اینترنت اشیاء, توصیه شده, معرفی

آشنایی با پروتکل Matter ، متحول کننده اینترنت اشیا

آشنایی با پروتکل Matter ، متحول کننده اینترنت اشیا

احتمالا شما هم مثل من توی خونتون از تجهیزات هوشمند استفاده نمیکنید (حالا کلی مطلب در موردش دارما :)) ) اما میخوام یکی از بزرگ ترین مشکلات افرادی که دارند رو بگم. فرض کنید شما توی خونتون مثلا یه اسپیکر هوشمند گوگل دارید ، تلویزیونتون سامسونگ هست ، و کلید پریز های هوشمندی که مثلا فقط به دستیار صوتی آمازون وصل میشند ، در نهایت گوشیتون هم آیفون هست 😐 خب آیا شما توی یک خونه هوشمند زندگی میکنید؟!

وقتی اکثر این دستگاه ها بهم متصل نیستند و فقط برخی با برخی دیگه میتونند ارتباط برقرار کنند ، آیا این خانه هوشمند کمکی به آسایش شما میکنه یا باید هی از این اپ به اون اپ سوییچ کنید و… تا بتونید دوتا چراغ رو با صوت یا گوشی خاموش روشن کنید.

در واقع این مشکلی بود که سالها خیلی ها درگیرش بودند تا زمانیکه matter اومد و همه مشکلات رو حل کرد. حالا با کمک matter محصولات خانه هوشمند بدون توجه به شرکت تولید کننده و تحت یک استاندارد مشترک همه میتونند با هم ارتباط برقرار کنند. با سیسوگ همراه باشید تا بیشتر با این پروتکل کاربردی آشنا بشیم.

پروتکل Matter چیست؟

پروتکل Matter یک پروتکل مخصوص اینترنت اشیا و IP base هست به این معنی که میتونه توسط دستگاه هایی که قابلیت وای فای یا اترنت دارند اجرا بشه ، در ادامه ویژگی های اصلی این پروتکل رو بررسی میکنیم:
matter پروتکل

قابلیت همکاری (Interoperability):

همونطور که در مقدمه هم اشاره شد ، عدم ارتباط دستگاه ها از برند های مختلف مشکل چندین ساله اینترنت اشیا بوده که به کمک پروتکل matter حل شده ، دستگاه هایی که از این پروتکل استفاده میکنند قابلیت ارتباط با دستگاه های برند های دیگه رو دارند چرا که همه ملزم به تبادل داده به یک صورت استاندارد هستند.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک از 0 تا 100 به صورت کاملا رایگان

امنیت (Security):

با گسترش دستگاه های IOT و استفاده روز افزون از اونها حملات سایبری به این گونه دستگاه ها هم افزایش پیدا کرده ، با اهدافی مثل نقض حریم خصوصی ، آسیب رساندن ، خرابی محصولات از راه دور و … ، به همین سبب توی پروتکل matter موضوع امنیت یک اصل اساسی بوده و تدابیر لازم برای رعایت اون اندیشیده شده

امنیت پروتکل matter

 

قابلیت اطمینان (Reliability)

تا به حال برخی از پروتکل های اینترنت اشیا وابسته به اینترنت بودند و در صورت قطع دسترسی اینترنت عملکرد اونها مختل میشد ، اما در پروتکل matter در صورت قطع اینترنت دستگاه ها میتونند توی شبکه محلی به ارتباط با همدیگه و انجام وظایفشون ادامه بدند

 

سادگی (Simplicity)

در واقع تاکنون برخی از دستگاه های iot روند پیچیده ای برای راه اندازی داشتند و باید از هفت خان رد میشدی تا بتونی دفعه اول یه چراغ رو روشن کنی اما تدابیری هم برای این موضوع در matter اندیشیده شده که به طور کلی میشه گفت هر دستگاه هوشمند سازگار با matter یک آیدی منحصر به فرد داره که با کمک اون ، حالا یا اسکن کردن یا وارد کردن دستی یا سرچ میتونید سریع تر از همیشه دستگاه ها رو به کنترل کننده متصل کنید

 

 

قضیه چقدر جدیه ؟!

خب باید بگم که خیلی 🙂

اول اینکه این استاندارد نتیجه همکاری غول های فناوری شامل آمازون ، اپل و گوگل و شرکت های دیگه مثل سامسونگ ، هوآوی ، IKEA  و … هست.

در ادامه هم سایت های چندتا از شرکت های مهم توی محصولات اینترنت اشیا رو بررسی میکنیم که همه از matter و پشتیبانی از اون در محصولاتشون نام بردند.

اپل (Home app)

اشاره به پروتکل matter در وبسایت اپل

گوگل (Google Home)

اشاره به پروتکل matter در وبسایت گوگل

سامسونگ (SmartThings)

اشاره به پروتکل matter در وبسایت سامسونگ

 

حالا ما باید چیکار بکنیم؟

به عنوان یک توسعه دهنده:

به عنوان یک توسعه دهنده محصولات اینترنت اشیا از این به بعد همیشه matter گوشه ذهنتون باشه و هر دستگاهی که میخواید بسازید پشتیبانی از matter یادتون نره ، البته که یکی از محصولات محبوب برای دستگاه های اینترنت اشیا محصولات شرکت espressif شامل سری های esp32 هست و این شرکت هم به همین جهت sdk مخصوص خودش رو برای پشتیبانی از matter توسعه داده که از اون میتونید کمک بگیرید

وبسایت شرکت espressif

به عنوان یک مصرف کننده

به عنوان یک مصرف کننده محصولات اینترنت اشیا اگر دستگاه جدیدی میخواید بخرید حتما دقت کنید که از matter هم پشتیبانی کنه ، علاوه بر سایت شرکت سازنده یا راهنمای محصول میتونید از این سایت هم برای بررسی پشتیبانی کمک بگیرید ، توی این سایت میتونید محصول مورد نظرتون رو سرچ کنید و از پشتیبانی matter توسط اون مطمئن بشید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از مقدماتی تا پیشرفته

بررسی پشتیانی از matter در دستگاه های IOT

لینک های مفید

سایت پروتکل matter

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

7 دیدگاه در “آشنایی با پروتکل Matter ، متحول کننده اینترنت اشیا

  1. Avatar for Keyvan Keyvan گفت:

    درود ، این پروتکل بسیار کار رو راحت و آسان می کنه،

    درمورد لینک یک وبسایت که ارائه شده، بیشتر تحقیق کنید اینا وارد کننده قطعات از چین هستند نه تولید کننده ، شما سایتش رو ببین که با ورد پرس ایجاد شده، بعد تولید کننده قطعات اینترنت اشیا هستند؟

    1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

      سلام
      استدلال شما از هر نظر اشتباه هست!
      همچنین تولید کننده قطعات اینترنت اشیا هم نیستند و در واقع استاندارد matter رو تهیه کرند. اطلاعات بیشتر رو میتونید اینجا بررسی کنید
      https://en.wikipedia.org/wiki/Connectivity_Standards_Alliance

  2. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    چه قدر منتظر چنین چیزی بودیم
    واقعا دستشون درد نکنه که بالاخره ساختنش

  3. Avatar for وحید وحید گفت:

    به به چه مطلب خوبی.
    ی شرکت داخلی داریم ی محصولی دارن که تقریبا همین کاربرد رو داره.ی هاب کنترل کننده که از پروتکل های زیگبی و لورا و وای فای پشتیبانی میکنه.و محصولات هوشمند از برندهای مختلف رو میشه توی ی اپلیکیشن مخصوص کنترل کرد.

    در ضمن اینطور مطالب که تکنولوژی های جدید رو معرفی کنید اگه بیشتر بشه خیلی عالیه.من که به شدت علاقمندم.بازم تشکر از وقتی که گذاشتید برای نوشتن مطلب

    1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

      خواهش میکنم 🙂
      اون شرکت رو نام ببرید تا ما هم بشناسیم
      همچنین اگر شرکت دیگه ای هم در زمینه خانه هوشمند میشناسید که محصولاتشون رو خودشون تولید میکنند معرفی کنید ممنون میشم

      1. Avatar for وحید وحید گفت:

        شرکت لینک اپ هست و این هم سایتش:
        https://www.linkap.net/
        در زمینه خانه هوشمند هم از شرکت هایی که واقعا خودشون محصولاتشون رو تولید می کنن میتونم لوکسین تک و فراهوش رو معرفی کنم.محصولات هر دو شرکت هم با با لورا کار میکنن.شرکت های دیگه ای هم هستن که میگن تولید خودمونه ولی خیلی شبیه محصولات چینی هستن!:D
        لوکسین که مجموعه مهندس معین هستش به جرات میتونم بگم میتونه با برند های برتر دنیا رقابت کنه.فوق العادست.هم از نظر تجهیزات هم اپلیکیشن و کاربری راحتش.
        آها دربازکن هوشمند هوم هم یک محصول قشنگ دارن که برای هوشمندسازی درب های ریموتی پارکینگ و قفل های برقی استفاده میشه.عالیه. ی مغزی قفل هوشمند هم دارن میسازن که اونم ی چیز خاص و بی نظیره.

        1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

          ممنون از شما 🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *