش وجود داره که آیسی سالم باشه و این یک رفتار طبیعی باشه – بخاطر این که گوشی متوجه بشه به شارژر وصل شده
      اگر دقت کنید در شماتیک داخلی آیسی یه ماسفت هست (N1) که دقیقا پایه های D+ و D- رو به هم اتصال کوتاه میکنه !
      https://sisoog.com/wp-content/uploads/2017/09/CHY103_internal-Diagram.png

      1. Avatar for شاهین شاهین گفت:

        صحیح ممنون از راهنماییتون

        اما مشکلی که من دارم اینکه ولتاژ پایه های d+ و d- کمتر از مقادیر جدول هست حدود 0.02 ولت
        و اینکه خروجی من ولتاژ ثابت 5 ولته
        هنگامی که به گوشی وصل میکنم فست شارژ اعمال نمیشه و فقط 1 وات خروجی دارم
        گوشی قابلیت فست شارژ داره و کابل هم با شارژر دیگه تست شده و مشکلی ندارن.
        مورد بعدی اینکه من از سلف 100 میکرو هانری استاده کردم. آیا این دلیل این مشکله یا خیر؟
        ممنون از شما

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام
          خوب با فرض این که آیسی chy103 سالم باشه- ممکنه ورژن فست شارژ گوشی به ورژن این آیسی نخوره
          مدل گوشیتون چی هست ؟
          و دوم این که آیا براتون امکان داره آیسی chy103رو عوض کنید
          و سوم این که مقادیر مقاومت ها خیلی مهمه که همونایی که گفتیم باشه مخصوصا مقاومت های شبکه فیدبک و ولتاژ ورودی هم لازمه که ۱۲ ولت به بالا باشه 🙂

          1. Avatar for شاهین شاهین گفت:

            3-4 تا گوشی تست کردم روش که قبلیت فست شارژ دارن
            مقادیر مقاوت ها دقیقا مطابق مدار هست
            ولتاژ ورودی 12 ولت 2 امپر هست

            و احتمالا باید ای سی رو عوض کنم 🙁
            ممنون

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            خواهش میکنم
            فقط دقت کنید که رگولاتور مورداستفاده تون از نوع ادجاست باشه – اینم آخرین نکته ای هست که به ذهنم میرسه

          3. Avatar for شاهین شاهین گفت:

            سلام من ای سی رو عوض کردم ولی باز هم مشکل قبلی و دارم / روی حالت فست شارژ نمیره و هنگام اتصال گوشی همچنان سوییچ n1 داخل ای سی فعاله
            من گوشی های note 3 samsung و m8 رو امتحان کردم

            من روی برد به جای قطعات smd ، از رگولاتور lm2596T – adj و مقاوت های dip و خازن های 100 نانو عدسی استفاده کردم
            ورودی یک اداپتور 12 ولت 2 امپر هست
            برای مقاوت R6 از یک مولتی ترن استفاده کردم که مقدار 38.4 کیلو رو بهم بده
            و صحت مدار رو چندین بار بررسی کردم

            1- مشکل از کجاست ممنون میشم پاسخ بدید
            2- من از طریق تستر usb خروجی یک شارژر سامسونگ رو گرفتم حتی برای یک گوشی لمسی قدیمی که قابلیت فست شارژ نداره ، 5.13 ولت و 0.9 آمپر جریان میداد
            اما توان خروجی بردی که ساختم روی همون گوشی معمولی کمتر از شارژر سامسونگه
            حالا سوالم اینجاست که این آی سی chy103 مختص یک سری از گوشی هاست یا نه ؟؟

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست من –
            گوشی note 3 samsung که دارای رابط فست شارژ نیست ؟! یعنی ولتاژ خروجی رگولاتور بالاتر از 5 ولت نمیره موقع شارژ ! منظور ما از فست شارژ اینه که گوشی از شارژر درخواست میکنه که ولتاژ خروجی رو بالاببره مثلا روی 9 ولت یا 12 ولت بره این کار باعث میشه که توان منتقل شده بالاتر بره
            منظورتون از گوشی m8 چه مدل گوشیی هست ؟
            chy103 پروتکل فست شارژ ورژن 3 رو پشتیبانی میکنه – و وابسته به نوع گوشی نخواهد بود.

          5. Avatar for شاهین شاهین گفت:

            ببخشید مورد دیگه اینکه
            آیا از پورت usb خاصی باید استفاده کرد ؟؟
            من از usb type b معمولی استفاده کردم

          6. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست عزیز
            نه همین که کانکتور usb شما 4 رشته سیم داشته باشه کفایت میکنه

          7. Avatar for شاهین شاهین گفت:

            بعله من با روند فست شارژ آشنا هستم
            اما مشکل اینجاست که دستور بالا بردن ولتاژ صادر نمیشه
            m8 رو اشباه گفتم
            منظورم گوشی huawei y9 هست
            اما در کل خب شارژر سامسونگ همون گوشی note 3 رو با ولتاژ 5.3 و جریان 1.6 آمپر شارژ میکنه که توان 8.3 رو میده

            اما توی شارژری که ساختم ولتاژ خروجی برای نوت 3 4.6 ولت با جریان ناچیز 0.2 آمپر که خیلی پایینه

            چه باید کرد که مانند شارژر سامسونگ عمل کنه ؟

          8. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست من
            گوشی دوم مورد تست شماهم از پروتکل فست شارژ پشتیبانی نمیکند 😐 و این که دو تا پایه d+ و d- به هم اتصال کوتاه هستند کاملا منطقیه و عملکرد مدار درسته(به دلیل این که گوشی ها فست شارژ رو پشتیبانی نمی کنند)
            و اما مساله جریان کشی فکر میکنم اگر ولتاژ رو بتونید تیون کنید که روی ۵٫۲ یا همون ۵٫۳ ثابت بشه – احتمالا جریان کشی همون ۱٫۶ خواهد شد.
            یه تست دیگه هم بکنید – توی شارژر سامسونگتون d+ و d- رو بررسی کنید ببینید وضعیتشون چیه
            متشکرم

          9. Avatar for امیر امیر گفت:

            سلام
            نمیدونم طراح این مدار چه کسی هستس.اما تو نت گشتم،ظاهرا کپی از خارجی ها نیست.اگر طراح هموطن هست که به ایشون خسته نباشید میگم و بابت زحمت طراحی و انتشار به ایشون تبریک میگم و سپاسگزارم.
            تصمیم دارم این مدار رو بسازم.
            حتما بعد از ساخت گزارشش رو برای رفع خستگی طراح اینجا میگزارم.
            با توجه به اینکه با lm2596 زیاد کار کردم نباید مشکلی باشه.
            مرسی سیسوگیای گل
            به انتها خدا قوت میگم.
            امیدوارم همیشه سرحال باشید و موفق.

          10. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست عزیز
            مدار طراحی خودم هست و الان حدود یکی دو سالی میشه دارم از یکیش برای استفاده میکنم و تا حالا مشکلی نداشتم
            خوشحال میشیم مستندات ساخت شما رو هم ببینم
            ?

  28. Avatar for IRK IRK گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من قصد ساخت یه شارژر به اصطلاح فندکی رو دارم و میخوام یه آداپتور پریزخور عادی رو به نحوی تغییرش بدم که ورودیش جای برق240-100,
    12 یا9 رو بگیره و خروجی هم که همون 5v 1aباشه
    چه چیزایی لازمه??

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام دوست عزیز
      اولا مداری که قرار گرفته ورودیش 12 ولت هست و به راحتی میتونید در خودرو استفاده کنید
      در ضمن خروجی این شارژر فست هست و اگر مقاله را کامل بخونید یکی از ویژگیهای این نوع شارژها این هست که ولتاژ بالا رفته مثلا 9 ولت میشه
      کلیت مدار و شماتیک اون جهت دانلود قرار گرفته

  29. Avatar for صالحی صالحی گفت:

    سلام. خروجی شارژر بااتصال گجت با قابلیت فست شارژ(سامسونگc7) پنج ولت ثابته وتغییری نمیکنه, ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. علت اختلاف قیمت زیاد آی سی های مورداستفاده درمداربامشخصات یکسان چیه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا ولتاژ خطوط D+ و D- رو با مولتی میتر اندازه گیری کنید اگر که ولتاژ ها مطابق ولتاژی که توی جدول آورده شده بود ؛ و ولتاژ خروجی تغییر نکرد ؛ مشکل از آیسی CH یا بخش رگولاتور هست. در غیر این صورت یا گوشی فرمان تغییر ولتاژ رو صادر نمیکنه یا سیم مورد استفاده مشکل داره.
      مثلا برای خروجی 9 ولت ولتاژ D+ باید 3.3 ولت باشه و ولتاژ روی D- باید حدود 0.6 باشه.
      سوال دوم رو متوجه نشدم.

      1. Avatar for محسن محسن گفت:

        تی بعضی از گوشی ها میشه از طریق تنظیمات به طور کلی فست شارژ رو غیر فعال کرد، احتمال این که ایراد از اون باشه هم هست.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          نکته خوبی است ؛ واقعا این مساله رو نمیدونستم و البته این مورد هم میتونه جزو یکی از احتمالات باشه
          متشکرم برای کمکتون

  30. Avatar for PEYMAN PEYMAN گفت:

    سلام ببخشید این GNDمدار به کجا وصل میشه در DC
    بعد این ای سی CHY103نه تو پرتوس بود(ورژن8.5) نه تو مولتی سیم برای تست(ورژن14)

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      در واقع GND همون منفی مدار میشه ؛ کل منفی های مدار به یک GND وصل میشوند.

      1. Avatar for PEYMAN PEYMAN گفت:

        خوب پس این ای سیCHY103چرا تو پرتوس ومولتی سیم نیست

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          واقعا اگر می بود تعجب میکردم !
          خوب این آیسی یه آیسی جنرال نیست و خاص برای این کار طراحی شده به همین دلیل هم احتمالا توی پروتوس نمی تونید پیداش کنید مگر این که خودتون کتابخونه مورد نیازش رو اضافه کنید.

  31. Avatar for محسن محسن گفت:

    سلام
    من میخوام یه جورایی برعکس کاری که شما گفتید رو انجام بدم، من یه شارژر فست دارم(از اونایی که تا ۱۲ولت ۱.۵ آمپر خروجی میدن) و قصد دارم باهاش مصرف کننده ۱۲ ولتی روشن کنم. اما وقتی به اون شارژر یه مصرف کننده دوازده ولتی (مثلا فن ۱۲ ولت) وصل میکنم، کار نمیکنه، مداری هست که بشه باهاش این کارو کرد؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      خوب این کار شدنی هست به سادگی با اعمال ولتاژ هایی که توی جدول ذکر شده به پایه های D+ و D- میتونید این کار رو انجام بدید
      البته یه پروژه هم با آردوینو هست که به شکل هوشمند این کار رو انجام میده اینک زیر رو ببینید
      https://github.com/vdeconinck/QC3Control

  32. Avatar for محمدجواد محمدجواد گفت:

    سلام خسته نباشید اون کابل ورودی به کجا وصل میشه؟
    Vcc چقدره؟
    تو عکس همون مدار کوچیکه ؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام کابل موبابل شما به سوکت USB1 وصل میشه
      VCC هم 5 ولت هست
      کل مدار برای این عملیات نیاز هست
      در ضمن لازمه بگم حتما قبل از وصل کردن گوشی خودتون به مدار از 5 ولت بودن پیش فرض خروجی شارژر مطمئن شوید

  33. Avatar for پاول پاول گفت:

    سلام چطور میتوان این دستگاه را به برق 220 ولت وصل کرد؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب برای این کار شما نیاز به یک آداپتور 12 ولت حداقل دو آمپر خواهید داشت.

  34. Avatar for شاهین شاهین گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از مطالب اموزنده ای و سایت واقعا عالیتون.
    با عرض معذرت من یه پاوربانک ساختم با ظرفیت 20000 میلی امپر الان میخوام تبدیلش کنم به یه جامپ استارتر خوردو و لب تاپ میخواستم اگه لطف کنید و امکانش باشه کمکم کنید که از چه شماتیک و pcb استفاده کنم که بتونم کارایی های و خروجی های زیرم ازش بگیرم و استفاده کنم.
    ( قابلیت استارت تمامی خودروهای دارای سیستم برق 12 ولت
    – خروجی DC با ولتاژ 12 و 19 ولت برای شارژ لپ‌تاپ
    – خروجی سوکت تبدیل سازگار با اکثر برندهای لپ‌تاپ
    – ۲ خروجی پاوربانک با جریان خروجی حداکثر 2000 میلی‌آمپر به ازای هر خروجی
    – خروجی فیش 12 ولت برای تغذیه لوازمی مانند یخچال خودرو، جارو شارژی، کمپرسور هوا، تلویزیون پرتابل و غیره
    – ورودی شارژر برق شهر جهت شارژ پاوربانک
    – ورودی شارژر فندکی خودرو جهت شارژ پاوربانک
    اگه کمکم کنید واقعا ممنون میشم اگرم برای طراحیش هزینه ای لازمه در خدمتم.
    مجددا ممنون از لطفتون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز اونچه میخواید انجام بدید خیلی متنوع هست و فکر نمیکنم همه رو با یه پاور بانک قادر باشید که انجام بدید
      وقتی میگید میخواید ماشین رو استارت بزنید ؛ یعنی باید بتونید ولتاژ تقریبا 13 ولت با جریان دهی حداقل 30 آمپر رو تامین کنید ؛ که خوب این کار رو تنها با باتری های خاصی که جریان دهی بالا داشته باشند و البته به صورت سری بسته شده باشند میتونید انجام بدید !
      وقتی که میگید لبتاب رو شارژ کنید باید یه مدار بوست داشته باشید که قادر باشه تا 4 آمپر حداقل جریان بده که العاد بزرگی پیدا میکنه و دیگه قابل حمل نیست
      آیا چنین محصولی با چنین ویژگی هایی رو دیدید ؟

      1. Avatar for شاهين شاهين گفت:

        با عرض سلام و ادب و تشكر از راهنمايي جناب عالي.
        بله چنين محصولي هست و تنوع هاي زيادي هم داره
        اين مدل رو در ديجي كالا سرچ كنيد نمونه هاي متنوع با رايي هاي زيادي وجود داره
        جامپ استارتر خودرو و شارژر لپ تاپ واگان مدل 7503

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام و درود دوست عزیز
          بله دیدم نمونه هایی که خودرو رو هم استارت خودرو میزنه و هم پاور بانک هست ولی شارژر لیتاب رو ندیده بود ؛ در مورد استارت خودرو که شما بخاطر بحث جریان دهی از هیچ مبدلی قادر نیستید که استفاده کنید و باید از حتما باتری ها رو به شکل سری ببندید که ولتاژ بین 13 تا 14 ولت ایجاد کنید ؛ برای قسمت شارژر هم احتمالا بتونید از مبدل کاهنده ولتاژ 14 ولت رو به 5 کاهش بدید و استفاده کنید ؛ در این صورت حتی میتونید قسمت شارژر رو به شکل فست شارژ طراحی کنید ,همین مداری که توی پست پیشنهاد دادیم.
          تنها میمونه شارژر لبتاب که برای این کار نمیدونم چند ولت نیازه که خروجی باشه 🙂

          1. Avatar for شاهين شاهين گفت:

            سلام ممنون از راهنماييتون من دقيقا همين مدار كاهنده اي رو كه پيشنهاد دادين رو دارم براي لبتاپ هم خروجي ١٩.٥ ولت – ٤.٥ امپر احتياجه مدار dc به dc كاهنده اي كه دارم قابل تنظيم هم جروجي ولتاژ هم امپر يعني ميشه براي شارژ لبتاپ تنظيمات مورد نياز رو اعمال كرد شارژ كرد و مجدد برگردوند به تنظيمات شارژ گوشي

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام و درود
            خوب کار منطقیی رو انجام دادید ؛
            اما برای این که 12 ولت رو به 19 تبدیل کنید نیاز به مبدل افزاینده دارید نه کاهنده ؛ باید دنیال مدار افزاینده بگردید

          3. Avatar for Mohseius Mohseius گفت:

            راستش فقط در حد حدث هستش ولی فکر میکنم داخلشون ابر خازن و باتری هست، با باتریشون ابر خازنا رو شارژ میکنن و بعد از اون استفاده میکنن برای استارت خودرو.

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            امم امکانش هست – البته در نظر داشته باشید که باتری هایی هم هستند که جریان دهی بالایی دارند
            در واقع فکر میکنم حتی ممکنه ابر خازن هم وجود نداشته باشه تنها باتری ها رو سری کرده باشه احتمالا

  35. Avatar for مجتبی مجتبی گفت:

    با سلام
    از این مدار شارژر می توان برای شارژ باطری های لیتیوم پلیمر و ایون استفاده کرد ؟
    اگر می شود برای چند سل ؟
    سپاس

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام بله میشه استفاده کرد ولی مدار هیج وقت تو مد فست نمیره مگر اینکه مدار و ساختار فست شارژ سمت باطری هم قرار گرفته باشه و البته شما برای یک باطری با ولتاژ استاندارد یک سل میتونید استفاده کنید و در صورتی که باطری ها سری شده باشند نمیتونید از مدار بالا استفاده کنید

      1. Avatar for مجتبی مجتبی گفت:

        سپاس از توضیح شما
        امکانش هست برای باطری دو سل سری هم بفرمایید چه تغییراتی لازمه یا شماتیکی از اون مدار بزارید ؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام و درود دوست عزیز
          مداری که توی این پست میبینید برای شارژ گوشی های همراه کاربرد داره یا دستگاه هایی که ورودی 5 ولت داشته باشند برای شارژ مستقیم باتری های لیتیومی میتونید پست زیر رو مطالعه فرمایید
          همه چیز در مورد مدار شارژر باطری های لیتیوم یون

  36. Avatar for بهروز بهروز گفت:

    با سلام و خسته نباشید

    چجور می تونم آمپر شارژرهای معمولیه قدیمی موبایل رو بالا ببرم حداقل ۲ آمپر بشه . می تونم با اعمال دستکاری کمی روی مدار و برد خود شارژر این کار رو انجام بدم یا امکانش نیست؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      امم خوب در واقع چنین چیزی امکان نداره مخصوصا اگر شارژر شما 220 ولت باشه !
      باید محاسبات دقیقی برای انتخاب المان حتی مدل طراحی انجام بشه که در موارد تغییر اونها مشکلات جدیی ایجاد میکنند

  37. Avatar for سجاد سجاد گفت:

    1-سلام من می خواهم به گوشی همزمان شارژ و فلش نصب کنم آیا امکان دارد؟
    2- یا اینکه به گوشی که دیجیتال تلویزیون نصب کرده ام می توانم یک خروجی یو اس بی از آن بگیرم و آن را به مانیتور ماشین وصل کنم که با این کار می توان میرورینگ یعنی تصویر تلویزیون گوشی را به مانیتور ماشین وصل کنم چون مانیتور ماشین من دیجیتال ساپورت نمی کند؟ با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      1 – بله امکان پذیر هستش ولی با مقداری سیم کشی – USB چهار تا سیم داره ، برای اتصال هم زمان تنها نیازه که سیم های VCC و GND رو به هم وصل کنید و کاری به باقی اتصلات نداشته باشید.
      2- نه متاسفانه چنین امکانی توسط درگاه USB پشتیانی نمیشه و ممکنه به گوشی صدمه بزنه

  38. Avatar for میثم میثم گفت:

    سلام.گوشی که قابلیت فست نداره رو اگه با شارژر فست 9ولت شارژ کنیم به گوشی آسیب می رسونه ؟یا اینکه نه همون 5 ولت رو استفاده می کنه؟ممنون از پاسختون.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر شارژر سالم بوده باشه ؛ هیچ مشکلی برای گوشی پیش نخواهد آمد ؛ چون همونطور که در مقاله توضیح داده شد ؛ افزارش ولتاژ فقط با درخواست گوشی اتفاق خواهد افتاد ، پس اگر گوشییی این امکان رو نداشته باشه ؛ درخواست افزاریش ولتاژ رو هم نخواهد داشت
      پس خیالتون راحت ؛ هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

  39. Avatar for عبدالله عبدالله گفت:

    ببخشید که اینجا می پرسم ولی چون مرتبط بود بین 2596 و 317 و دیگر آی سی های تغذیه متغیر تفاوتی هست؟ مزیتی به همدیگر دارند؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ببینید مثلا این دو آیسی تفاوت های بنیادی دارند ؛ البته درسته هر دو کاهنده هستند ولی یکی رگولاتور سوییچینگ هست و دیگری رگولاتور خطی ؛ رادمان یکی حدود خیلی باالاست و دیگری چندان بالا نیست
      به مراجعه به دیتاشیت این قطعات میتونید جزییات بیشتری از کارکرد و عملکردشون داشته باشید.

  40. Avatar for علی علی گفت:

    سلام آیا میشه بجای lm2596 که رگولاتور کاهنده هست از رگولاتور افزاینده استفاده کرد؟ چون در پاوربانک ها باطری هارو موازی میکنن و ولتاژ بالایی رو نمیشه به مدار شارژر داد.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله امکانش هست صد در صد ؛ تنها باید مقدار مقاومت های فیدبک رو درست تنظیم کنید
      در اصل معمولا از رگولاتور های باک بوست استفاده میکنند که وابستگی زیادی به ولتاژ ورودی وجود نداشته باشه.

  41. Avatar for داود داود گفت:

    سلام خسته نباشید.
    به جای یک پورت usb میتوان از دو پورت استفاده کرد برای شارژ همزمان دو گوشی؟؟
    و اگه میشه، خروجی همون فست شارژ میشه؟؟
    ممنون از سایت خوبتون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      در واقع توی پروتکل های موجود برای فست شارژ امکان چینین کاری نیست و اگر این کار رو انجام بدید ممکنه به مصرف کننده ها صدمه وارد بشه
      اما چرا ؛ همانطور که توی مقاله توضیح دادیم شارژر برای بالابردن ولتاژ به درخواست دستگاه در حال شارژ عمل میکنه ، اگر دستگاه در حال شارژ درخواست بالارفتن ولتاژ رو بکنه شارژر چنین کاری رو انجام میده ، حالا فرض کنید به جای یکی دو پورت USB روی شارژر متصل کنید ، و یک دستگاه که فست شارژ رو پشتیبانی میکنه و یکی که پشتیبانی نمیکه رو متصل میکنید ؛ در ابتدا ولتاژ خروجی 5 ولت است که مشلی پیش نمیآد ولی وقتی دستگاهی که فست شارژ رو پشتیبانی میکنه درخواست افزایش ولتاژ میکنه شارژ ولتاژ رو بالا میبره و دستگاهی که قادر به فست شارژ نیست ، صدمه میبینه !
      پس چنین کاری رو نمیشه انجام داد.

      1. Avatar for داود داود گفت:

        ممنون از راهنماییتون.یه مشکل دیگه اینه که من نتوستم ic CHY103 را تهیه کنم.سایتی سراغ دارید برای فروش؟؟یا آی سی دیگری برا جایگزاری؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          منابعی که سراغ داشتیم متاسفانه اتمام موجودی کردند و در حال تهیه موجودی هستند !
          اگر منبع خوبی پیدا کردیم حتما معرفی میکنیم

  42. Avatar for علی علی گفت:

    سلام چرا خروجی ۲ امپر نیست؟
    و 1.34 هست .
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ، بحث آمپر زیاد مطرح نیست ، مساله وات منتقل شده است که وات مساوی است با ولتاژ در جریان ؛ یعنی اگر ولتاژ ما 5 ولت باشه و جریان 2 آمپر وات منتقل شده میشه 10 وات ، حالا اگر ولتاژ 8.77 و جریان هم 1.34 باشه ، وات منتقل شده میشه 11.75 !
      در ضمن این که گوشی چه جریانی رو برای شارژ مصرف کنه ، کاری به شارژر نداره و با توجه به پارامترهای خود گوشی ، نظر دما ، ظرفیت باتری و … تصمیم میگیره که با چه واتی شارژ بشه !
      شارژر طراحی شده قادره تا 2 آمپر رو تامین کنه ! ولی این که گوشی تمام 2 آمپر رو برای شارژ استفاده کنه یا نکنه برمیگرده به شرایط خودش

  43. Avatar for محمد جواد محمد جواد گفت:

    اگه این مدارو به پایه های یو اس بی پخش ماشین متصل کنیم(دوتا پایه برق خود یو اس بی پخشو قطع کنیم و اینو جایگزین کنیم و دوتا پایه d+ و d- رو هم وصل کنیم ) درصورتی که فلش به پخش بزنیم مشکلی پیش نمیاد؟
    پ ن : میخوام یو اس بی پخش ماشینو به فست شارژ مجهز کنم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      چه ایده جالبی ! ، مطمئن نیستم با این کار چه اتفاقی می افته ؛ باید منوال های آیسی رو دوباره چک کنم ببینم چه اتفاقی می افته ، فقط لطفا اون مداری رو که میخواید ببینید رو میتونید رسم کنید تا بتونم چک کنم

      1. Avatar for محمد جواد محمد جواد گفت:

        سلام مجدد
        http://uupload.ir/files/lzbo_untitled-1.jpg
        به این روش مدنظرم هستش
        اگه در حالت استفاده از فلش دیتایی که انتقال داده میشه در پایه های d- و d+ ولتاژی ایجاد نکنه فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاد.بازم واسه خاطر جمع شدن شما خودتون یه تست بکنید

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام
          من مساله رو بررسی کردم ، منوال های آیسی رو مجدا مطالعه کردم ، متاسفانه به لحاظ فتی چنین کاری امکان پذیر نیست فعلا با این تکنولوژی !
          چون باعث اختلال توی مکانیزم شارژ میشه چون به محض اتصال گوشی اول شروع میکنه به ارتباط گرفتن با ظبط میکنه و قادر نخواهد بود سیگنال های مورد نیاز فست شارژ رو ایجاد کنه

      2. Avatar for محمد جواد محمد جواد گفت:

        البته شاید نیاز به یک مدار حساس به ولتاژ باشه که زمانی که ما گوشیو وصل کردیم پایه های دیتای مینبورد هدیونیت به صورت خودکار اتصالشون به سوکت قطع بشه حالا چه از طریق رله چه از طریق ترانزیستور
        ای دی تلگرام من @rabinsource

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          توی کامنت قبل توضیح دادم چرا این مساله امکان پذیر نیست!
          مگر این که دستی بخواید همچین کاری رو انجام بدید.

  44. Avatar for حسن حسن گفت:

    سلام
    لطفا در خصوص ساختن کابل فست شارژ اندروید هم توضیح بدین.
    وقتی از کابل های معمولی برای شارژ گوشی از استفاده میکنم، گوشی به صورت فست شازژ شارژ نمیشه. اما کابل اصلی شارژ فست شارژ گوشی رو به صورت فست، شارژ میکنه.
    اگه امکانش هست تفاوت این کابل ها و چگونگی ساختش رو توضیح بدین.

    بسیار سپاس گزارم.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ببینید برای فست شارژ نیاز به کابل خاصی ندارید ، و همون کابل های معمولی هم جواب میده ولی نکته مهمی که باید بهش دقت داشته باشید ، کیفیت ساخت کابل هست ؛ برخی کابل ها برای این که کیفیت ساخت پایینی دارند ، مقاومت اهمی بالایی دارند و این امر باعث میشه که بخشی از جریان توی سیم تلف میشه و برای همین فرایند شارژ بیشتر طول میکشه ، پس فکر میکنم کابل های با کیفیت رو تحت عتوان کابل فست شارژ دارن به فروش می رسونن
      همونطور که توی مقاله توضیح دادم ، نحوه عملکرد فست شارژ ربطی به کابل نداره و صرفا باید گوشی و دستگاه شارژر چنین قابلیتی رو داشته باشند.

      1. Avatar for حسن حسن گفت:

        بسیار بسیار سپاس گزارم.
        سایتتون بسیار عالیه.
        از اینکه این همه اطلاعات رو به صورت رایگان منتشر می کنین سپاس گزارم.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام و درود
          همراهی شما دوست عزیز – یاعث خوشحالی و دلگرمی ماست
          موفق و پیروز باشید

      2. Avatar for سعید سعید گفت:

        سلام روز بخیر.کابل و شارژر گوشی من فست بود فیشی که به گوشی وصل میشد خراب شد و تعویض کردم ولی دیگه در زمان شارژ حالت فست شارژ فعال نمیشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام دوست عزیز ؛ در واقع اگر کابل USB مورد استفاده شما سالم باشه و 4 رشته سیم ضرورری رو داشته باشه ؛ قائدتا نباید برای فست شارژ مشکلی پیش بیاد و نیاز به کابل خاصی برای فست شارژ نیز نیست !
          اما چطور می تونید از صحت کابل مطمئن بشید ، ساده است ، گوشی رو با کابل به کامپیوتر متصل کنید ؛ اول این که باید گوشی شروع به شارژ کنه و دوم اینکه کامپیوتر گوشی رو شناسایی کنه ! اگر چنین اتفاقی افتاد احتمال قوی کابل مورد استفاده سالمه و شاید مشکل از شارژر و یا گوشی باشه که فست شارژ فعال نمیشه
          فقط دقت داشته باشید که در حال حاظر کابل های بی کیفیت خیلی زیاد شده که این کابل ها قادر به تامین جریان مورد نیاز رو ندارند و ممکنه مشکل هم از این سمت باشه

          1. Avatar for سعید سعید گفت:

            سلام.ممنون از پاسخگویی شما.
            تست کردم با کامپیتر ارتباط برقرار نشد بعد که فیش را باز کردم دیدم که دوستم 2تا از سیمها را وصل نکرده که دادم وصل کردن ودرست شدو ممنون .

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            خواهش میکم دوست عزیز
            خوشحالم که مساله حل شد.
            موفق باشید.

          3. Avatar for امیرحسین امیرحسین گفت:

            سلام .
            ممکن هست مقادیر مقاومت _خازن و سلف موجود در فست شارژر که با 2596 LM ساخته شده را بگویید.

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام دوست عزیز
            تمام پارامتر ها همونی هست که توی مدار هست تنها لازمه که مقدار سلف رو 33 میکروهانری انتخاب کنید.

  45. Avatar for بهروز بهروز گفت:

    عرض ادب

    خواستم بدونم اگر در ورودی مدار بجای اعمال 12 ولت ، بیایم مثلا 20 ولت اعمال کنیم ، آیا مقادیر ولتاژ خروجی به مشکل برنمی خورد؟
    ممنون میشم توضیح بدهید.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      با توجه به مشخصه های رگولاتور 2576 هیچ مشکلی پیش نمیآد ، ولی دقت داشته باشید که خازن های ورودی تحمل این ولتاژ رو داشته باشند ، یعنی از خازن های حداقل 30 ولت استفاده کنید ، این رگولاتور تا 36 ولت رو توی ورودی تحمل میکنند و مشکلی ندارند.

  46. Avatar for یاسر نوری یاسر نوری گفت:

    سلام،
    بسیار سپاس گذارم از محتوای بسیار مطلوبتان.

    سوال اول :
    لطفا در مورد محدوده ولتاژی و جریان ورودی که باید به این مدار اعمال کنیم،تا به درستی کار کنه رو هم توضيح بفرمایید چه میزان باید باشد.

    سوال دوم :
    در صورتی که در این مدار المان 2596 و یا آیسی 103
    به هر دلیلی معیوب شود و یا بسوزد آيا تمام ولتاژ ورودی اولیه مدار به خروجی مدار منتقل میشود .!! و یا خیر ؟

    سپاس

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      در خصوص سوال اول ، من خودم از 12 ولت 2 آمپر استفاده می کنم ، گوشی هم که Htc هست ، ولی مدار تا 24 رو هم تحمل میکنه و مشکلی نداره
      در خصوص سوال دوم ، بستگی به نحوه سوختن و یا از کار افتادن داره ، در خصوص آیسی ch103 چون مدار داخلش درست مشخص نیست نمیشه نظر داد ولی در مورد 2576 هر دو حالت ممکنه هم این که ولتاژ ورودی رو کامل توی خروجی بندازه و هم این که کلا قطع بشه خیلی برمیگرده به نحوه سوختن مدار.
      البته میتونید کاری کنید که در صورت بروز چنین اتفاقی ، از گوشی و خروجی مدار محافظت بشه ، مدار پیچیده ای هم نداره ، نیاز به یه TVS و یه فیوز داره.

      1. Avatar for یاسر نوری یاسر نوری گفت:

        خیلی ممنونم از راهنمایتان

        تشکر بابت این سایت مفید.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خواهش میکنم دوست عزیز 🙂

      2. Avatar for عبدالله عبدالله گفت:

        میشه این بخش و همچنین اون بخش محافظت دمایی رو اضافه کنید که مدارتون کاملتر بشه؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          آیسی 2576 که مورد استفاده قرار گرفته به صورت داخلی کنترلر جریان داره و در صورت اضافه بار ؛ خروجی رو محدود خواهد کرد ، پس نیازی به کنترلر اضافه ای نیست

  47. Avatar for احمد کریمی احمد کریمی گفت:

    سلام استاد عزیز
    آیا امکان این هست که از پاور بانکهای معمولی خروجی فست شارژ گرفت؟؟؟
    اگه جوابتون مثبته ،چجوری؟؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود
      خیر پاور بانک های عادی چنین قابلیتی رو ندارن ، همانطور که در مقاله توضیح دادیم در فست شارژ نیاز است که ولتاژ تا 12 یا حتی 20 ولت بالابرود که امکان آن در پاوربانک های معمولی وجود ندارد.

  48. Avatar for Alaa Alaa گفت:

    اقای زئوس ادرس ایمیل تون لطفا ???

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      با تلگرام سیسوگ در ارتباط باشید.

  49. Avatar for سجاد سجاد گفت:

    توی این مطالبتون یه اشتباه وحشتناک هست. اونجا زیر جدول نوشتین که ممکنه دما تا 10 درجه موقع شارژ بره بالا در صورتی که منظور از C rate اصلا دما نیست. اون پارامتر مربوط به ظرفیت تخلیه باتری هست. مثلا اگر یک باتری 3.7 ولت و 2000 میلی امپر ساعت داشته باشید و ازش 2 امپر جریان بکشید در عرض یک ساعت تموم میشه ولی اگر 4 تصمیم دارید که 4 امپر جریان بکشید اول باید ظرفیت تخلیه باتری رو نگاه کنید. ظرفیت تخلیه × جریان (امپر ساعت) = مقدار حداکثر جریانی که میشه از باتری کشید. همیچین پارامتری برای شارژ کردن باتری هم صادقه. یعنی هر باتری یک ظرفیت تخلیه و یک ظرفیت شارژ داره. یعنی اون باتری که مثالشو زدم از ظرفیت شارژش 5 باشه میتونید با جریان 10 امپر شارژ کنید. اکثر باتری های لیتیوم پلیمری که در کواد کوپتر ها استفاده میشه ظرفیت شارژی 1C دارن. بعضی ها هم 0.1C

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله درسته حق باشماست ، مطلب رو اصلاح میکنم ، ولی متوجه وحشتناک بودن خطا نشدم !
      به هر حال ممنون برای تذکر شما دوست عزیز ، ممنون که دقت می کنید و اشتباهات ما رو بهمون گوشزد می کنید.

  50. Avatar for سیاوش سیاوش گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    من میخوام برا مواقعی که برق قطع میشه از پاوربانک کوئیک شارژ شیائومی خروجی 9 ولت 0.6 آمپر بگیرم تا مودم adsl رو روشن نگه داره. برا این کار اگه امکانش هست میشه یه مدار با قطعاتش ارائه بدین؟
    خیلی ممنون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این شما بتونید ولتاژ 5 ولت (خروجی پاور بانک) رو به ولتاژ 9 ولت تبدیل کنید نیاز به ماژول بوست دارید
      قبلا چنین موردی برای رزبری پای انجام شده است که می توانید مقاله آن را در این پست بخوانید.
      البته رزبری پای نیاز به 5 ولت دارد – به راحتی می توانید خروجی مدار را به 9 ولت برسانید که برای مودم های ADSL مناسب باشد.
      اگر سوالی هست بپرسید .

      1. Avatar for سیاوش سیاوش گفت:

        با تشکر
        البته منظور من اصلا افزایش ولتاژ نبود، چون پاوربانک یا شارژ با قابلیت کوئیک شارژ 2 به بالا یا فست شارژ، خروجی 9 ولت داره، ولی نه به صورت مستقیم و هنوز اینو نتونستم پیدا کنم که به مدار داخل شارژر باید دستور داده بشه تا به 9 ولت سوئیچ کنه یا اینکه مثلا گوشی که قابلیت فست شارژ داره، داخل خودش ولتاژایی که توسط usb بهش میرسه (حدود 5، 2.7، 3.3 و 6 ولت) رو تبدیل به 9 ولت میکنه، و اینکه اگه من بخوام از پاوربانکی که خودش خروجی 9 ولت هم داره، این ولتاژو بگیرم، چیکار باید بکنم.
        اگه این کار جواب نده فکر کنم خریدن یه باتری موتورسیکلت و کاهش ولتاژش به 9 ولت برام به صرفه تر باشه.
        خیلی ممنون از راهنماییتون.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خواهش میکنم ، بله درسته
          ببینید فست شارژ بسته به الگورتیمی که توی جدول همین پست اومده ، ولتاژ خروجی رو تنظیم میکنه ، مثلا برای این که شما بتونید 9 ولت از پاور بانکتون بگیرید لازمه که به پایه D+ پورت USB متصل به شارژر ولتاژ 3.3 ولت و به پایه D- هم 0.6 ولت بدید خروجی شارژر باید 9 بشه
          به همین سادگی ، یه پروژه هست با آردیونو که این کارا رو اتوماتیک انجام میده ، از اینجا میتونید دانلود کنید و جزییاتش رو ببینید.
          اگر سوالی بود بپرسید.

          1. Avatar for سیاوش سیاوش گفت:

            دستتون درد نکنه، دقیقا همون چیزیه که دنبالش بودم

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            خواهش میکنم دوست عزیز
            سعی میکنیم توی چند روز آینده یک سیستم بک آپ مناسب مخصوصا برای بحث مودم طراحی و عرضه کنیم

  51. Avatar for کاوه کاوه گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم برای اینکه ب برق شهری 220 ولت وصلش کنم چ مداری قبلش باید استفاده کنم؟ ک بشه مث شارژرهای معمولی بزنمش ب پریز

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب بهتره که مدار رو با ولتاژ 12 ولت روشن کنید ، برای این کار میتونید از آداپتور 12 ولت استفاده کنید که توی بازار موجوده ، یا مدار اونو خودتون طراحی کنید
      اتفاقا طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ آموزش Pi Expert توی سایت موجود هست و میتونید برای ساخت منبع ازش کمک بگیرید.

  52. Avatar for محمد محمد گفت:

    آیا میتوان از این شارژر برای گوشی های سامسونگ استفاده کرد ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      باید بگم که مدل گوشی هیچ فرقی نمیکنه ، سامسونگ یا اپل حتی ، اگر گوشی از الگوریتم شارژ سریع پشتیبانی کنه ، قطعا این مدار کار خواهد کرد.

  53. Avatar for mohsen mohsen گفت:

    سلام امکان ساخت این برد را دارید من میخوام ؟؟؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      دوست عزیز ، تمام داکیومت ها جهت ساخت به صورت رایگان منتشر شده و به راحتی می توانید خودتون نمونه سازی کنید.
      ورژن دوم هم به زودی منتشر میشه ، فست شارژ 2 کاناله با نمایشگر OLED

      1. Avatar for عبدالله عبدالله گفت:

        سلام این مطلب منتشر شده؟ یا کی منتشر می شود؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام دوست عزیز ؛ مدارش طراحی و تست شده ، فقط باید کمی وقت داشته باشم که بتونم مطلبش رو کامل کنم ،
          انشالله منتشر خواهیم کرد.

  54. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    ایا امکان شارژ سریع برای باطری های ماشین هم چه اسیدی و چه اتمی هم وجود داره یا فقط برای باطری های لیتیومی هست؟
    اگر آره چطور؟
    ممنون
    یاعلی

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      اطلاع زیادی در خصوص باطری های اسیدی ندارم ولی چیزی که مشخصه فرایند شارژ باعث بالا رفتن دمای باطری میشه و این مساله توی باطری های اسیدی موجب تبخیر شدن اسید باطری بشه ، پس باید دمای باطری رو همیشه زیر نظر داشته باشید.

  55. Avatar for حسین زارعی حسین زارعی گفت:

    سلام مطالبتون خیلی مفیده مخصوصا این پست
    من یه سوالی داشتم راجع به تکنولوژی quick charge 3.0همونطور که میدونید ولتاژ های 5،12،و 9ولت رو داره
    من میخوام از پاوربانکم که QC3.0 هست خروجی 12 ولت و 1.5 امپر بگیرم یعنی فقط بتونم 12 ولت خروجی داشته باشم تا بتونم یه دوربین که ورودی 12 ولت داره رو روشن کنم
    کسی میدونه چطور میشه با یه برد ساده این کارو انجام داد؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز – خواهش میکنم
      خوب برای این کار نیازه که از یه پردازنده و یه شبکه مقاومتی استفاده کنید ، ابتدا باید پایه D- رو به زمین وصل کنید و پایه D+ رو به 0.6 ولت که با رگولاتور و شبکه مقاومتی ایجادش کردید تا خروجی رگولاتور شما 5 ولت بشه
      بعد از مدتی ، پایه D- رو هم به 0.6 ولت وصل میکنید ، با این کار شارژ متوجه میشه که شما نیاز به 12 ولت دارید و خروجی رو افزایش میده. به همین راحتی.
      یه پروژه آماده هم هست که این کار رو به کمک آردونو انجام میده که توی گیت هاب میتونید پیداش کنید.

  56. Avatar for Ali Ali گفت:

    واقعا جالب بود منم برام سوال بود که چطور کار میکنن این ای سی ها
    راستی لطفا در زمینه AVR مقالات بیشتری قرار بدین ممنون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم
      انشالله در این مورد بیشتر مقاله منتشر خواهیم کرد.

  57. Avatar for پیمان پیمان گفت:

    سلام و خسته نباشید، محدوده ولتاژ ورودی مدار فوق چقدر است؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و دورد خدمت شما دوست گرامی
      آیسی LM2596 قابلیت تحمل ولتاژ تا سقف 35 ولت رو داره و شما هم میتونی تا این ولتاژ رو بهش اعمال کنی فقط تو انتخاب خازن های ورودی دقت کنید.
      من معمولا از ولتاژ 12 استفاده میکنم ، چون معمول گوشی ها توی حالت شارژ سریع نهایتا تا 9 ولت ولتاژشون بالا می آید.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خواهش میکنم دوست عزیز

  58. Avatar for امير حسين امير حسين گفت:

    خسته نباشيد،كارتون عاليه …

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش می‌کنم
      نظر لطف شماست دوست عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *