STM32, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

از گرانی میکروکنترلر STM32 تا میکروکنترلرهای تقلبی!

از گرانی میکروکنترلر STM32 تا میکروکنترلرهای تقلبی!

شکی نیست که یکی از بلایای خانمان‌سوز الکترونیک، قطعات تقلبی هستند، قطعاتی که سود زیادی برای دلال‌ها در بر دارد و بلای جان طراح و تولید‌کننده داخلی است، در سیسوگ سعی کردیم طی مجموعه مقالات «پرونده قطعات تقلبی» این مشکل را بررسی کنیم و راهکارهای عملی برای شناسایی قطعات تقبلی ارائه بدهیم. اما ظاهرا قرار نیست این روند معیوب انتهایی داشته باشد. با بالارفتن دلار، کاهش قدرت خرید و بازار پر سود قطعات تقلبی و البته بالا رفتن قیمت جهانی میکروکنترلرهای محبوب STM32 (بخوانید ST چراکه تمام خانواده‌های این میکروکنترلر گران شده است از جمله STM8) این بار احتمالا شاهد سونامی میکروکنترلرهای تقبلی STM32 خواهیم بود هر چند قبلا تجربه خرید میکروکنترلرهای تقبلی را در ایران داشته‌ام و این مساله موضوع جدیدی نیست، با این حال احتمالا این روند تشدید خواهد شد.

به عنوان طراح واقعا از این اتفاق ترس دارم، برخی از قطعات فیک تاثیر خود را بعد از مدتی نشان می‌دهند و این بدترین احتمال ممکن است، دستگاه وقتی که به مشتری رسید بعد از ساعت کارکرد کوتاهی از کار خواهد افتاد! این ترسناک‌ترین کابوسی است که یک شرکت تولیدی خواهد داشت، لطمه به برند و اعتبار شرکت کم‌ترین زیان‌های ممکن است. پس لازم و ضروری است که در خصوص قطعات تقلبی مخصوصا عناصر حیاتی وسواس خاصی به خرج دهیم تا هرچه کمتر در معرض اتفاق‌های بد باشیم.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تبعات احتمالی استفاده از میکروکنترلرهای تقلبی STM32 را بررسی کنیم، و ببینیم چقدر احتمال دارد در دام آن گرفتار شویم، بیشتر با انواع تقلبی این میکروکنترلر آشنا شویم و به فکر جایگزین‌های مناسب باشیم. به امید این که واردکننده‌های عمده قطعات انصاف داشته باشند و قطعات تقبلی را جای قطعات اصلی نفروشند.

 

محبوبیت ST و رقابت نابرابر!

شکی نیست وقتی که محصولی محبوب می‌شود، شرکت‌هایی که به سود بیشتر فکر می‌کنند وارد بازی می‌شوند و مثل قارچ محصولات تقبلی را روانه بازار می‌کنند، قابل انکار نیست که میکروکنترلرهای STM32 که بر اساس هسته ARM هستند به دلیل تنوع زیاد، قیمت مناسب نسبت به رقبا و کتابخانه‌های فراوان نرم‌افزاری دارای محبوبیت جهانی است. برای اثبات این ادعا نیاز نیست راه دوری برویم، غالب طراحی‌های انجام شده در ایران با استفاده از همین خانواده میکروکنترلر انجام می‌شود، این مهم را می‌توان با سوال‌های مطرح شده در سایت، فروم‌ها، کانال ها و گروه های تلگرامی و دیگر شبکه های اجتماعی به خوبی لمس کرد. این محبوبیت، خانواده میکروکنترلر ST را هدف خوبی برای کسب سود بیشتر می‌کند.

غیر معقول نیست که تولید‌کننده‌های چینی(و حتی جهانی) در راستای کاهش قیمت محصولات خود به دنبال میکروکنترلرهایی با قیمت پایین‌تر باشند، شرکت‌های کپی‌کننده دست به کار می‌شوند، و زیاد طول نخواهد کشید که قطعات تقلبی بازار را خواهند گرفت و این جنبش از فروشگاه‌های آنلاین چینی مثل Alibaba و  AliExpress شروع می‌شود، از قیمت‌های باور نکردنی میکروکنترلرهای STM32 که هر کسی را ترغیب به خرید می‌کند، فارغ از این که چه قابلیت‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

 

بازار قطعات تقبلی و انواع تقلب

تقاضا برای رقابت و کاهش قیمت محصولات مختلف الکترونیکی در واقع موتور محرکه این بازار است، وقتی می‌شود یک آیسی را با یک دوم یا یک سوم قیمت شرکت اصلی خرید و آن را با قیمت و اسم شرکت فروخت چرا که نه!‌ غالب فروشندگان چینی ادعا می‌کنند که به دلیل خریدهای عمده‌ای که از شرکت اصلی کرده‌اند توانسته‌اند تخفیف قابل توجهی روی قطعه مذکور بگیرند و دلیل پایین بودن قیمت همین است!

اما گاهی واقعیت چیز دیگری است (البته نفس ادعا می‌تواند درست باشد ولی گاهی واقعیت چیزی نیست که می‌شنویم یا می‌بینیم) شرکت‌هایی که غالبا تکنولوژی‌های بالایی هم دارند (کپی‌برداری که هیچ ولی ساخت چیپ کار ساده‌ای نخواهد بود) قطعات تقبلی تولید کرده‌اند و با اسم برند اصلی وارد بازار نموده‌اند یا قطعات مشکل‌دار شرکت ST را خریداری کرده‌اند (تحت عنوان ضایعات) و به عنوان قطعه سالم یا حتی مشکل‌دار می‌فروشند.

حجم پول موجود در این بازار هر بازیگری را ترغیب می‌کند که وارد این بازی شود. اما باید گفت که در این بازی هم بازیگرهایی هستند که انصاف را رعایت می‌کنند و کپی کاری تا حدودی قانون‌مند انجام می‌دهند! ممکن است بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ در ادامه به بررسی روش‌های ارائه قطعات تقبلی خواهیم پرداخت.

 

بازیگران بد در بازی میکروکنترلرهای تقلبی STM32

هر بازی‌ای در ابعاد مختلف بازیگرهای خوب و بد دارد، عرضه‌کننده‌های قطعات تقبلی هم از این قاعده مستثنا نیستند. آنهایی قطعه تقبلی را به جای قطعه اصلی به شما می‌فروشند، در واقع بازیگران بد این بازی هستند. کسانی هستند که تنها سود خودشان برایشان اهمیت دارد و هیچ اهمیتی به مصرف‌کننده نمی‌دهند. مصرف کننده ای که گاهی تولید کننده است.

این بازیگرها همان‌هایی هستند که قطعات تقلبی تولید شده را دقیقا با پارت نامبرهای اصلی شرکت ST ارائه می‌کنند و به دنبال فریب مصرف کننده هستند! مصرف‌کننده تنها با اتکا به بررسی‌های تخصصی (برخی از این روش‌ها را در مقاله قطعات تقبلی بررسی کردیم) شاید بتواند بفهمد که قطعه مذکور، قطعه‌ای فیک و تقلبی است.

آیسی stm32 تقبلی و اصلی

قطعه سمت راست آیسی تقلبی است و سمت چپ قطعه اصلی

سال گذشته Keir Fraser در گیت هاب صفحه‌ای درست کرد که تجربه‌اش در خصوص میکروکنترلرهای تقبلی STM32 را به اشتراک گذاشت! نمونه کاملی از یک بازیگر بد این بازی! آیسی سمت راست یک نمونه تقلبی از میکروکنترلر stm32f103c8t6 است که روی برد خریداری شده از فروشگاه‌های چینی بوده است، اگر به کیفیت و فونت چاپ شده دقت کنید، اگر به فرورفتگی‌های دایره‌ای روی بدنه آیسی دقت کنید متوجه تفاوت‌های اساسی بین قطعه اصلی و تقبلی می‌شوید.

حالا این قطعه چه مشکلاتی داشته؟ جالبه خودش موارد زیر را بیان کرده است که تامل برانگیره است:

  • بوت لودر آیسی در باوود ریت ۹۲۱۶۰۰ کار نمی‌کند، در حالی که با باوود ۱۱۵۲۰۰ مشکلی ندارد
  • برنامه پروگرام شده از طریق بوت لودر اجرا نمی‌شود (بوت لودر احتمالا SP رو ریست نمی‌کند)
  • مقدار دهی رجیسترهای بک آپ و قطع کلاک RTC باعث می‌شود بخش‌هایی از میکروکنتلر قفل شوند (البته گفته است که در آینده این مورد را بیشتر بررسیش می‌کند)
  • پریفرال I2C اجازه نمی‌دهد که رجیستر CR1_ACK و CR1_PE مقدار یکسانی داشته باشند
  • DMA وقفه اشتباهی تولید می‌کند

فقط فرض کنید که تازه قصد دارید واحد DMA را برای یک پروژه راه‌اندازی کنید و مطمئن نیستید که برنامه شما درست کار می‌کند یا نه، اگر چنین چیپی روی برد شما باشد چقدر طول می‌کشد که متوجه شوید اینتراپت‌های اشتباهی که DMA می‌دهد تقصیر برنامه شما نیست و مشکل از چیپ است.

حتی تصور چنین چیزی فاجعه است. احتمالا اگر مدتی در باراز الکترونیک ایران به عنوان طراح فعالیت کرده باشید تجربه‌های زیادی از این دست خواهید داشت.

توصیه می‌کنم مقاله بلای خانمانسوزی به نام قطعات الکترونیک فیک و بی کیفیت که تجربه‌ای واقعی و تلخ از همین دست است را مطالعه کنید، تا متوجه شوید قطعات فیک در همین یک قدمی طراحی‌های ما ایستاده‌اند.

قطعاتی که به عنوان قطعه مرغوب خریداری کرده‌اید اما آنطور که باید کار نمی‌کنند و وقتی هم به فروشنده اعتراض می‌کنید متهم می‌شوید که احتمالا دانش کافی در بهره‌برداری از آن را نداشته‌اید و به آن آسیب رسانده‌اید و همین هفته پیش ۱۰۰۰ تا از همین قطعه را فروخته‌اند و هیچ مشکلی هم نبوده است. البته که ممکن است عدم تجربه کافی در مورد قطعه‌ای باعث آسیب رساندن به آن شود ولی بحث در مورد قطعه‌ای که سال‌ها با آن کار کرده‌اید قطعا متفاوت است.

 

بازیگران خوب در بازی میکروکنترلرهای تقلبی STM32

ممکن است فکر کنید این بازی از اساس مشکل دارد و چگونه می‌شود که بازیکن خوبی هم وجود داشته باشد؟ برای پاسخ دادن به نیاز مشتری‌هایی که دستگاه‌هایی با تیراژ بالا تولید می‌کنند و خواستار کاهش قیمت هستند در واقع مهندسی معکوس یک قطعه امری منطقی و توجیه‌پذیر است. چرا که باعث کاهش قیمت و صرفه در تولید می‌شود، اما تفاوت اینجا است که قطعه مذکور با اسم و برند تولید‌کننده اصلی عرضه نمی‌شود و تولید کننده به فکر فریب خریداران نیست. در واقع نکته کلیدی همین است، شما قطعه‌ای را خریداری می‌کنید که می‌توانید آن را جایگزین آیسی STM32F103RET6 کنید در حالی که نیاز نیست سخت‌افزار یا برنامه خود را عوض کنید. شرایط تولید کننده را می‌پذیرید و قیمت کمتری می‌پردازید. تولید کننده به شکل شفاف تفاوت‌های قطعه کپی شده و قطعه اصلی را بیان و ذکر می‌کند و شما با توجه به محدودیت‌های خود تصمیم می‌گیرید که از آن قطعه استفاده کنید یا نه.

 

شرکت CKS

به عنوان نمونه این آیسی از شرکت CKS – 中科芯微 که قطعه‌ای جایگزین میکروکنترلر STM32F103C8T6 تولید کرده، داکیومنت ارائه کرده است و با برند جدید می‌فروشد. جزییات بیشتر در خصوص این قطعه رو می‌توانید در سایت cnx-software بخوانید. جالب است که بدانید ظاهرا این شرکت بسته شده است و دیگر این قطعه هم تولید نمی‌شود!

CS32F103C8T6

 

 

شرکت WCH

بازیگرهای دیگه‌ای همچنان در این بازی هستند مثل شرکت WCH که تولید‌کننده چیپ‌های معروف مبدل یو اس بی به سریال CH340 است، کلون خود را عرضه کرده است. پیش شماره‌های CH32f103 که مستندات فنی لازم را هم در دسترس قرار داده است و می توانید از این لینک دانلود کنید. جالب است که آیدی چیپ در این کلون کردن‌ها هم عوض شده است یعنی میکروکنترلر نه تنها اسم متفاوتی دارد، بلکه آیدی متفاوتی هم دارد و برای پروگرام کردن نیاز است که آیدی جدیدی در پروگرامر تعریف کنید.

معرفی آیسی ch32f103

 

شرکت chipma

یکی دیگر از این بازیگران شرکت chipma است که تنها چند نمونه از میکروکنترلرهای ST با هسته cortex-m0 را مهندسی معکوس کرده که به همراه داکیومنت‌های مروبطه در دسترس قرار داده است. جالب است که بعد از جستجو در موتور جستجوی آیسی دیدم که این خانواده در داخل ایران موجود و قابل تهیه است.

میکروکنترلر chipma xm1008

 

شرکت apexmic

شرکت بعدی apexmic است که apm32f103 را تولید و عرضه کرده است و همچنان در بازار چین به سادگی قابل خرید است. بع عنوان مثال به سادگی می‌توانید آن را از فروشگاه LCSC خریداری کنید. اطلاعات بیشتر در خصوص این آیسی را می‌توانید در این لینک ببینید.

 

 

شرکت Betterlife

شرکت BetterLife هم بخشی از این بازی است که قطعات خود را با پیش نام BLM32 عرضه کرده است که البته تا ژوئن ۲۰۱۹ امکان خرید این قطعه از فروشگاه LCSC فراهم بوده است. نکته جالب در خصوص این قطعه اینه که نیاز به رگولاتور ۳٫۳ مرتفع شده و قطعه تا ۵٫۵ ولت هم کار می‌کنید و فرکانس کاری هم تا ۹۶ مگاهرتز ارتقا داده شده است.

 

شرکت hsxp-hk

شرکت hsxp-hk قطعات خود را با پیش شماره HK32 تولید می‌کند و حدود ۲۰ میکروکنترلر از خانواده STM32 را کپی کرده است، این قطعه از سایت LCSC قابل خرید است و در بازار چین به خوبی پیدا می‌شود. ولتاژ کاری هم تا ۵٫۵ ولت افزایش پیدا کرده است.

 

شرکت mindmotion

شرکت mindmotion قطعات خود را با پیش شماره MM32 تولید می کند و حدود ۲۸ میکروکنترلر از خانواده STM32 را کپی کرده است. این قطعه نیز از سایت LCSC قابل خرید است. ولتاژ به ۵٫۵ افزایش پیدا کرده است و فرکانس کاری تا ۱۶۸ مگاهرتز نیز ارتقا یافته است.

 

فکر می‌کنم اگر شرکت‌های چینی با همین فرمان پیش بروند تولید میکروکنترلرهای ۲۴ ولتی با فرکانس چند گیگاهرتزی هم دور از ذهن نباشه!

نکته‌ای که باید به آن دقت داشت این است که عملکرد و خصوصیات این چیپ‌ها است که قطعا با نمونه‌های اصلی از شرکت ST متفاوت است پارامترهایی مثل میزان توان مصرفی ولتاژهای کاری و جزئیاتی از این دست است.

اگر شرکت‌هایی از این دست را می‌شناسید در کامنت‌های همین پست به اشتراک بگذارید که آن‌ها را نیز معرفی کنیم.

 

همیشه هم مهندسی معکوس نیست!

بله همیشه هم مهندسی معکوس نیست و گاهی هم بحث ارتقاء است، شرکت GigaDevice تنها به کلون کردن میکروکنترلر STM32 راضی نشده است، بلکه در اقدامی جالب برخی از قابلیت‌های میکروکنترلر را ارتقا داده است. این شرکت چیپ‌های خود را با پیش شماره GD32 عرضه می‌کند.

از ارتقاء‌هایی که این شرکت بر روی میکرکنترلرهای خود لحاظ کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش فرکانس کاری تا ۱۰۸ مگاهرتز (حدود ۶۰ درصد افزایش فرکانس)
  • کاهش توان مصرفی و بهبود تا ۳۰ درصد
  • افزایش حافظه فلش تا ۳ مگابایت

قابلیت های میکروکنترلر GD32

 

نکته جالب اینجاست که فکر نمی‌کردم این آیسی رو بتوانید داخل ایران خرید کنید ولی ظاهرا اینطور نیست و با یک جستجوی ساده در موتور جستجوی isee دیدم که چند فروشگاه هستند که این آیسی را برای فروش قرار داده‌اند.

جالب شد اگر فرصت کنم و وقتم اجازه بدهد بدم نمی‌آید که یکی از این میکروکنترلرها را  بخرم و چند تایی تست بر روی آن انجام بدهم!

 

چرا قیمت میکروهای ST افزایش پیدا کرده؟

البته این سوال و جواب اون یکی از سوالات کلیدی اولیه هست که باید حتی قبل از ورود به سوالات و موارد بالا به اون جواب میدادیم.

ما سعی کردیم در این مورد اطلاعاتی کسب کنید ولی متاسفانه نتونستیم دلایل محکمه پسندی پیدا کنیم ولی به نظر این افزایش قیمت هم برمیگرده به ترکش های موجودی که یکسالی هست دنیا را عوض کرده, بله ویروس کرونا !

با شروع ویروس کرونا درخواستهای بازار  و به تبع آن درخواست قطعات اولیه به شدت کاهش پیدا کرد, این روند باعث شد برنامه های خیلی از شرکتهای تولیدی و شرکتهایی که قرار بود منابع اولیه اونها را تولید کنند تغییرات عمده ای داشته باشه.

دو سه ماهی هست که به نظر بازار جهانی با ورود واکسن به یک خوشبینی رسیده و کسب و کارها دارند به سمت تولید های قبلیشون حرکت میکنند و این حرکت یکباره باعث شده که ظرفیتهای تولید خیلی از این شرکتها در حوزه تولید قطعات, تولید مواد اولیه تولید قطعات و آی سی ها و .. و تولید محصولات .. نتونند پاسخگوی ظرفیت بازار باشند و همین خلا موجودی در بازار باعث افزایش قیمتهای قطعات میشه که البته ما ایرانیها با این روند مانوس هستیم و خیلی راحت درکش میکنیم 🙂

شرکتهای بزرگ زیادی در این حوزه دچار مشکلات تامین قطعات اولیه شده اند که به نظر تا 6 ماه اینده هم همچنان مشکل کم و بیش پابرجا خواهد بود, برای نمونه شرکت کویکتل که سیسوگ سعی بر ارائه خدمات محصولات اون در ایران داره برای برخی محصولات خودش زمانهایی در حد 4 و 5 ماه جهت تولید محصول ارائه میده که در نوع خودش میتونه یک رکورد باشه.

تمام موارد بالا یک نکته مهم برای شرکتهای تولیدی ایرانی داره و اون اینکه اگر قراره محصولی تولید کنند حتما برنامه ریزی قطعات را خیلی زودتر داشته باشند و این تاخیرهای وحشتناک را حتما در قراردادها و برنامه ریزیهای خود لحاظ نمایند.

در صورتیکه شما دوستان هم دلایلی در این مورد شنیدید حتما در زیر همین پست بصورت نظر با بقیه به اشتراک بگذارید.

میکروکنترلرهای تقلبی STM32 چه مشکلاتی پیش می آورند؟

وقتی در مسیر تولید یا طراحی با خطاهای نامتعارف روبرو می‌شویم از این به بعد علاوه بر احتمال‌های قبلی مثل نویز، یا لحیم سردی و … به میکروکنترلرهای تقلبی هم باید فکر کرد.

اگر در فرایند تولید این اتفاق بیفتد پیدا کردن منشاء مشکل ساده‌تر خواهد بود چرا که احتمالا محصولات قبلی که درست کار می‌کرده‌اند و الان با خریدهای جدید ممکن است بخشی از مدار درست کار نکند و می‌توان آن را به کیفیت قطعات جدید ارتباط داد.

مشکلاتی از قبیل مصرف بیشتر، ناپایدار بودن عملکرد میکروکنترلر، یا کار نکردن بخش‌هایی از میکروکنترلر همه می‌توانند توسط میکروکنترلرهای تقلبی اتفاق بیفتند.

تجربه شخصی من با میکروکنترلر STM32F407 بود وقتی که بعد از چند روز کلنجار رفتن با واحد شتاب‌دهنده AES موفق به راه‌اندازی آن نشدم، حتی مثال‌های شرکت ST هم روی میکروکنترلر کار نمی‌کرد، ظاهرا همه چیز درست بود ولی هیچ رجیستری مقدار‌دهی نمی‌شد و همیشه خروجی صفر بود. بعد از تست برنامه روی برد دیسکاوری ST همه چیز به خوبی کار کرد. این نمونه‌ای از عدم وجود بخشی از سخت‌افزار در میکروکنترلرهای تقلبی است. هر احتمال دیگری نیز وجود دارد.

اگر شما تجربه‌ی مشابهی داشته‌اید خوشحال می‌شوم در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

 

در زیر هم یکی از دوستان به نامه ای از شرکت ST اشاره میکنند که دلیل این افزایش را بحث پاندمی COVID19 اعلام  کردند

 

دلیل افزایش قیمت STM

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

69 دیدگاه در “از گرانی میکروکنترلر STM32 تا میکروکنترلرهای تقلبی!

  1. Avatar for ممد قمی ممد قمی گفت:

    عزیز برادر کرونا بهانست ، من چین زندگی میکردم ، فقط میخوان با ندادن میکرو تو بازار چین رو زمین بزنن همیننن

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      وقتی در مورد شرکتهای خصوصی صحبت میکنیم صحبت از برنامه ریزیهای کلان اونها واسه به هم زدن یک کشور عظیمی به نام چین منطقی نیست
      همین الان هم کلی گزینه و جایگزین چینی هست که اتفاقا بازارها را گرفتند و برگشتن ST به بازار قبلیش مطمئنا کار راحتی نیست
      در ضمن این کمبود جهانی هست و کلی شرکت دیگه در جهان هم تحت تاثیر قرار گرفتند

  2. Avatar for امیر امیر گفت:

    با سلام و با تشکر از سایت خیلی خوبتون میخواستم بپرسم به نظرتون بهترین سایت چینی برای خرید قطعات که بتونیم با خیال راحت خرید کنیم و از طریق مثلا همین bre (اگه برا ارسال کالا از چین هم اگه بهتر و به صرفه تر میشناسید ممنون میشم راهنمایی کنید)تحویل بگیریم و قیمت مناسب باشه چیه؟مثلا همین سایت LCSC مطمعن هست؟یعنی اگر از این سایت ای سی st خرید کنم اصل میفرسته؟خدا خیرتون بده ممنون میشم راهنمایی کنید تو این بازار داغون ببینیم چه خاکی باید تو سرمون بریزیم!! والا خودمونو کشتیم طراحی آرم زدیم گفتیم هم بهتره هم ارزونتر!یهو قیمتش سر به فلک زد گند زده شد تو کل طراحی!!!

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام ممنون از شما
      تو چین واقعا چنین سایتی حداقل من نمیشناسم چون سایتها متمرکز نیستند سایتی مثل LCSC هم تا جایی که میدونم کف بازار اجناسش را تهیه میکنه و البته روی تعداد قیمتهاش خیلی منطقی نیست.
      تو بحث انتقال هم شرکتی مثل BRE که رسما با هزینه گمرکی که میگیره رسما شما را به جایی میرسونه که قید ارسال بار با BRE را بار بعدی بزنید
      شخصا الان مسیری را نمیشناسم که شما براحتی بتونید جنس مناسب وارد کنید
      و البته بخام صادقانه بگم شرکت اسکای تک به نظرم یکی از معدودترین فروشگاههایی هست که هم خدمات خوبی میده و هم جنس با کیفیت و با قیمت مناسب در بازه زمانی میده که به نظرم نیاز شما را تا حدی به این سیستم از بین میبره

      1. Avatar for امیر امیر گفت:

        ممنون از پاسختون یه سوال دیگه اینکه از بین این جایگزین هایی که کپی stm32 هستند کدوم شرکت بهتره؟شما کدومو ترجیح میدین؟

      2. Avatar for امیر امیر گفت:

        اوکی ممنون از پاسختون یه سوال دیگه هم میخواستم بدونم از بین ای کپی های st که میشه جایگزین کرد کدوم بهتر و قابل اطمینان تره؟شما کدومو پیشنهاد میدین؟

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          والله به نظر شرکت GigaDevice کمی معروفتر و سبد محصولی کاملتری داره

  3. Avatar for کاظی کاظی گفت:

    باسلام
    یک سوال داشتم از دوستانی که با این مدل های کپی یا بازطراحی (یا حالا هرچی) کارکردن
    الان از نرم افزار cubemx میتونیم برای این مدل ها هم استفاده کنیم یا کلا جواب نمیده و باید از روش دست نویس (دستی) استفاده کنیم؟
    اگه آره مثلا برای همین giga device که اومده کلاک رو تا 108 یا mindmotion که تا 168 مگا هرتز بالا برده باید چ کار کرد؟
    با سپاس فراووووون

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      متاسفانه من خودم تجربه ای نداشتم
      فقط سری GD32F407 به دستم رسید که با پروگرام کردن اون مشکلی نداشتم – برنامه وارد حالت دیباگ هم میشد توی بوت لودر به مشکل خوردم و دیگه ادامه ندادم باهاش
      یعنی فرصت نبود که بخوام جزییات بیشتری رو تست کنم

  4. Avatar for Dedaco Dedaco گفت:

    سلام.
    پس یک سال تحقیق توسعه آماده تولید بودیم که سر بزنگاه قیمت ها شروع به بالا رفتن کرد.
    من این موضوع را با شرکت st در انجمن مطرح کردم.
    جوابی که دادن این بود که در سه ماهه اول مشکل داریم و در سه ماهه دوم مشکل حل میشه.
    ولی این اتفاق نیفتاد….
    سرما در تگزاس،اتش سوزی در کارخانه ژاپن ، خشک سالی در تایوان و برنامه ریزی اشتباه صنعت خودرو باعث کمبود نیمه ها شده،البته رشد قیمت رمز ارزها را هم نباید نادیده گرفت.
    از طرفی تقاضا برای میکروکنترلر stm32 دویست برابر شده.

    زمستان در راه است که اوج این زمستان در تابستان امسال اتفاق خواهد افتاد.
    در حال حاضر صنعت خودرو بیشترین آسیب دیده و خط تولید تعداد از ماشین ها متوقف شده.به گونه ای که شرکت ها خودرو سازی آمریکا دست به دامان شرکت اینتل شدن.کارشناسان احتمال می دهند که کم کم به بقیه صنعت هم سرایت کنه.
    به شکلی که صحبت از سهمیه بندی درمیان است.
    شرکت ها تولید کننده تراشه با تمام ظرفیت در حال تولید هستند و تا سال آینده میلادی سفارش تولید نمی گرید.
    کمبود تراشه به مشکل جدی جهانی تبدیل شده ، رئیس جمهور امریکا یک طرح پنجاه میلیارد دلاری برای احداث کارخانه در آمریکا در نظر گرفته.شرکت سامسونگ امریکا که در تگزاس قرار دارد و دومین کارخانه بزرگ تولید کننده نیمه هادی است از سرمایه گذاری بیست میلیاردی خبر می دهند،شرکت بزرگ نیمه هادی تایوان هم اطلاع از سرمایه گذاری ها هنگفت برای افزایش ظرفیت تولید کرده.
    اروپا به فکر احداث کارخانه افتاده و بحث بین چین و تایوان بر سر جذب مدیر عامل شرکت نیمه هادی تایوان بالا گرفته.
    پایان این کابوس به شکل کامل دو سال دیگر ادامه دارد…..
    صحبت ها مطرح شده در انجمن st حکایت از پنجاه هفته انتظار برای هزار قطعه دارد ،
    کرونا باعث شتاب جهان به سمت فاز سوم رایانه ها شد.
    بازگشت به عصر آنالوگ و بولین …

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات حل بشه اگر چه به نظر شبیه آرزون میمونه
      و ممنون بابت متنتون

  5. Avatar for موسوی موسوی گفت:

    ای کاش می تونستیم ما هم خیلی قشنگ از سایت رسمی ST میکروکنترلر دلخواه مون رو بخریم بفرستن واسمون

    ولی حیف!

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      باز الان خیلی به نسبت قبل شرایط بهتر شده و رقابت بین فروشگاه های داخلی زیاد شده
      میشه قطعه خاص رو از خارج سفارش داد
      ولی البته که با ایده آل جهانی خیلی فاصله داریم

  6. Avatar for شهریار شهریار گفت:

    همیشه وقتی بحث ساخت دستگاه هایی میشد که باید ارزون در بیان، AVR ها داستان میشدن
    بالاخره تنبلی رو گذاشتیم کنار
    رفتم رو ST
    حالا دستگاه طراحی شده، 1000 تا هم سفارش گرفتیم
    قیمت ها 7 هشت برابر شده تو بازار چین

    سوال اصلی اینه که الان کوچ کنیم رو چه آی سی هایی؟
    خانواده میکرو ارزون چی در دسترس هست؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      بیشتر باید منتظر موند تا شرابط تصحبح بشند

    2. Avatar for Milad Sabri Milad Sabri گفت:

      به نظرم sam4s ها گزینه جذابی هستن از شرکت میکروچیپ

  7. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

    با سلام
    با توجه به آموزش های خوب سایت بسیار علاقه مند شدم تا آرم یاد بگیرم و در همین راستا هم یک برد بلوپیل خریدم… به لطف توضیحات شما به تراشه دقت کردم و روی برد تراشه CH32f103 به جای STM32 قرار داشت. البته فروشنده گفت میتوانید مرجوع کنید و مشکلی نیست!

    حال به نظر شما چه کار کنم؟ به نظر در بازار اغلب بلوپیل ها با اسم stm32 فیک هستن و خرید دوباره باز هم ریسک های خود را دارد.
    آیا تراشه CH32f103 از شرکت WCH را نگه دارم؟(البته با قیمت کمی خریدم و فروشنده به اصطلاح به من نیانداخته است!!!)
    نگران هستم که در خلال یادگیری مشکل ایجاد کند و من نفهمم ایراد کار از من است یا بُرد!

    تشکر + روز مهندس مبارک ??

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      دغدغه ای که دارید کاملا منطقی هست و به نظرم چون اول کار هستید حتما نمونه اصلی از جای معتبر خرید کنید
      البته ما سورس PCB بلوپیل را هم گذاشتیم میتونید خودتون هم تولید کنید

  8. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

    سلام خیلی ممنون از مقاله خوب
    اما الان من چطور مطمئن بشم که یک سایتی تراشه اصل بهم میده؟ از خودشون پرسیدم گفتن اصله! امکانش هست ایمیلی چیزی بدین یه مشورت کوچیک بگیرم؟ چون 2-3 روز دیگه میخوام خرید کنم و این چند وقت هی مطلب خوندم که قلابی گیرم نیوفته. تشکر از شما.

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      امم باید بگم متوجه شدنش سخته حتی برای واردکننده هایی که کارشون اصلا واردات هست
      علاوه بر اون اگر تعداد نیاز دارید بخرید میتونید اول نمونه بگیرید و تست کنید بعد اقدام به خرید تعداد کنید.

      1. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

        بله ممنون
        این مقالات رو اتفاقاً خوندم که بیشتر نگران شدم :))
        باید توکل به خدای رفت جلو :))
        میشه یه لینک بدم ببینید خرید بزنم ازش یا نه؟ اینترنتی هست.(ایمیل برای همین خواستم)

  9. Avatar for کنشین کنشین گفت:

    توی خرید از سایتی که اسمش رو نمیبرم…… میکرو stm32f407vg رو خریدم وقتی رسید دستم صرفا جهت تفریح گذاشتمش زیر یه لوپ دیجیتال با زوم عالی بعد تعجب کردم دیدم هم پایه ها لحیم کاری شده و هم روغن لحیم بهشون هست البته به حدی این مسایل ریز بود که با چشم غیر مسلح نمیشد دید! با خود لوپ عکس ازش گرفتم و تماس گرفتم با سایت و بعد هم توی تلگرام واسشون فرستادم در کمال احترام چندتا حرف درشت شنیدم و بعد هم دیگه جوابم رو ندادن!!! بنده یکی از مشتریان و نویسنده های انجمن و طرفداران سایتشون بودم هر ماه خرید و پست هایی دارم که هنوز توی بخش ها مختلف داغ هستن و باورم نمیشد البته بنده هم جبران نمودم (فکر کن طرف استاد دانشگاه باشه و این قضیه رو هر ترم برای شاگرداش داره تعریف میکنه در آینده چه بازاری از دست رفته!)

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      البته ما از دستمون در نرفت 🙂
      والله چی بگم
      این موضوع داره هر روز ابعاد بدتری پیدا میکنه و البته حتما در مطلبی که اماده شده سعی خواهیم کرد برخی ابعاد اون را در یک هفته اینده منتشر کنیم
      که البته به تنها موضوعی که میشه اشاره کرد اینه که ما کاری نمیتونیم بکنیم و فقط روایتگر هستیم متاسفانه

  10. Avatar for حسام حسام گفت:

    سوال دیگر من اینه که چجوری از سایت LCSC خرید بزنیم :
    1- نحوه پرداخت
    2- نحوه ارسال و انتخاب پست به ایران
    اگر میشه زودتر بهم جواب بدید چون من میخواهم تا قبل 9 فوریه از اونها خرید بزنم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دیگه فکر کنم نیاز نیست زیاد عجله کنید چون همه چیز اونجا تعطیله و حتی اگر جنسی هم بتونید اکی کنید به سحتی میتونید ارسال کنید
      شما نیاز به یک کارپرداز در چین دارید
      کسی که پول شما را بگیره و بتونه ارتباطاتی با ادمهای چینی برای شما انجام بده و اینکه خودتون مستقیما بتونید خریدها و .. انجام بدید هم انرژی زیادی از شما میگیره و هم هزینه بیشتری داره
      برای جنس های معمولی و کم حجم شرکتهای اکسپرس مثل همین BRE بهترین گزینه هستند ولی سعی کنید جنستون حداقل به 4 5 کیلو برسه که منطقی بشه در ضمن سعی کنید جنستون از مبدا دارای بسته بندی خاصی باشه که گمرکی زیادی از شما گرفته نشه

  11. Avatar for حسام حسام گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید به نگارنده مطلب
    اگر میشه یه پرونده هم راجع به سایت هایی که میشه از اونها خرید زد و طریقه ارسال به ایران هم صحبت کنید.
    من تا قبل از این مقاله فقط از طریق 1688.com میرفتم و با پیدا کردن تلفن فروشنده ها باهاشون در وی چت صحبت میکردم و قطعه را میخریدم و با پست BRE به ایران می آوردم .
    اما الان با خواندن مقاله شما با سایت LCSC آشنا شدم و دیدم که در تعداد 200 عدد به بالا تقریبا قیمت هایش به 1688 نزدیک میشود و مزیتی که داره اینه که تصویر قطعه و اصل بودنش برامون مشخصه و مشکل تنوع فروشنده ها در 1688 را نداره.
    البته خرید از 1688 نیازمند یکم تجربه و ریسک هست چون بیشتر فروشنده هاش بلد نیستند انگلیسی حرف بزننند و البته کلاهبردار هم در بین اونها کم نیست.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      طبق بررسی هایی که ما داشتیم سایت LCSC هم از کف بازار قطعاتش را اکثرا تامین میکنه و ارجحیت بالایی نسبت به سایت 1688 یا کف بازار خواچیان نداره
      از نظر ارتباطی هم به نظر نقصان هایی زیادی داره
      بیشتر ویوو خیلی خوبی در ظاهر داره
      ( البته موارد بالا حاصل بررسی های فیزیکی ما اونجا بوده و شایدم درست نباشه)

  12. Avatar for رسول رسول گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون. من بارها آسیب دیدیدم از تقلبی بودن قطعات. البته تو بازار ایران نبود خرید مستقیم و پشتیبانی از شرکت ها و فروشگا های بین المللی مشکل رو صد چندان کرده به هر حال “ما خودمون انتخاب کردیم!”
    مهندس کاش یه راه خلاقانه پیدا می شد که بشه تو isee ی فیدبک از کسای که قطعه خاصی رو از یه فروشگاه گرفتن بذارن. البته حقیقت سنجیش مهمه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون دوست عزیز
      اتفاقا درست میگید ما خودمون انتخاب کردیم 🙂 البته نه از جنس سیاسی بیشتر از جنس مدیریتی
      بذارید مثال بزنم شرکتهای ایرانی چقدر حاضرن برای پشتیبانی قطعات هزینه بدند؟

      یه شرکت میاد تو ایران خدمات ویژه فنی و تکنیکالی میده به قیمت اینکه موقع سفارش اون شرکت جبران بشه در اخر موقع خرید میرن از یک نفر دیگه خرید انجام میدن
      اصلا واحد فنی و اR&D در شرکتها هیچ گونه دخل و تصرفی در خرید ندارند

      متاسفانه عدم وجود چنین ساختاری باعث شده که متخصصین وارد این حیطه ها نشند و علنا شرکتها هم متضرر بشند

      در مورد فیدبک هم انشاله سعیمون این هست یک ساختار مناسب ایجاد کنیم

      1. Avatar for رسول رسول گفت:

        والا جناب sisoog os من همین هفته پیش بخاطر تقلبی بودن یه ماسفت کلی پول ، زمان و آبرو ازم رفت حاضر بودم چند برابر قیمت هم هزینه بدم، فقط اشتباهم اعتماد به یه فروشگاه معروف داخلی بود. من نه گناهی داشتم نه حق انتخابی. “مقصر مردمن” بنظرم حرف درستی نیست مثال مشخصشم کره شمالی و جنوبی.
        برای isee و اید های جدیدتون هم آرزوی موفقیت میکنم?

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          ممنون از شما و امیدوارم روزهای بهتری برای هممون در راه باشه

    2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز – من خودم بارها و بارها قربانی این دست قطعات بوده ام، میکروکنترلر بخشی از این قطعات است.
      در مورد این ایده واقعا داریم بهش فکر میکنم ولی میتونه بستر یه رقابت ناسالم بین فروشگاه های مختلف باشه و همین باعث میشه که کار پیچیده بشه واقعا
      متشکرم برای این که نظرتون رو تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

      1. Avatar for رسول رسول گفت:

        آره منم به همین رقابت ناسالم فکر کردم. امیدوارم موفق باشید

  13. Avatar for روح الله روح الله گفت:

    به نظر میرسه در لینک زیر علت رسمی افزایش قیمت کلیه محصولات ST اعلام شده که همان مشکل در تامین مواد اولیه تولید است
    http://www.semimedia.cc/?p=8890

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام ممنون از شما
      به نظر پس استدلال ما هم درست بوده

    2. Avatar for ممد ممد گفت:

      برخی میگن میکروچیپ تو واکسن کرونا وجود داره, کاری به راست و دروغش, شدن و ناشدنش ندارم
      درباره کمبود مواد اولیه, تبعات کرونا و تعطیلی ها و افزایش تقاضا و آتش سوزی و … میتونه درست باشه
      ولی ازطرفی کمبود مواد اولیه با تولید واکسن کرونا هم همزمان شده و شاید اینم یک علتی باشه!

      شاید اون دروغ ها که میگن راست باشه!

  14. Avatar for احسان لحیم گرزاده احسان لحیم گرزاده گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    مطلب خیلی خوبی بوده ، البته باید به چند نکته اشاره کرد ، میکروهای STM در بازار چین بصورت نو و ریفر ( یا کد ساخت قدیم ) موجود هست . بعضی وقتها میکروهای ریفر انقدر خوب هستند که حتی ما که فروشنده ایم موقع تحویل کالا اشتباه میکنیم . در هر صورت اگر در ساخت و طراحی از قابلیت های ریز و ظریف این میکروها استفاده نمیکنید گزینه خوبی هست . در مورد سری هایی که بالا ذکر شده میکروی HDSC هم ذکر کنید که توی زمینه توان کم بسیار خوب عمل کرده ، البته فروشگاه ما سری XM که برای شرکت Chipma هست را برای تست موجود کرده ، که دلیلش هم جایگیزینی مستقیم برای میکروهای STM هست ، برای بقیه کارخونه های سازنده معمولا باید تغییراتی داخل برنامه نویسی داده بشه . برای همین پیشنهاد نمیشه که دوستانی که حساسیت بالا دارند استفاده کنند ، البته دوستان از سری GD هم استقبال کردند ، که جدیدا باگ های قدیم رو برطرف کرده .

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام و ممنون بابت اطلاعات کاملی که دادید
      پارت نامبرهای میکروی HDCS را هم اگر ذکر کنید ممنون میشم

      1. Avatar for احسان احسان گفت:

        https://www.hdsc.com.cn/mcu لینک سایتشون هست ، این برند حتی بصورت اسمی و کتابخونه ای هم در کامپایلرهای ARM مانند keil پشتیبانی میشه . میتونید از بخش پشتیبانی keil بیشتر vender های معتبر رو پیدا کنید .
        https://www.keil.com/dd2

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          سلام ممنون از شما

  15. Avatar for روح الله روح الله گفت:

    سلام
    تعدادی زیادی بورد ابی رنگ خریدیم همه چیز درست بود به جز رفتار ETR تایمر و این خیلی طول کشید تا بفهمیم
    من کشف کردم که اگر آی سی STM32f193c8t6 جدا خرید و تعویض بشه قضیه درست میشه!
    و جدیدا هرچی بورد با stm32f203ret6 درست میکنم به طرز عجیبی پایه هاش رفتارهای عجیب دارند و آسیب میبینند

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      دقیقا ! همین موارد هست که آدم رو توی طراحی بیچاره میکنه و کلی زمان و انرژی میگیره تا بفهمه مشکل چیه
      متشکرم که با ما به اشتراک گذاشتید

    2. Avatar for روح الله روح الله گفت:

      امان از صفحه کلید A51 !
      تصحیح شماره فنی میکرو ها
      STM32F103C8T6
      STM32F103RET6

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        حدس زدم شماره ها درست نیست :دی

  16. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    درود
    مطلبی که در مورد افزایش شدید قیمت های میکروهای شرکت ST پیش اومد، تکمیل شدن حجم سفارشات دو تا شرکت بزرگ تایوانی تولید ویفر تراشه دنیاست و اینکه برای چهارماه اول سال جدید میلادی با کمبود مواد اولیه ساخت ویفر مواجه شدن

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      درود بر شما
      اگه اینطور باشه احتمالا باید شاهد بالارفتن قیمت بیشتر قطعات الکترونیکی باشم، همین الانم خیلی از قطعات بیش از حد گرون هستند :/

      1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

        بله این افزایش قیمت بروی قطعات پر مصرف از جمله چیپ های حافظه هم تاثیر شدید گذاشته ،بطوریکه من استعلام قیمتی که جدیدا برای چند نمونه حافظه nand flash و sdram داشتم ،حدودا ۱۰۰٪-۱۵۰٪ قیمت چین افزایش داشته! و این بر روی محصولات پر تقاضا خیلی بیشتر افزایش رو نشون داده. این جواب یکی از تامین کننده های چینی به من بود، میکرو stm32f412ret6 که‌تا چند ماه پیش حدود ۲ دلار در ۱۰۰ عدد بود ،الان بالای ۵.۸ دلار در ۱۰۰ عدد رسیده و یا stm32f407vgt6 که حدود ۳-۳.۵ دلار در ۱۰۰ عدد بود به حدود ۶.۸-۷.۵ دلار رسیده
        کلا اوضاع بدی برای تولیدات مخصوصا در کشور ما شده، باید دید چقدر ادامه دار هست …
        Since the fall, 8-inch foundry production capacity has been in short supply, quotations have increased, and electronic components such as MCU, MOS, TDDI, flash memory, and panels have entered a pattern of increasing prices. At present, Taiwanese TSMC, UMC, World Advanced Semiconductor, Power Semiconductor Manufacturing Co., Ltd. and other wafer foundries have full orders in the fourth quarter. In the first half of next year, the advanced process and mature process capacity have all been booked by customers. On the mainland side, SMIC has already embarked on large-scale production expansion; China Resources Micro, Hua Hong Semiconductor and other manufacturers have stated that the 8-inch wafer production line is fully operating.
        The popular model of ST single-chip microcomputer has increased by 200% at one time, and the delivery time is as long as 3 months. Let’s take a look at the manufacturers of domestic STM32.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          ممنون برای اطلاعاتی که با ما به اشتراک گذاشتید.
          دوستان دیگه هم خبر ها و لینک هایی دادند که دقیقا همین مساله رو تایید میکنه
          جالبه یعنی باید برای گران شدن دیگر المان ها هم آماده باشیم با این اوصاف
          و احتمالا چون stm پرمصرف تر هست زودتر دیده شده این مساله

  17. Avatar for مجتبی مجتبی گفت:

    چیزی که من از بازار قطعات تقلبی شنیده بودم، در مورد پاس نشدن تست ها در چیپ تولیدی هست، و خود شرکت ها، به عنوان تقلبی میدن به بازار، البته شاید سیستماتیک نباشه ولی اتفاق می افته

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      امم این احتمال هم مطرح هست ولی نمیشه نه تایید کرد و حتی نمیشه رد کرد واقعا
      ولی نظر شخصی خودم اینه که احتمالش کمه چنین اتفاقی بیفته

  18. Avatar for آن حضرت آن حضرت گفت:

    میکروکنترلر های کلون، کلون نیستند! در واقع این میکروکنترلر ها دارای طراحی منحصر به فرد خودشون هستند و چیزی کپی نشده. فقط آدرس و فرم رجیستر ها به شکلی چیده شده که مشابه سری میکروکنترلر های stm32 باشند و تا به این شکل تولید کننده ها و توسعه دهنده ها اون ها رو راحت تر قبول کنند.
    اما دلیل این ادعا چیه؟ با یک نگاه ساده به دای چیپ های stm32 و gd32 میشه متوجه این تفاوت شد:
    https://www.richis-lab.de/STM32_06.htm
    https://www.richis-lab.de/STM32_02.htm
    https://www.richis-lab.de/STM32_01.htm
    https://www.richis-lab.de/STM32_03.htm

    گفتنیست که سری gd32 فلش میکروکنترلر رو از دای اصلی جدا کرده و به صورت سریال به کورتکس وصل میکنه. اما دلیلش چیه؟ gd32 یک شرکت قانون مند هست و برای هسته کورتکس از آرم لایسنس میخره. ظاهرا شما برای هر دای که تولید میشه یک بار باید پول بدید. اون ها هم برای ظرفیت های مختلف، دای های متفاوت طراحی نکردند بلکه یک دای طراحی کردند و فلش با ظرفیت های مختلف رو روی اون چسبوندند و با ارتباط سریال به دای اصلی متصل کردند! این روش با این که باعث میشه سرعت خوندن و نوشتن از فلش بسیار کند بشه اما با این حال مدت زمان انتظار خوندن دستور العمل از فلش تو این میکرو ها صفر کلاک هست! اما چطوری؟ این ها زمان بوت تمام فلش رو توی SRAM کپی میکنند و در واقع دستور ها رو از توی SRAM اجرا میکنند. بنابرین مدت زمان تاخیر بوت بیشتر خواهد شد اما اجرای کد بسیار سریع تر میشه!
    خلاصه این که این کلون ها کلون نیستند. فقط دکوراسیونشون شکل stm32 هست.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله حق با شماست احتمالا ساختار داخلی متفاوت هست و مطابق لینکی که قرار دادید هم ثابت میکنه ولی مساله اینه که شما یک بلک باکس در اختیار دارید که برنامه نوشته شده برای میکروکنترلر دیگری را اجرا میکندیسی
      حتی آیدی های آیسی و هسته نیز یکسان هستند – پس میشود از واژه کلون استفاده کرده! این تنافض هایی که در عملکرد هست دقیقا بخاطر همین تفاوت های سخت افزاری است
      متشکر برای اطلاعات جالبی که در خصوص آیسی gd به اشتراک گذاشتید – جالبه – آیا از این آیسی ها استفاده کرده اید ؟ تجربه ی عملی باهاش داشته اید ؟

      1. Avatar for آن حضرت آن حضرت گفت:

        نه

        اخیرا در موردشون تحقیق کرده بودم و دیدم که ظاهرا قانونی دارند فعالیت میکنند. البته قانون همه چیز رو پوشش نداده و واقعیت اینه که اون ها دارن از خلا های قانونی هم استفاده میکنند، مثلا st برای ساختار رجیستر ها و memory map پتنت ثبت نکرده بوده و اون ها دارن از همون ساختار استفاده میکنند که غیر قانونی نیست ولی نامردیه. شرکت st کلی زحمت کشیده و کلی پول توی تحقیق و توسعه ریخته تا تونسته این محصولات رو ایجاد بکنه و حقش هست که نتایج تحقیقات دست خودش باشه و ازشون پول در بیاره ولی شرکت های چینی به سرعت با طراحی چیپ هایی که دکوراسیون مشابه دارند تمام زحمات اون شرکت رو دارند هدر میدن. از اونجایی که شرکت چینی هزینه چندانی صرف تحقیق و توسعه نکرده منطقا هزینه تمام شده کمتری داره و میتونه بازار رو بدست بگیره و st که کلی هزینه طراحی ساختار مموری مپ و رجیستر ها و همچنین اکوسیستم نرم افزاری (CubeMX, CubeIDE, CubeProgrammer, CubeMonitor, HAL, LL, TouchGFX و …) کرده بازنده خواهد بود.

        در ابتدا مشتری هم فکر میکنه صرفه با اینه که از محصولات چینی استفاده کنه اما وقتی شرکت st مشتری هاش رو از دست بده و خرج و دخلش با هم نخونه دیگه براش نمیصرفه و جمع میکنه میره. بعد در نهایت مشتری میمونه و شرکت چینی بی هنر زالو صفت. به نظر میاد نتیجه استفاده از این چیپ ها به ضرر همه تموم بشه و از این رو پیشنهاد میشه سراغ این ها نریم ولو اینکه قیمت محصولمون کمی بالاتر بره. پیشنهاد میکنم در باره این موضوع یک مقاله بنویسید و درمورد نتایج احتمالی اون توضیح بدید.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          بسیار عالی حق با شماست ولی همیشه این چینی ها روشی برای کپی کردن و دور زدن حق اختراع پیدا می کنند
          چقدر محصولاتی که حق اختراع داشتند و با یه تغییر توی جزء تونستن دور بزنن این هم مثل اون
          اینطور که پیداست شما تحقیقات جامعی در این خصوص انجام دادید و چقدر خوب میشد اگر فرصت دارید مقاله ای در خصوص بررسی هاتون بنویسید و با ما به اشتراک بذارید ما استقبال میکنیم و فکر میکنم خیلی از مخاطب ها هم استقبال بکنند.
          به نظر من شرکت st به این کپی برداری ها اهمیتی نمیده یعنی در ابعادی نیستند که بخواد براش اهمیت قائل باشه، من به عنوان یک طراح حتی جرات نمیکنم سمت چنین میکروکنترلرهایی برم – بحث قیمت درسته که مطرح هست ولی پارامترهای خیلی مهم تری هم وجود داره
          ثبات قیمت – ثبات تولید – کیفیت ثابت و …. که چنین تولید کننده هایی قادر به تامینش نیستند. همین الان یکی از شرکت های این چنینی در دسترس نیست! یعنی حتی سایتش هم باز نمیشه ، پیشتیبانی که دیگه هیچ

    2. Avatar for احمد احمد گفت:

      مهندس من متوجه نشدم، چطور میشه کل محتوای فلش روی SRAM کپی بشه و برنامه از روی SRAM اجرا بشه، اینجوری که فضای رم برای استفاده برنامه باقی نمیمونه و از طرفی حجم فلش بیشتر از RAM هست چجوری کل فلش رو میشه روی رم کپی کرد؟!

  19. Avatar for احمدمحمدنژاد احمدمحمدنژاد گفت:

    سلام و سپاس و خسته نباشید.
    مشکلی که با STM32F407 را منم تجربه کردم که واحد RTC آن در یکی کار کرد و در دیگری با همان کد کار نکرد. احتمال داره مشکل از سری هم باشه. یعنی نسخه های اولیه میکرو که هنوز مشکلاتی دارند توسط سوداگران خریداری و به بازار عرضه شده باشند.
    یکی از علتهای افزایش قیمت میتونه از گران شدن تکنولوژی ساخت در میکروهای قدیمی باشه. مثلا میکروهای سری F1 بیشتر از 10 سال عمر دارند و شرکتهای سازنده چیپ باید دستگاههای قدیمی و کم بازده را برای تولید این چیپها تعمیر و نگهداری کنند.
    توصیه من به دوستان اینه که همیشه برزو باشید تا از مزایای قیمت کمتر تکنولوژی های بروز بهره ببرید. خصوصا در بردهای تیراژ بالا.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام و ممنون از شما جناب مهندس
      به موضوع کاملا مهمی اشاره کردید
      البته مشکلی که وجود داره خیلی وقتها سوئیچ کردن و تعویض برخی از بردها زیاد کم هزینه نیست و البته مدیران به همین راحتی زیر بار این تعویض تکنولوژی های نمیرن و بیشتر اون را موضوعاتت غیرجدی از سمت طراحان میدونن تا وقتی کاملا موارد مالی ملموس بشه

  20. Avatar for علی خورسندی علی خورسندی گفت:

    بنظرم کرونا بهانست .شرکت st هدفش این بود که با قیمت پایین و پشتیبانی خوب، بازار رو بدست بیاره که موفق هم بود و حالا داره قیمتاش رو واقعی میکنه. بعید میدونم پایین بیاره

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      به هر حال هر احتمالی هست – اوایل که میکروکنترلر st تازه آمده بود من هم همین نظر شما رو داشتم که این قیمت پایین ساسیته ولی ده سال گذشت و قیمت هاش همیشه از رقبا پایین تر بود
      جالبه، اگر واقعا تاثیر کرونا باشه احتمالا باید منتظر بالارفتن قیمت رقبا نیز باشیم.

      1. Avatar for آن حضرت آن حضرت گفت:

        NXP رسما قیمت ها رو بالا برده

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          پس احتمال دوستان درست بوده که شرکت های تولید ویفر با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شدن

  21. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    البته باید دید برای اینها هم میشه از کیوب ام ایکس استفاده کرد چون اگر بخواد مستقل برنامه نویسی کرد خیلی کار مشکل میشه میکروی بدرد میخوره که یکراست همون برنامه میکروهای اس تی را بشه ریخت روش و تمام اگر باز یک پروگرامر جدا و برنامهنویسی جدا بخواد بدرد نمیخوره

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب در واقع قرار نیست که کاربر کار اضافه ای انجام بده نظیر عوض کردن سخت افزار یا نرم افزار
      در واقع وقتی میگیم کلون یعنی از نظر کاربر یه میکروی st است 🙂

      1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

        شرکت GigaDevice که میخواد تو کیل هم میکروهاش هست مشخصاتشم یکم فرق میکنه یعنی اونم مشکلی نداره؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          جالبه اینو نمیدونستم دوستان اتفاقا توی کامنت ها اشاره کردن که این شرکت هم لایسنس آرم خریداری کرده
          من اطلاع نداشتم چیزی که چنین است و گمانم این بود که یه کپی از آرمه – شاید یه نمونش رو بخرم و بررسی کنم

  22. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    افرین مقاله خیلی خیلی مفیدی بود حالا پیشنهادم اینه شما هم چند تا از اون میکروهای شرکتهای دیگه ر که ذکر کردید در فروشگاهتون قرار بدین

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام جناب عبدالهی
      متشکرم 🙂
      ما تمرکزمون روی قطعات کویکتل هست فعلا برنامه ای برای گسترشش ندارم

      1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

        علیکم السلام جناب مزارعی البته بنظرم اگر قیمتها برگرده به حال اول هونمیکروهای اس تی ارزانتر در میومدن البته شاید اینها هم ارزان بشن بازم خدا میدونه

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          واقعا الان وضعیت بین زمین و هواست واقعا، امیدوارم که همه چیز به روال عادی برگرده
          دگه آدم جرات نداره آیسی بسوزونه 😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *