توصیه شده, قطعات الکترونیکی فیک

بلای خانمانسوزی به نام قطعات الکترونیک فیک و بی کیفیت

سیسوگ قطعات الکترونیک فیک

تمامی افرادی که در حوضه‌ی الکترونیک مشغول به فعالیت هستند دربردهای خود استفاده بسیار زیادی از قطعات الکترونیکی می‌کنند پس از کلی تلاش و زحمت متأسفانه به باگ‌های غیرقابل‌حلی برمی‌خورند که تمام هدف و انگیزه آنها از انجام کار را از بین می‌برد و چه بدتر که این باگ‌ها مربوط به همین قطعات الکترونیک  باشد. قطعات الکترونیک فیک و بی‌ارزش که به‌جای قطعات اصلی به مشتری فروخته می‌شوند. در ادامه با سیسوگ همراه باشید.

 

شروع پیدایش قطعات الکترونیک فیک

یک ماه پیش دوست عزیز نرم افزاری که تازه سعی کرده بودند پا به دنیای الکترونیک بگذارند سوالی از بنده در مورد راه اندازی LM335 که یک سنسور دمای معمولی هست مطرح کردند! خب به نحوی ایشان به مرز کلافگی رسیده بودند، مشکل اساسی این بود که بااینکه هیچ اشتباهی در مداری که بسته بودند نبود خروجی روی 7 دهم ولت ماندگار بود و در حد یک‌دهم ولت بالا و پایین می‌رفت! مثل‌اینکه با یک دیود معمولی طرف بودیم!

کمی سعی کردم بدبینانه به مشکلات احتمالی نگاه کنم ولی نه! به نظر همه‌چیز درست بود! بخصوص وقتی متوجه شدم که ایشان ده عدد از این سنسور را خریده بودند و همه آنها هم همین وضعیت را داشت! و البته داشتن ده عدد از این سنسور منطق من مبتنی بر آماتور بودن فرد و به فنا دادن تعدادی از سنسور را تقریباً منتفی کرده بود.

به‌هرحال بعد از مدتی کلنجار رفتن از راه دور (کاری که یه جورایی دیگه خارج از صبر و حوصله من پیرمرد هم هست) یک دلیل وحشتناک به ذهنم رسید که ترجیح دادم آن را بررسی کنم که البته سابقه نه چندان خوب فروشگاهی که از آن جنس را خریداری کرده بودند هم خیلی بی‌تأثیر نبود. به دوست مجازی اعلام کردم که اجازه دهید بررسی دیگری داشته باشم و خبرش را خدمتتان خواهم داد. و فردای اون روز یک عدد از همین سنسور را از یکی از فروشگاه‌های اطراف خرید کردم. خب ماژول اینقدر راه اندازیش ساده بود که بعد از دو دقیقه مشخص شد دلیل چی بوده!  جنس فیک، جنس خراب، جنس بنجل، جنس تقلبی یا هر اسم دیگه ای که می‌شود روی آن گذاشت. 

قضیه را به آن دوستم انتقال دادم و ایشان هم حدودا به همین نتیجه رسیده بودند و از یک شرکت دیگر دوباره همان سنسور را سفارش دادند و چند روز بعد هم لطف کردند و با مقاله‌ای که با همین عنوان جهت ارائه در سایت منتشر کردند! راه اندازی سنسور دمای LM335 دین خودشان را یه جورایی ادا کردند  برای مطالعه‌ی مطلب لطفا روی لینک مشخص شده کلیک کنید . (مدیونید اگر فکر کنید گروکشی کرده بودم) ایشان می‌گفتند حتی با  شرکت فروشنده تماس گرفته و موضوع را گفته بودند و آن‌ها هم به‌صورت ضمنی گفته بودند به‌هرحال پیش میاد! (اونم برای ده عدد) و انتقادی را هم پایین همان صفحه محصول قرار داده بودند که هیچ‌گاه تأیید نشد. (اسم و مشخصات این فروشگاه نزد سیسوگ محفوظ خواهد ماند)

بررسی قطعات الکترونیک فیک

خب شخصاً تصمیم گرفتم ببینم روند این فروشگاه در برخورد با یک گزارش وحشتناک چه بوده و ترجیح دادم خودم هم این روند را یک‌بار تست کنم! بنده هم چند عدد سنسور سفارش دادم و وقتی رسیدند به‌وضوح دیدم همان سری سنسور هست و همان مشکل وحشتناک! تماس گرفتم و سعی کردم به‌عنوان یک کاربر عادی با پشتیبانی آنها صحبت کنم ولی ابتدا ادعا کردند چنین مشکلی روی این سنسور تا حالا نداشتند و شاید بنده اشتباه می‌کنم تا اینکه سعی کردم کمی فنی تر صحبت کنم و دقیقاً متذکر شوم من الان از این سنسور مشابه داشته و دارم و صد در صد سنسور شما مشکل دارد!

قرار شد از مسیر دیگری آن را پیگیری کنم تا جواب بگیرم، بنده هم عمل کردم و یکی دو روز بعد با تماسی که مجدد با آن‌ها داشتم گفتند که مبلغ ناچیز است و ما پول را برمی‌گردانیم و حسابداری ما با شما تماس خواهد گرفت در جواب سؤال من که آیا سنسور خراب است هم جواب واضحی ندادند. خب البته خبر خوب هم این بود که همان موقع بررسی کردم دیدم سنسور دیگر در فروشگاه موجود نیست! (البته هنوز هم مبلغ برگشت داده نشده:-)) خب اینکه عملکرد این فروشگاه چطور بوده و آیا اگر من به‌عنوان یک کاربر تقریباً حرفه‌ای و جاافتاده با پشتیبانی صحبت نمی‌کردم فروش این ماژول همچنان ادامه پیدا می‌کرد یا نه؟ بحث‌هایی هست که شاید نتوان خیلی منصفانه در موردش اینجا صحبت کرد، ولی حداقل به ما اجازه می‌دهد بعدازاین ماجرا در مورد قطعات فیک و خراب، دلایل وجودش و اینکه چطور می‌توانیم جلوی تبعات آن را بگیریم تا حدی صحبت کنیم!

قبلا در مورد قطعات فیک و مشکل دار چندین مطلب جذاب و خواندنی در سیسوگ منتشر کردیم که مطالعه این مطالب خالی از لطف نیست.

پرونده قطعات تقبلی قسمت اول  پرونده قطعات تقلبی قسمت دوم 

 

فروش قطعات بی‌کیفیت

اینکه قطعات الکترونیکی کیفیت ساخت و تولید متفاوتی دارند فلسفه‌های متعددی دارند که برخی از آن‌ها شاید منطقی باشه و مواردی از آن‌ها صرف سودجویی ایجادشده باشد، واقعیت این است که قطعات از کارخانه‌هایی که تولید می‌شوند تا وقتی دست ما می‌رسند یک مسیر طولانی و پر رمز و راز را طی می‌کنند و البته هر چه مسیر تولید به مصرف‌کننده تعداد واسطه کمتر و مطمئن‌تری را تجربه کند می‌تواند اطمینان بخشی بیشتری برای من و شما به ارمغان داشته باشه.

اینجا قصد داریم درمورد این بلای خانمانسوز در حوزه الکترونیک صحبت کنیم و زوایایی از آن را مطرح کنیم و سعی کنیم با مطرح کردن آن در یک فضای همفکری جمعی بتوانیم راهکارهایی را برای مقابله با  آن پیشنهاد بدهیم و شاید هم به نتایج اولیه مناسبی برسیم!

شخصاً فروش قطعات الکترونیک فیک و یا مشکل‌دار را یک بلای خانمان‌سوز میدانم! نه صرفاً یک خطای ساده و یا اشتباه معمولی! البته واقعیت این است که بخشی از این بلای خانمان‌سوز به‌صورت کاملاً سهوی اتفاق می‌افتد و ساختار عرضه به شکلی است که فروشنده اطلاعی از مشکلی که در قطعه الکترونیکی دارد، ندارد و صرفاً تکمیل‌کننده یک حلقه مخرب است. ولی این عدم بی‌اطلاعی دلیلی بر عدم تقصیر فروشنده نیست!

همان‌طور که شخصی که اطلاعات کافی و جامع در مورد مثلاً مسائل پزشکی ندارد و سعی کنه چیزی را تجویز کنه که صلاحیت تجویز آن را ندارد و صد البته در یک سطح مقایسه‌ای متفاوت! مهم‌ترین دلیل و شاه‌کلید حاکم بر ارائه چنین قطعات مشکل‌داری به مشتریان می‌تواند عدم تخصص و ارتباطات مناسب فروشندگان با سورسهای مناسب خرید باشد!

وقتی کسی به شما قطعات الکترونیک فیک یا مشکل‌دار یا بدون کیفیت را ارائه می‌کند علناً به شما یک بمب زمانی هدیه می‌دهد (دقیقاً شبیه ارائه مواد مخدر به جوان یک خانواده) این بمب زمانی بر روی برد شما سوار می‌شود و می‌تواند جنس تولیدی شمارا در یک فرایند چندروزه یا چندماهه به‌صورتی به سمت شما برگرداند که یک یا چند اتفاق وحشتناک را برای شما رقم بزند و حتی شاید نتوانید دوباره به‌سادگی قد علم کنید!

محصولتان برگشت می‌خورد و کلی هزینه حمل‌ونقل و حتی شاید هزینه و دردسر باز کردن محصولتان از مکان نصب‌شده را برای شما یا مشتری دربر داشته باشد. هزینه گارانتی که باید پرداخت کنید (البته اگر در حالت خوش‌بینانه همان جنس آسیب‌دیده باشد و قطعات دیگر آسیب‌ندیده باشند برای مثال وقتی یک خازن ورودی آسیب ببیند، مبتنی بر طراحی شما می‌تواند باعث آسیب دیدن کل مدار شما هم بشود!) و زمان تلف‌شده و اعتبار ازدست‌رفته شما هم می‌تواند از دلایل حتمی استفاده از چنین قطعه‌ای باشد!

مطمئن هستم اگر یک‌دهم انتقادات (شما گاها آن را جملات نه چندان دوستانه در نظر بگیرید که تحمل شنیدنش خیلی راحت نیست:-)) که این‌جور مواقع به پشتیبانی و مدیریت یک شرکت به ازای محصول مشکل‌دار به علت جنس نامرغوب می‌رسد به دوستان فروشنده برگشت می‌خورد شاید کمی منصفانه‌تر با این موضوع برخورد می‌کردند! جالبه برخی از این (تاکید میکنم درصد کمی از آن‌ها) فروشگاه‌های ارائه محصولات الکترونیک می‌توانند ظرف مدت 24 ساعت تغییر کاربری بدهند و از محصولات الکترونیکی به فروش حبوبات کوچ کنند! چون واقعا برای خیلی از آن‌ها نه از نظر علمی نه از نظر وجدانی هیچ فرقی بین نخود و عدس و خازن و مقاومت وجود نداره! باید خرید و فروخت! همین‌که صدای کاربر به جایی نرسد یا همان موقع خرابی در ظاهر قطعه نبیند کفایت میکنه!

مطمئناً همه کسایی که در کار طراحی و تولید هستند این بلای خانمان‌سوز را بارها و بارها تجربه کرده‌اند و راهکارهایی هم برای آن در نظر گرفته‌اند، بگذارید کمی موشکافانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم و اینکه چرا ما این‌قدر اصرار داریم که فروشنده‌ها اینجا دلیل اصلی ارائه چنین محصولاتی هستند و بیشترین مسئولیت بر عهده آن‌ها هست؟

همان اول کار شاید این سؤال مضحک از یک تولیدکننده و یا طراح یا حتی دانشجو و دانش‌آموز مطرح شود که خب قطعه را تست کن و بعد استفاده یا تولید کن! (و البته برخی از آن‌ها هم یه لطف خیلی بزرگی که می‌کنند اگر قطعه خراب را گزارش کردی و گوشزد کردی و برخی هم توانستید اثبات کنید شاید مبلغ را برگرانند!)

اینجا لازم است چند مورد گفته شود که این سؤال تا پایان بررسی ما در ذهن شما مطرح نشود!

همان‌طور که گفتم ساده‌ترین نوع خرابی یا مشکل، مشکلاتی هست که همان لحظه دیده می‌شود مثل همین سنسور LM335 که اول نوشته به آن اشاره کردیم! این فقط باعث می‌شود یک تازه‌کار چند روز وقتش گرفته شود! حتی شاید برخی از قطعات را با تست های ولتاژ، جریان، دما و … و با وقت هزینه و زمان تا حدی برای برخی از قطعات انجام داد! و تا حدی متوجه برخی از خرابی ها شد! ولی این قضیه واقعا عمومیت ندارد! خازنی که ازنظر ظاهری هیچ مشکلی ندارد تمام پارامترهای اولیه آن‌هم صحیح است ولی بعد از دو ماه می‌ترکد و باعث کلی خسارت می‌شود را نمی‌شود به‌راحتی در تست‌های اولیه متوجه شد!

البته دستگاه‌ها و تجهیزات فوق‌العاده حرفه‌ای برای تست کیفیت (یا حتی تجربه‌های خاص برخی مهندسین) برخی از قطعات وجود دارند که واقعاً قیمت‌های وحشتناکی دارند و اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند در فکر خرید و استفاده از آن باشند. و البته فروشگاه‌های خارجی هم وجود دارند که  غالباً جنس را با برگه اصالت قطعه ارائه می‌کنند که ازنظر قیمتی واقعاً وحشتناک هستند و برای خیلی از کارها نمی‌توان سراغ آن‌ها رفت.

یادم می‌آید از یک فروشنده‌ی عزیز ایرانی نوعی ماژول GPS اورجینال یک برند را درخواست کردم باقیمت مناسبی گفت برایتان می‌آورم و مطمئن باشید اورجینال است، به‌محض رسیدن همان لحظه ازنظر ظاهری دقیقاً جنس فیک چینی بود که نصف ماژول اصلی هم قیمت داشت و قبلاً هم دیده بودم! فروشنده خیلی اصرار داشت که ماژول را مونتاژ کنید اگر مشکل داشت من برمی‌دارم! شاید باورتان نشود بااینکه طرف مهندس الکترونیک بود 4 روزی طول کشید تا به ایشان بفهمانیم که دلیل اینکه ما ماژول اصل می‌خریم چه هست! و چرا حاضریم دو برابر پرداختی داشته باشیم و با تست ساده‌ای این‌چنین هم نمیشه کیفیت طولانی‌مدت محصول و جزئیات خروجی آن را تضمین کرد!

خلاصه بگم، یکی از مهم‌ترین وظایف تولیدکننده این است که سیستم QC دقیقی برای قطعات خودش ایجاد و سعی کند قطعات را در بدو ورود تا جایی که می تواند تست کند ولی در خیلی مواقع تست‌های اولیه و حتی ثانویه نمی‌تواند برخی خرابی‌ها را مشخص کنه و لازمه حتماً به گزینه‌ای به نام منبع معتبر هم توجه شود!

 

منبع معتبر دقیقا چیه؟

رسیدیم به موضوع مهمی به نام منبع (سورس) معتبر، که البته در مورد آن هم بالا کمی صحبت کردیم! حالا این منبع معتبر دقیقا چیه؟

اکثر تولیدکنندگان خارج از موضوع تست قطعات برای کمتر کردن ریسک قطعات الکترونیک فیک سعی می‌کنند با منابع و سورس‌های معتبر کار کنند، منابعی که حداقل قوانین مشخصی برای خرید یک قطعه دارند و سورس‌های مطمئن و متخصصی اکثراً در چین‌دارند که باعث می‌شود اصول اولیه برای خرید جنس باکیفیت را رعایت کنند. این موضوع یک سلسه ارتباطات امن را شکل می‌دهد که از تولید محصول تا رسیدن دست کاربر، اصول اخلاقی و حرفه‌ای را رعایت می‌کنند و باعث می‌شوند طولانی‌مدت همگی از این ارتباط سود ببرند.

و البته شخصی هم که به‌عنوان واسطه جنس را به شما می‌فروشد باید منبع معتبری برای خرید قطعات داشته باشد و  اصول خاص بازار الکترونیک را رعایت کند وگرنه می‌توانند حتی مگس را به‌عنوان قناری قالب مصرف‌کننده نهایی کنند که البته ضرر اصلی را هم مصرف‌کننده نهایی لمس خواهد کرد. این‌یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌هایی هست که اکثر شرکت‌های تولیدی و طراح بعد از گزینه تست قطعات در ساختار خودشان دارند و آن را در مجموعه‌های خودشان نهادینه کرده‌اند.

 

مقصر کیست؟

این قطعه فیک و مشکل دار از کجا می‌آید؟ فکر کنم باید کمی رجوع کنیم به چین، جایی که اکثر این قطعات دارند از آن‌جا می‌آید. در مبدأ تولید چنین محصولاتی به دلایل مختلفی که یکی از آن‌ها سود بیشتر می‌تواند باشد محصولات باکیفیت متفاوتی تولید می‌شوند! البته دلایل گاها شبه منطقی هم وجود دارد. شخصاً در سفر چین دنبال خمیر قلع برند MAX می‌گشتم، جالبه هیچ‌کس آن را نداشت و برای منی که در ایران همه این را به‌عنوان کیفیت عالی می‌فروشند و نام می‌برند تعجب‌انگیز بود!

همراه دوست عزیزی که متخصص آن بازار بود سراغ یکی از این فروشندگان رفتم واضح گفت چیزی به‌عنوان خمیر قلع MAX واقعی به‌وفور در بازار موجود نیست و البته کلی برچسب چاپی داشت با همان برند MAX که با خنده گفت اگر می‌خواهی بهت بدم? خب بالاخره خمیر قلع از یک برند چینی خریدم باقیمت خیلی مناسب‌تر و کیفیت فوق‌العاده عالی و البته پایدار! یک قاعده‌ای هست که می‌گوید هر جنسی را با هر قیمتی شما در چین می‌توانید بخرید?

وقتی خیلی از فروشندگان ما این قاعده را درست درک نمی‌کنند و اصول بازی را بلد نیستند یا رابطه‌های مناسبی ندارند که می‌شود آن چیزی که گاها باعث می‌شود ما اینجا به‌عنوان استفاده‌کننده رسماً با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم! خرید جنس در چین یک تخصص است! و من و شمای دانشجو، طراح و تولیدکننده که آخر این زنجیره قرار داریم تبعات این عدم تخصص فروشنده را لمس می‌کنیم.

البته برخی از آن‌ها هم برای اینکه از قافله فروش عقب نیفتند سعی می‌کنند پایین‌ترین قیمت را خرید و ارائه بدهند و با این کارشان برخی اصول را زیر پا می‌گذارند.

به‌صورت خلاصه در بالا به این نتیجه رسیدیم که تست قطعات الکترونیکی موقع مونتاژ کار راحتی نیست و در برخی موارد تست کیفیت می‌تواند با تجهیزات معمولی غیرممکن باشد! درعین‌حال واسطه‌ای که قرار است قطعات را به‌دست من و شما برساند بی‌شک شخصی که مسئولیت اصلی برای تضمین کیفیت را دارد و هر نوع سهل‌انگاری یا ساده نگاه کردن به این موضوع می‌تواند یک تهدید وحشتناک برای استفاده‌کنندگان باشد و مشابه هر نوع بازاری اگر صدای مصرف‌کنندگان به‌صورت متحد شنیده نشود می‌تواند باعث سودجویی برخی، فقط برخی از افراد فعال در این حوزه باشد!

لازمه اینجا چند موضوع مهم دیگر را هم گوشزد کنم که متهم به نگاه غیرمنصفانه هم نشویم!

مرز بین جنس فیک و خراب و طراحی یا استفاده نادرست از یک قطعه الکترونیکی یک مرز ظریف و نازک است که باعث می‌شود بعضی وقت‌ها  جنسی را خراب و مشکل‌دار تجسم کنیم درصورتی‌که طراحی و استفاده نادرست دلیل آن اتفاق بوده باشد! و خود این هم یک دلیل عمده است که بازار الکترونیک را یک بازار تخصصی بنامیم و عنوان شود متخصص‌های این حوزه باید این بازار را رصد و مدیریت کنند، و گاها هم به فروشندگان حق داد که به‌راحتی هر جنسی را به‌عنوان جنس مشکل‌دار نپذیرند!

درعین‌حال تست برخی از قطعات خاص واقعاً کار ساده‌ای نیست شاید تست یک سنسور ساده دما کار چند دقیقه باشد ولی واقعاً اگر یک چیپ خاص در شرایط خاص دچار مشکلی شود دیگر نمی‌شود به همین راحتی برچسب جنس نامرغوب یا مشکل طراحی به آن زد. مورد دیگر اینکه حتی گاها می‌تواند ارسال جنس نامرغوب توسط حتی منبع مورد اعتماد هم اتفاق بیوفتد! این اشتباه می‌تواند یک خطای سهوی در مراودات تلقی شود و هرجایی از مسیر تولید تا تحویل به مشتری اتفاق بیوفتد که درصورتی‌که تعداد این مشکل ازنظر کمی تعداد بالایی نداشته باشد و فروشنده ازنظر اخلاقی و عملی تعهداتی را بپذیرد می‌تواند این هم جزئی از سیستم باشد که باید همه ما در نظر داشته باشیم و کل سیستم را زیر سؤال نبریم، دقیقاً مشابه تصادفی که می‌تواند توسط هرکسی پیش آید ولی مهم این است که ما قوانین را کاملاً رعایت کرده باشیم و هرگز از صحنه جرم فرار نکنیم! (و صد البته در یک سال شما نباید زیاد تصادف داشته باشید چون حتی اداره بیمه هم دیگر شمارا محق برخی از حقوق خودتون نمیدونه:-))

تمام مواردی که مطرح شد غیر از یک سری راه‌حل اولیه و بنیادین بیشتر شبیه یک درد و دل و اعلام موجودیت یک مشکل اساسی در صنعت تولید محصولات الکترونیکی هست و از کلیه افرادی که  اینجا به‌عنوان طراح، تولیدکننده و حتی واردکننده و فروشنده قطعات الکترونیک فعال هستند و دغدغه حل این مشکل برایشان وجود دارد خواهشمند است تجربه‌ها, خاطره‌ها و راهکارهایی که می‌تواند برای این مشکل ارائه به شه را در قسمت نظرات با دوستان خودتان به اشتراک بگذارید تا شاید بتونیم زوایایی از این مشکل را مشخص‌تر کنیم و شاید راهکاری هم برای آن ارائه بدیم.

البته شخصا فکر میکنم یکی از دلایل مشکلات عدیده در بازار ارائه قطعات الکترونیک هم دوری جستن اکثر متخصصین حوزه الکترونیک از این فعالیت و حرفه خاصه!

لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.✨

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

64 دیدگاه در “بلای خانمانسوزی به نام قطعات الکترونیک فیک و بی کیفیت

  1. Avatar for C946 C946 گفت:

    تمام نظرات رو خوندم.
    به تازگی قطعات فیک منفجر هم میشن.. چاشنی توشون کار گذاشتن این تولید کننده های خیر ندیده! کجای کارید.. تو اخبار هم گفت.

  2. Avatar for ارشمیدوس زمان ارشمیدوس زمان گفت:

    با سلام 10تا ماسفت زد44 خریدم به تاریخ 5شنبه 14شهریور1402
    10 تا ماسفت Z44 رو بستم به مدار روشن کردم بعد از مدت خیلی کوتاه داغ میکردند و میسوختند
    10 تا ماسفت رو دونه ای 9تومن بهم داد یعنی میشه 90هزار تومن
    درصورتیکه من میدونستم Z44 قیمتش توو فروشگاه دیگه 20هزار تومنه
    ——————————————–
    من هم به حساب این خریدم که فکر کردم فروشنده منصف هست
    نگو منصف نبوده بلکه زد44ها فیک و غیراصل و تقلبی بودند که یارو حاضر شده بود به نصف قیمت حتی پایین تر هم بده بره
    هیچ گاه جنس فیک نخرید چون جدای از اینکه ارزون میخرید بحثش جداست
    وقتی که از شما میگیره و مجبور میشید همون وقتی که صرف طراحی مدار کردید صرف بازبینی و ری اسمبل و دمونتاژ کردن قطعات کنید و در وقت و زمان و انرژی تون هدر میره و آخرش هم خستگی و کوفتگی و ناامیدی دامنتون رو میگیره

  3. Avatar for سید محمد خدادادی سید محمد خدادادی گفت:

    سلام به دوست واستاد عزیزم
    دستت درد نکنه ، عالی بود – حیف که زمان مجال نمیده وگرنه درد و دل در این باره زیاد هست . به امید روزی که بتونیم در تولید قطعات به خودکفایی برسیم و این داستان اصل و فیک رو تا حدی مرتفع کنیم . انشالله با کمک نسل جدید بستری فراهم بشه و زیرساخت لازم توسعه شغل ما در یک بستر امن فراهم بشه و کمی از استرس طراح و تولید کننده علی الخصوص مصرف کننده محترم ایرانی کاسته بشه و کارهای ارزشمندی در این راستا صورت بگیره

    موفق و موئید باشید

    دوستدار شما :
    شاگرد شیطونه که عشقش پیشرفت صنعت کشورش و سربلندی همه ملت عزیزمون و علی الخصوص زحمت کشان شاخه فوق پیچیده الکترونیک که در این کشور صبر پیشه کردند و با اندک درامدی خودشونو راضی نگه داشتند و میدون رو خالی نکردند
    به همتون دست مریزاد میگم
    یا علی

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون بابت نظراتتون و امیدوارم شاهد پیشرفت مملکتمون هم باشیم

  4. Avatar for عسگری عسگری گفت:

    سلام روز به خیر
    بهترین کاری که میشه انجام داد اینه که از افراد مورد اعتماد که کارشون طراحی مدار هست بخوایم در مورد فروشگاه ها نظر بدن و اون نظرات رو اینجا قرار داد و شرایطی فراهم کرد که فروشگاه ها بتونن از عملکردشون دفاع کنند البته پیاده سازی همچین کاری یه کم پیچیده اس
    یه مسئله مهم که باعث ایجاد فضا برای تقلب میشه پیدا نشدن بعضی قطعات هستش به نحوی که وقتی قطعه رو پیدا میکنید مجبور به خرید هستید حتی با فرض اینکه قطعه میتونه تقلبی باشه
    من تصمیم گرفتم حتی با علم این که مطمئن شدم هیچوقت فلان قطعه رو از فروشگاهی غیر از فلان فروشگاه نمیتونم تهیه کنم باز هم به اون فروشگاه مراجعه نکنم حتی اگه بهترین نوع قطعه اصلی رو هم داشته باشه
    اگر ماها از فروشگاه های معتبر خرید کنیم کم کم با سودی که به اونها میرسونیم باعث رشد اون فروشگاه میشیم و همینطور تحریم کردن فروشگاه های غیر معتبر باعث ضعیف شدن اونها میشه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      ایده اولیه , ایده خوبی هست ولی واقعا پیاده سازی اون مشکل هست و البته مهمتر از پیاده سازی مشروعیت دادن به چنین ساختاری توسط یک تیم توسط اکثریت جامعه الکترونیک
      ما یه قسمت دوم هم در این مورد نوشتیم که برخی از راه حلها را اونجا ذکر کردم

      https://sisoog.com/2021/05/19/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C-2/

  5. Avatar for مهدی میرابی مهدی میرابی گفت:

    سلام به همه دوستان من متاسفانه در طول سال ها کار طراحی و تولید تجربیات بسیار تلخی بابت قطعات فیک دارم و داشتم
    همین الان روی میز کارم یه دونه Atmega8 A هست که فیک درومده و البته پدر من رو هم درآورد .
    یادمه یک بار روی یک مدار خیلی کار کرده بودم داشت کارش رو می کرد ، توی جلسه ی دمو برای مشتری مدار ترکید و البته لبخند تلخی روی لبان مشتری و عرق سردی روی پیشانی من نشست. وقتی قطعه رو شکافتم باور نمی کنید دو تا پایه فقط کنار هم قرار داده شده بود
    الان در طراحی و به خصوص مدار های حساس درصدی رو برای خطای قطعه در نظر می گیرم ولی در تیراژ بالای تولید یک قطعه معیوب ممکنه تمام سرمایه و اعتبار شما رو زیر سوال ببره
    حتما دقت کنید که از فروشگاه معتبر و با قرارداد قانونی و تعداد کم خرید کنید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون از شما بابت به اشتراک گذاشتن نظرات

  6. Avatar for امیرحسین امیرحسین گفت:

    سلام به همگی، اگر میشه لطفا در مورد عملکرد مدل‌های فیک جی پی اس یو بلاکس و ماژول های sim800l فیک اگر تجربه ای داشتید راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      غالبا مدل های فیک GPS خودشون را در قدرت انتن دهی , خطا و الگوریتمهای انتن دهی در نقاطی که ضعیف هستند و یا حتی کارکرد و خرابی نشون میدند ماژولهای شرکت یوبلاکس بخصوص Neo-6M یکی از این رده ماژولها هست که زیاد هم تقلبی داره و البته من نمونه های با کیفیت و حتی مدعی اورجینالش را هم دیدم ولی چون به نظر دیگه تولید نمیشه اون هم شاید در هاله ای از ابهام باشه
      در مورد ماژول های Sim800 صرفا برخی شنیده ها بوده و اینکه چند مدل وجود داره و یا کیفیت های مختلفی از اون هست اطلاع دقیقی ندارم

      1. Avatar for سیدامیرحسین سیدامیرحسین گفت:

        ممنونم از توضیحتون

  7. Avatar for AT0M AT0M گفت:

    اوضاع بازار خارق العاده وحشتناک هست
    بیشتر قطعات در بهترین حالت فیک هستند
    به هیچ وجه تعداد بالا سفارش ندین که بیچاره میشن

    قطعات معیوب هم که بماند

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      البته ذائقه بازار هم بی تاثیر نیست

  8. Avatar for ARST ARST گفت:

    شرکت ما تولید کننده برد و تجهیزات الکترونیک برای یکی از زیر مجموعه های شهرداری هست . یکبار برای یک پروژه ای 50 تا برد پاور سویچینگ 12 ولت لازم داشتیم و از یکی از فروشگاه های معروف امجد خرید کردیم بشرط تست و گارانتی مرجوعی . 25 عدد از پاور ها بمحض اتصال به برد مادر منفجر میشد . زنگ زدم به رییس اون فروشگاه میگه شاید برد خرابه بهش میگم عزیز دل میشه 25 تا برد سالم باشه و 25 تا برد خراب . از ما اصرار از اون انکار تا بلاخره با تهدید … مجبور به پس دادن پول شد اونم بعد از 2 ماه . قیمت هر برد تولیدی ما چیزی نزدیک به 10 میلیون بود و شانس آوردیم که برای برد محافظ طراحی کرده بودیم . کلا تو بازار جنس اروجینال خیلی خیلی کم هست و همه RENEW و فیک هستند .

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      متاسفانه با شرایط دلار و درخواست قیمت پایین توسط خریدار هر روز شرایط بدتر و بدتر میشه

  9. Avatar for Mc Melon Mc Melon گفت:

    تجربه خودمو میگم
    در فروشگاه … هر چیزی که دیدید مطمئن باشید فیکه مگر اینکه تا حالا کسی نتونسته باشه فیکش رو تولید کنه که در این صورت فروشگاه …ناچارا نوع اورحینالش رو میاره
    تا حالا هر چی میکروکنترلر گرفتم همش renew بوده و اینو از کجا میشه فهمید ؟بله سطح پلاستیکی این میکرو ها بسیار صاف و صیقلیه که بدلیل پاک کردن مارک اولیه توسط لیزر و مارک زنی مجدد اینطور شده.پایه این میکرو ها هم عموما کثیف و سیاه شده هستن
    همین طور تمامی رگولاتورها و سنسورها هم همیشه فیکن رگولاتورها ساخت کمپانی st اورجینال ؛ رو همشون کلمه CHN درج شده و روی فیک ها همیشه کلمه MAR جالب اینکه این رگولاتورهای فیک گاها به جای 1.5 آمپر جریان ؛فقط 0.2 آمپر خروجی میدن.نازک تر بودن قسمت فلزی هم نشونه دیگری از فیک بودن این رگولاتورهاست
    led های های پاور که به نام 3 وات و x وات در این فروشگاه عرضه میشن هیچ وقت بیشتر از 0.7 جریان نامی جریان نمیکش که نشون دهنده فیک بودن توانشونه
    فلاکس لیوانی AMTECH که ادعا میکنه آمریکایی و اصله روی هولوگرامش چینی نوشته !!! و روی سایت خود amtech هم عکس این فلاکس رو گذاشته و نوشته که فیکه !
    این بود تجربیات من ؛میدونم متاسفانه اسم فروشگاه رو حذف میکنید ولی در پایان اینو بگم که فروشگاه جوان راه حل این مشکلاته خودش صادقانه روی قطعات فیک نوشته کپی که دیگه خودتون با مسئولیت خودتون خرید کنید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز سپاسگذار از نظر شما و البته مغذرت بابت حذف نام اون فروشگاه

  10. Avatar for Hyrcan_Electronic Hyrcan_Electronic گفت:

    درود.
    من هر چی قطعه میخرم از فروشگاه های اینترنتی ۷۰ درصد فیک درمیاد.
    یعنی انقدر با قطعات فیک دست و پنجه نرم میکنم که گاهی اوقات به خودم و علمم و وجودم شک میکنم که فیکم یا واقعی ام.
    هر چی رگلاتور سویچینگ یا ماژول خریدم از خانواده lm2596 فیک بودن-هر مدلی فکر کنی خریدم خراب بوده.یا یکم کار کرده بعد خراب شده.
    ماسفت ۳۲۰۵ خیلی فیک داره.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام ما یه جورایی خودمون هم عادت کردیم به قطعات غیر اصل
      مثلا قیمت LM2596 اورجینال فکر کنم حداقل 10 یوانی باشه ایا به نظرتون الان قیمت حدود 30 هزار تومن شایدم بیشتر برای یک عدد اورجینالش منطقیه؟

  11. Avatar for mahdi mahdi گفت:

    این مسئله واقعا دردناکه تو بازار موبایل ت… دنبال برد تغذیه شارژرها بودم باور کنید خیلی از فروشندگان کلمه آمپر رو نمیدونستند چیه .میگفتی شارژر 5 ولت 2 آمپر میخوام میگفت نداریم فقط شارژر سامسونگ داریم. یکیشون هم جالبه گفت آقا من نمیدونم تو چی میگی؟؟؟؟
    دوستان به نظر شما چیکار کنیم تو این وضعیت باور کنید به فکر فراموش کردن الکترونیک که ده ساله کار میکنم شده ام. آی سی atmega8 میگیری زیرش زده TAIWAN آخه این داستانها چیه واقعا کسی توضیح داره لطفا بگه .مثلا شرکت بنز اجازه میده جلوی ماشینش بنویسند پراید؟؟ چظور میشه میکروچیپ راضی به همچین کاری بشه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      البته یکی از دلایلش مهندسین الکترونیک هم هستند 🙂
      این مورد نوشتن تایوان تا جایی که اطلاع دارم اتفاق میفته و عادیه ( البته زیاد مطمئن نیستم)

  12. Avatar for جاوید جاوید گفت:

    مطلب بالا را
    کاملا تجربه کردم زمانی که سال ۶۲ کار الکترونیک را شروع کردم قطعات بازار تماما موتورولا و آر سی ای و فیلیپس و یک رده پایین تر توشیبا توی بازار بود هر موقع مداری میبستم اگر جواب نمیداد فقط به کار خودم شک میکردم تا سالهای بعد که جنس ژاپنی شد درجه یک بازار و مالزی و کره ای جنس های درجه ۲ و بعد از چینی ها که تجربه های بسیار بد از اون ها دارم و بارها تا حتی یک هفته سر کار بودم و معلوم میشد ایراد از قطعه بوده خصوصا وقتی قطعه کار میکنه ولی نه با مشخصه ای که در برگه اطلاعات آن نوشته شده.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      خب یعنی تمام این بلاها از وقتی چین وارد تولید محصولات شد به سر ما اومد؟ 🙂

  13. Avatar for حمید حمید گفت:

    با سلام واقعا نظرات خوب وعالی فنی رو ارایه داده ممنون

  14. Avatar for مرتضی میرزایی مرتضی میرزایی گفت:

    یا در مورد اردوینو اینقدر فیک فروختند، که به خودشون اجازه می دن موقع فروش ننویسند فیک.

    ولی در مورد آردوینو اورجینال قید کنند اورجینال! خب این چه استثنایی هست که روی آردوینو زدن برایم سواله!!!!!؟

    1. Avatar for محمد محمد گفت:

      آره کاملا آردوینو هاشون فیک و تقلبیه(این رو براحتی ازچاپ بی کیفیت لوگو UNO یا سولدر ماسک روی پدهای روی برد میشه فهمید) حتی میکروی MEGA328 اش هم زیاد معلوم نیست اصل باشه بعد میان مینویسن آردوینو UNO R3
      بدون اینکه اسمی از چینی بودن یا CLONE بودن محصول بیارن

  15. Avatar for مرتضی میرزایی مرتضی میرزایی گفت:

    همین هفته هم سه شبانه روز درگیر فیک بودم. آردوینو due فیک خریده بودم.
    کاملاً مدار با کیفیت بود و کار می کرد. تنها عیب اش این بود، چندبار در میان وقتی برق بهش وصل می شد، آردوینو تو حالت کاملاً هنگی باقی می موند. هزار تا برنامه برای watchdog و … نوشتم. حتی برخی از روتین ها رو دوباره باز نویسی کردم ولی فایده نکرد.
    بالاخره تو یه سایتی دیدم باید یه مقاومت با یکی از ماسفت های due موازی کنی. تا درست بشه.
    نکته دردناک اش اینه تقریباً تمام فروشندگان پر آوازه بازار ایران due فیک می فروشند.

  16. Avatar for مرتضی میرزایی مرتضی میرزایی گفت:

    سلام
    اخرین باری که با جنس فیک مواجه شدم، هرکاری می کردم برنامه کار نمی کرد. قطعه هم قطعه بد قلقی بود. mlx90614. ذات تشعشع سنجی اینفرارد پیچیده است، اون موقع هم صحبتشه خبری از کتابخانه های آردوینو نبود.
    بالاخره خیلی سر قضیه گیر کردم، از دو تا فروشگاه معتبر هم خرید داشتم. دیدم از قطعه نیست!
    از قم پا شدم رفتم اصفهان. دوستم قطعه خودش رو با برنامه خودش گذاشت رو مدار کار کرد. بعد برنامه من رو اپلود کرد بازم کار کرد!
    وحشتناک ترین حالت اینه که قطعه ای که از چند فروشگاه می گیری فیک باشه و ندونی باید چه کار کنی؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام امیدوارم چنین دردی نصیب هیچ کسی تو دنیا نشه 🙂
      وحشتناکه

  17. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سر مام ازین بلاها زیاد اومده ما تو کار یو پی اس هستیم پل دیود 30 آمپریمون هی میسوخت شکافتیمش دیدیم 4 تا 4007 رو داخل قاب فلزی لحیم کردن قیر پاچیدن یا خازن ولت پایین رو گذاشتن داخل قاب بزرگ و اصلن قابل فهنیدن نیست تا نشکافی تو بحث خازن که خسارت میلیارد دلاریه و متاسفانه هیچ نظارتی نیست

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      موضوع خیلی جالبیه
      یه روزی یه مقداری خازن از تهران خرید کردیم طرف تاکید میکرد جنسم عالیه و و کسایی که مادربرد تعمیر میکنند از اون استفاده میکنند
      خازن ها 100 میلی امپیر جریان میکشیدند 🙂
      نظارت روی این موارد نمیتونه سمت هیچ ساختاری اتفاق بیفته و این مسائل از جمله مواردی هستند که خود مجموعه های استفاده کننده تحت هر عنوانی تدابیر واسش بیندیبشند

  18. Avatar for abbasalifix abbasalifix گفت:

    من به شخصه حدود ۹ ماه کامل خواب و خوراک نداشتم بعد متوجه شدم ای سی های میکروکنترلر که سایت …. میفروشه تقلبی هست که بعد حدود ۳۰ درصد حافظه برنامه ریزی میشه هنگ داره
    وقتی از یجای دیگه ای سی خریدم مشکل رفع شد ولی در این مدت ۹ ماهه برنامه ۳۷۰۰ خطی رو حداقل ۱۰۰ بار بازنویسی و خط به خط تست کردم که بسیار هزینه بر بود

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز ببخشید من اسم اون فروشگاه را از کامنت شما حذف کردم واقعا میسر نیست اینجا اسمی برده بشه
      ولی فقط میتونم تا حدی درک میکنم چی کشیدید و واقعا وحشتناکه مثل یه کابوس میمونه و امیدوارم کسی دچار این مشکل و مشابه اون نشه

      1. Avatar for لطفی لطفی گفت:

        متاسفانه تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشه این مشکلات وجود خواهد داشت. این که شما هم نگران تبعات قانونی انتشار اسامی متخلفین هستید رو کاملا درک میکنم ولی باید یه راهکار اجرایی و مطمئن برای رسوا ساختن فروشندگان شیاد و یا شاید هم بیسواد پیدا کرد. البته در کنار معرفی فروشندگان باید اطمینان از عملکرد غلط اونها داشت تا بی دلیل ضد تبلیغ توسط رقبا استفاده نشه.
        تشکر از مطالب مفید شما

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          شاید نداشتن یک رسانه منصف در این ساختار که بتونه جایی باشه برای حرف زدن و ابراز کردن و در عین حال قدرت نفوذ هم داشته باشه یکی از مشکلاتی هست که دوستانی که تو این حوزه هستند دارند

    2. Avatar for جاوید جاوید گفت:

      خدا قوت
      من بعد از بارها اینطور تجربه ها بعد از کمی کلنجار رفتن میرم سراغ تعویض قطعه

  19. Avatar for علی علی گفت:

    برای من هم این اتفاق مشابه افتاده و برای همین سعی میکنم حتی قطعات نمونه را هم از خارج و از جای مطمئن با قیمت بالاتر و زمان بیشتر تهیه کنم تا از داخل.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      بله این مسیری هست که خیلی ها بخصوص برای نمونه سازی کار میکنند ولی واقعا برای تولید انبوه نمیشه برای خیلی از محصولات سراغ قطعات اورجینال و اصلی رفت

  20. Avatar for محمد عزیزی محمد عزیزی گفت:

    شما که بنجل فروش ها را نام نمی برید پس حداقل جنس خوب فروش ها را نام ببرید تا سرگردان در این بازار نشویم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز این موضوع خیلی پیچیده اس شخصا هم الان نمیتونم حرف مطلقی بزنم
      ولی انشاله درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد

  21. Avatar for arianBadvi arianBadvi گفت:

    مدتی پیش در کانال آقای مهندس کی‌نژاد از عملکرد منصفانه و حرفه‌یی یکی از فروشندگان قطعات الکترونیکی تقدیر شد.معرفی قطعات خراب یا محکومیت فروشنده و قضاوت کلی، کار ساده‌یی نیست اما معرفی و انتشار تجربیات مثبت خرید از فروشندگان توسط افراد باتجربه و موجه،هم امکان تقلب در نظرسنجی را به صفر میرساند و هم برای فعالان این حوزه راه‌گشا خواهد بود.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله مطمئنا تشویق و تنبیه بصورت کاملا موازی با در نظر گرفتن انصاف و جمیع حالات باید اتفاق بیفته

  22. Avatar for هر کی هر کی گفت:

    آفرین بر شما
    با خودداری از گفتن نام ان فروشگاه ، به انها کمک کنید که به دزدی خود ادامه دهند.
    دوست عزیز راه مقابله با فساد و دزدی سازش و نصیحت نیست بلکه باید به شدت برخورد شود.

    شما یا فردی ساده لوح هستید یه شریک آن فروشگاه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ای بابا
      دوست عزیز رسانه سیسوگ با یک احتمال و شنیدن چند اتفاق از چند نفر نمیتونه در جایگاه قضاوت بایسته و با ابروی فروشگاه و شخصی بازی کنه
      برای قضاوت نیاز به پارامترهای زیادی هست
      و ساده ترینش اینه که متهم هم در شرایط یکسانی قرار بگیره
      و اینکه همین اتفاق برای یه دو جین فروشگاه دیگه بیفته
      نه دوست عزیز
      گفتن این اسم از طرف ما اینجا کاری را درست نمیکنه و البته شریک اون فروشگاه هم نیستیم

  23. Avatar for reza reza گفت:

    تشکر از مقاله خوبتون
    فقط تو رو خدا این روال جا افتاده در این مملکت رو شما کنار بگذارید….. نام متخلف نزد ما محفوظ است!
    حداقل یه مخففی, اشاره ای بکنید. این حفظ آبروی نداشته متخلفین داغون کرده این مملکت رو.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز تو کامنت های قبلی هم گفتم
      واقعا ما در جایگاه قاضی نمیتونیم بایستیم و با یک اتفاق با آبروی کسی بازی کنیم
      امیدوارم متوجه منظور بنده شده باشید

      1. Avatar for reza reza گفت:

        ببینید سایت یا کانال آقای کی نژاد یه بار در مورد زیر آبی یک فروشگاه در امجد مطلبی نوشته بود و با ایما و اشاره آدرس هم داده بود. البته ما هم که به امجد آشنا بودیم فهمیدیم کدوم فروشگاه بوده و بنابر سابقه ای که از فروشگاه و فروشنده ها داشتیم رو چوب خط یه علامت گذاشتیم!
        همینطور مهندس کی نژاد هم سایت شما رو به عنوان تلاشگران نمونه آموزش معرفی کردند. که بنده هم تا الان مشتری شما هستم.
        از ایما اشاره نترسید برادر! آبرویی هم دیگه نمونده به خدا.

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          دوست عزیز نه منطقی هست نه اخلاقی که ما به صرف اینکه یک مشکل در خروجی یک فروشگاه ببنیم اون را به عنوان قطعه فروش مشکل دار و سوء استفاده گر اینجا معرفی کنیم
          تو جمع های دوستانه ما معذوریتی نداریم ولی اینجا قضیه وافعا فرق میکنه, در ضمن شخصا فروشگاهی را نمیشناسم که فقط قطعه اورجینال بیاره! این موضوع به علت بحث قیمتی انتخابی هست که به عنوان یوزر داشتیم البته ممنون میشم شما هم قسمت بعدی این مطلب را بخونید شاید شما هم قسمتی متوجه منظور ما و دلیل عدم نامبردن اون فروشگاه بشید

          1. Avatar for علیرضا شکرریز علیرضا شکرریز گفت:

            سلام
            به نظر بنده مثل خیلی از مردم دنیا باید ساده صحبت کرد
            آقا من از فروشگاه فلان این قطعه را خریدم مشکل داشت اعلام کردم از سایت برداشتند
            شفاف
            نه پنهان کاری هست نه تخریب
            بلکه باعث رشد و ارتقا فروشگاهها و خودمان خواهد شد

            این تفکر شاید شاید باعث تخریب صنعت و فرهنگ با هم میشود.

            شاد و موفق باشیم

          2. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

            سلام
            متاسفانه اینکه بنده چه مواردی را میتونم بگم یا نمیتونم بگم یا مصداق خاصی دارند یا ندارند در مجموعه قوانین مملکت ما کمی گنگ هست
            و ما سعی کردیم خودمون را درگیر مسائل حقوقی نکنیم.

  24. Avatar for زهرا زهرا گفت:

    من با …. این مشکل رو داشتم جنس فیک بود و نمیتونستیم برای شفت ازش استفاده کنیم اما برای ارتباط سریال اکی بود
    چند روز درگیری کلافه کننده

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ببخشید دوست عزیز من اسم فروشگاه را حذف کردم ولی واقعا فطعه فیک میتونه وخشتناک باشه

  25. Avatar for حسن حسن گفت:

    تشکر بابت این مطلب مفید. ولی راه حل پیشنهادی شما برای این وضعیت به ویژه در بازار ایران چیه؟ ای کاش اگر حتی نمیشه نام برد از فروشندگان بدنام، لااقل آنهایی رو که تجربه مثبت دارید (شما و سایر دوستان) معرفی کنید.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      اگر اجازه بدید بزودی قسمت بعدی را هم منتشر میکنیم و سعی میکنیم کمی منطقی تر به این مشکل نگاه کنیم و به نظرم بعد میشه بهتر راه حل داد

      1. Avatar for حسن حسن گفت:

        تشکر فراوان

  26. Avatar for احسان احسان گفت:

    سلام
    بارها شده از یه فروشگاه اینترنتی … حرفی خرید داشتم و جنس فیک بهم داده یادمه یه ماژول تغذیه بردبردی خریدم ازش دوتا هم خریدم بعد تست که میکردم هر ولتاژی بهش میدادم با اختلاف 0.7 ولت همون ولتاژ رو خروجی تحویل میداد خوب بود قبل از استفاده ولتاژ رو اندازه گرفتم وگرنه میکروکنترلر هم میسوخت دوتا ماژول رو تست کردم هردو خراب بود تماس گرفتم با همون شرکت به شکلی برخورد میکرد انگار دارم یه دستگاه با تکنولوژی فضایی رو تست میکنم و منم هیچی از الکترونیک نمیدونم و درآخر هم زیر بار نرفت که خرابه و گفت میخوای بفرست تا واست تست کنیم و هزینه ارسال باخودت هستش خب یه جنس 3 تومن اون زمان حدود 5 تومن هم هزینه پست داشت خب اگر از جای دیگه میخریدم خیالم راحت تر بودش
    حالا سوال اینجاست سیسوگ که تیریبون خوبی داره چرا نباید اسم این فروشگاه های بنجل فروش رو مطرح کنه البته از حق نگذریم تو سالهایی که ازش خرید میکردم هر از گاهی یه جنس معمولی هم داشت که کپی خوبی بود و مشد یه مدت کوتاه روش حساب باز کرد و خوشبختانه دیگه گول قیمت تقریبا مناسبشون رو نخوردم و خرید ازشون نداشتم
    به نظرم حتما یه نظر سنجی بذارید داخل سایت بد نیست واقعا پول و سرمایه خیلی زیادی از دست مردم میره به جیب اینا و همینطور سرمایه مردم به راحتی از ایران خارج میشه و میره به جیب چینی های …..

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      البته دوست عزیز من معذرت میخام یکی از کلماتی که باعث میشد اشاره بشه به اون فروشگاه عزیز را بنده از متن شما حذف کردم چون واقعا نمیشه منصفانه به یک اتفاق به دید کل اون مجموعه نگاه کرد
      مواردی که عرض کردید هم کاملا درسته ولی سیسوگ الان تو جایگاهی نیست که بتونه کلیت یک فروشگاه را زیر سوال ببره یا نبره
      چون میزان فروش و قطعاتی که وجود داره هم میتونه باعث بشه که حتی شاید درصد کمتری از کل فروش و اجناسش نسبت به کلی فروشگاه دیگه برگشت داده شده باشه ولی من و شما اسم اون را فقط شنیده باشیم.

      ولی اگر بتونیم بستری ایجاد کنیم که افراد نظرشون را بگذارند و بتونید نظرات غرض ورزانه را حذف کنیم و ساختاری ایجاد کنیم که فروشندگان هم بتونن پاسخ بدند شاید بتونیم به جای بهتری برسیم و اون موقع نقصان ها را با نام منتشر کنیم

  27. Avatar for سلیمانی سلیمانی گفت:

    به عنوان یک راه کار عملیاتی پیشنهاد می کنم
    یک نظر سنجی در خصوص تجربه خرید از قطعه فروشان مختلف ایجاد بشه و کاربران نظر بدن.
    ایجاد این نوع نظر سنجی ها باعث میشه قطعه فروشان کار امد شناسایی بشوند و همچنین انگیزه افزایش کارایی بیشتر بشود.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون از نظرتون
      البته باید برای اینکه نظرسنجی به خروجی واقعی خودش نزدیک بشه کاربران زیادی مشارکت کنند

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        و این که امکان تقلب توش خیلی هم زیاده واقعا

  28. Avatar for آن حضرت آن حضرت گفت:

    به نظر من یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما ایرانی ها انجام میدیم و بلای جانمان در هر زمینه ای شده، عدم شفافیت در برخورد با مسائل هست. اینکه نام تصویر متخلفین در تلویزیون شطرنجی میشه تا کسی اون ها رو نشناسه، اینکه تو مجلس رای نماینده ها شفاف نیست، اینکه فیش های حقوقی مسئولین شفاف نیست و همه هم از این نتفکر نشأت میگیره که آبروی افراد نباید خدشه دار بشه ولو به قیمت درومدن پدر کل مملکت!

    به نظر من یک بخشی در سیسوگ ایجاد بشه، طراح بتونه قطعه مشکل دار یک فروشگاه رو گزارش کنه، اگه افراد دیگه هم با این مشکل برخوردن همونو دوباره تایید کنن. تهش هم فروشگاه متوجه میشه و قطعه رو تغییر میده و میتونه اعلام کنه قطعه از گردش خارج شده و تعویض شده و هم بقیه طراحان و تولید کنندگان تا زمان اصلاح کار به دام نمیوفتن.
    نمیشه که به خاطر اشتباه/سود جویی/بیکفایتی یه فروشگاه همه جامعه الکترونیک به زحمت بیوفتند!
    این تصور که کسی به فکر ما خواهد بود رو فراموش کنید، خودمون باید هوای همدیگه رو داشته باشیم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ایده خوبی هست البته مهمترین مشکلی که تو ایران برای مباحثی مانند همین موضوع شفافیت هست بحث های حقوقی مسئله هست
      این موضوع که تا وقتی کسی متهم نشده از مجاری قانونی شما حق ندارید که در مورد اون حرف بزنید و گرنه متهم هستید

      البته به این مورد و بحث های حقوقی اون حتما فکر خواهیم کرد و اگر مواردی را بشه اجرا کرد اجرا هم خواهیم کردو

      1. Avatar for احسان احسان گفت:

        به نظرم کانال تلگرامی درست بشه کاملا نا شناس این تجربیات اونجا بازتاب بشه بهتره و عملی تر هم هستش

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          سلام ایده جالبیه حتما بهش فکر میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *