آموزش, توصیه شده, دانلود نرم افزار - Download

آموزش Eagle

آموزش نرم افزار Eagle

سلام خدمت سیسوگی های عزیز، امرزو در خدمتتون هستم با آموزش Eagle اما قبل از شروع آموزش بریم سراغ اینکه اصلا این نرم افزار چی هست و با وجود نرم افزار هایی مثل آلتیوم و … چرا اصلا باید از این نرم افزار استفاده کنیم.

آموزش Eagle

نام دورهآموزش نرم افزار Eagle
تهیه کنندهدیزاینر 2023
نوع آموزشویدئویی
منتشر کنندهسیسوگ

نرم افزار Eagle چیست؟

  • EAGLE یک برنامه طراحی الکترونیکی (EDA) با ویژگی های ویرایش شماتیک، طراحی برد مدار چاپی (PCB)، روتر خودکار و ساخت با کمک کامپیوتر (CAM) است.
  • EAGLE مخفف Easily Applicable Graphical Layout Editor است و توسط CadSoft Computer توسعه یافته است. این شرکت در سال 2016 توسط Autodesk Inc خریداری شد.
  • EAGLE شامل یک ویرایشگر شماتیک برای طراحی مدار است. شماتیک ها در فایل هایی با پسوند SCH ذخیره می شوند و قطعات در کتابخانه ها با پسوند LBR تعریف می شوند. نرم افزار طرح هایPCB  را با پسوند .BRD ذخیره می کند.

دانلود نرم افزار Eagle

خروجی فایل های نرم افزار Eagle

EAGLE فایل های Gerber و همچنین،فایل های دریل را ایجاد می کند، این‌ها فرمت‌های فایل استانداردی هستند که توسط شرکت‌های تولید PCB پذیرفته شده‌اند و با توجه به اینکه در ایران، شرکت های ساخت برد معمولا فایل های آلتیوم را قبول می کنند، می توانید خروجی های استاندارد Greber را برای چاپ به این شرکت های ارسال کنید. البته با استفاده از فایلهای ULP امکان تبدیل خروجی ایگل (brd) به آلتیوم (pcb) هست که در این روش باید نیاز به کمی ویرایش در آلتیوم می باشد؛ روش سوم هم استفاده از گزینه Import هست که می توانید فایل های ایگل را وارد آلتیوم کنید.

رابط کاربری Eagle

EAGLE یک رابط کاربری گرافیکی چند پنجره ای و سیستم منو برای ویرایش، مدیریت پروژه و سفارشی کردن رابط کاربری و پارامترهای طراحی را دارا است (در آلتیوم فایل شماتیک و PCB در یک پنجره باز میشوند ولی در ایگل سه پنجره برای کنترل پنل، شماتیک و PCB داریم.)

نرم افزار Eagle چه امکانات بخصوصی دارد؟

یکی از امکانات ایگل خط فرمانی هست که در محیط شماتیک و PCB قرار دارد و برخی از دستورات و امکانات را میتوان از طریق تایپ اجرا ویا انتخاب کرد.

کلیدهای میانبر صفحه کلید را می توان به صورت سفارشی تعریف کرد. همچنین، با ساخت فایل های اسکریپت چندین فرمان تکراری را می توان ترکیب و اجرا کرد. همچنین، امکان ویرایش فایل های طراحی با استفاده از زبان برنامه نویسی شی گرا مخصوص EAGLE با پسوند .ULP وجود دارد.

Eagle رایگان هست؟

خیر، ولی در نسخه رایگان امکانات قابل توجهی در اختیار شما قرار می دهد و از 8 EAGLE به بعد نسخه‌های Premium ،Standard،Free و Student & Educator وجود دارد که نسخه‌های استاندارد و Premium به صورت اشتراک ماهانه یا سالانه فروخته می‌شوند.

در ژانویه 2020، EAGLE 9.5.2 به عنوان یک محصول مستقل متوقف شد و فقط همراه با اشتراک Autodesk Fusion 360 برای کاربران مجوز داده شد.

در نسخه رایگان ایگل تمام امکانات در اختیار کاربر هستند اما در ابعاد، تعداد شیت های شماتیک و تعداد لایه های PCB، محدودیت وجود دارد. همین رایگان بودن نسخه پایه باعث شد تا در مسابقات جهانی مهارت (WorldSkills) به جای آلتیوم از ایگل استفاده شود. (دو سال پیش به عنوان مربی آموزش ایگل در خدمت رتبه های برتر مسابقات ملی مهارت جهت اعظام به مسابقات جهانی بودم.)

مورد دیگه ای کار با ایگل را لذت بخش کرده است، امکان مدل سازی سه بعدی در نرم افزار فیوژن 360 می باشد که علاوه بر امکان بررسی برد، امکان طراحی قاب و یا جانمایی و طراحی برد براساس قاب از پیش طراحی شده را نیز برای کاربر فراهم می کند.

در سال 2023، Autodesk  اعلام کرد که پس از 7 ژوئن 2026 دیگر EAGLE را نمی‌فروشد و  از آن پشتیبانی نمی‌کند و فقط تا این تاریخ، اشتراک‌های فعال Fusion 360 با یا بدون EAGLE Premium همچنان به Fusion 360 Electronics و EAGLE Premium دسترسی خواهند داشت.

دانلود نرم افزار Eagle

Eagle یا آلتیوم!؟

نرم افزارهای طراحی PCB زیادی وجود دارند و هدف از معرفی ایگل مقایسه بین آلتیوم و ایگل نیست، هر کدام از این نرم افزارها کاربران خودشان را دارند.H

قسمت اول آموزش Eagle

سرفصل جلسه اول آموزش Eagle

  • نصب نرم افزار
  • توضیح پنجره های نرم افزار
  • ساخت پروژه جدید
  • توضیح کتابخانه ها و اضافه کردن قطعات

قسمت دوم آموزش Eagle

سرفصل جلسه دوم آموزش Eagle

  • رسم یک نمونه مدار در شماتیک (مبدل usb به سریال)
  • توضیح محیط PCB
  • رسم PCB مربوط به شماتیک

قسمت سوم آموزش Eagle

سرفصل جلسه سوم آموزش Eagle

  • توضیح ساخت کتابخانه قطعات

قسمت چهارم آموزش Eagle

سر فصل جلسه چهارم آموزش Eagle

  • روش دوم (روش سریع) ساخت کتابخانه قطعه

قسمت پنجم آموزش Eagle

سرفصل های جلسه پنج آموزش Eagle

  • روش تبدیل خروجی ایگل به آلتیوم
  • ویرایش فایل در آلتیوم

قسمت ششم آموزش Eagle

سرفصل های جلسه شش آموزش Eagle

  • چیدمان قطعات با استفاده از فایل ULP

قسمت هفتم آموزش Eagle

سرفصل های جلسه هفت آموزش Eagle

  • توضیح تغییرات نسخه 9
  • ابزارهای جدید رسم مسیر
  • توضیح گزینه Design Block

قسمت هشتم آموزش Eagle

سرفصل های جلسه هشت آموزش Eagle

  • انتقال PCB از ایگل به فیوژن 360
  • اضافه کردن طرح سه بعدی قطعات به کتابخانه
  • گرفتن خروجی ویدئو از طرح

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “آموزش Eagle

  1. Avatar for M.Tofiqian M.Tofiqian گفت:

    درود
    اینکه یک ورژن رایگان و بدون نیاز به کرک داره خیلی خوبه ولی یه روزی احتمال داره ورژن رایگان هم متوقف بشه بنابراین باید بپرسیم چرا آموزش نرم افزار آزاد Kicad به زبان پارسی در هیچ جای وب پیدا نمیشه ؟
    دریق از یک جزوه
    لطفا اگر میتونید به سمت آموزش نرم افزارهای آزاد روی بیارید.
    ممنون از شما

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز این مساله خیلی بنظر منم همه
      اما باید بدانیم متاسفانه شرکت های ایرانی متاسفانه و متاسفانه برای چاپ برد فقط از شما خروجی آلتیوم قبول می کنند و خیلی راجب این مساله فکر کردیم تا وقتی زنجیره تامین کامل نشه خیلی استقبال هم از این موضوع صورت نخواهد گرفت
      ممنون برای پیشنهاد شما بیشتر بهش فکر میکینم

    2. سلام
      ورژن 9.6 ایگل کرک هست و تمام امکاناتش در دسترس هست، و البته خودم از فایل های گربر برای سفارش چاپ استفاده می‌کنم و دلیل دیگه ای که ایگل برای خودم شخصا جذاب هست امکان انتقال فایلهای ایگل به فیوژن 360 هست و از این طریق امکان ساخت محصول با توجه به قاب و یا ساخت قاب برای محصول را بسیار سریع و لذت بخش میکنه

      در حال آماده سازی آموزش های فیوژن هستم و به زودی روی سایت قرار میگیره

      با اجازه سیسوگ لینک سایت قرار میدم:
      Designer2013.com

      1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

        سلام دوست عزیز
        خواستم اضافه کنم اگر آموزش شما رایگان باشه خوشحال میشیم توی سیسوگ منتشرش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *