اینترنت اشیاء, توصیه شده

Sigfox چیست و از کجا آمده

Sigfox چیست

Sigfox چیست ؟

نام یک شرکت فرانسوی است که از سال 2009 شروع به فعالیت نموده و عمده تمرکز آن هم, ساخت و ایجاد یک بستر مناسب جهت یک شبکه کم مصرف می‌باشد.

وقتی بحث مصرف کم یک شبکه مطرح می شه طبیعتا استفاده از اون در حوزه IOT  (چیز نت – اینترنت چیزها – اینترنت اشیاء) هم مطرح می‌شه و ایجاد بزرگترین شبک IOT  در جهان قسمتی از اهداف این شرکت فرانسوی هست.

این شرکت در Juan 2012  از شبکه Sigfox خود رونمایی کرد و مسیر را با سرعت به سمتی پیش برد که هم اکنون منطقه بزرگی از دنیا را تحت پوشش Sigfox  قرار داده  و اسم این شبکه و ساختار را نیز اصطلاحا Sigfox نامیده‌اند.

از اهداف بلند مدت این شرکت عبارت است از:

  • ایجاد یک شبکه به وسعت کل زمین
  • رفتن به ساز و کاری که سخت افزارها بدون نیاز به باطری کار کنند ( کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژیهای رایگان موجود مثل  خورشیدی – باد – امواج مغناطیسی..)
  • کاهش هزینه ماژول در حد چند دلار ( ماژولهای مبتنی بر سیم کارت و شبکه های سلولی هزینه بسیار بالاتری دارند)

 

Sigfox در محدوده فرکاسی 860 تا 920 مگاهرتز فعالیت می کند ، که بسته به جغرافیا و محدودیت موجود در کشور های مختلف برای باند های فرکانسی ، محدوده فعالیت آن متغییر است ، جزییات بیشتر را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید

محدوده فرکانسی شبکه sigfox در کشور های مختلف

 

Sigfox یک شبکه Low Power Wide Area network  ایجاد نموده که به نظر آنقدر قوی و محکم این کار را استارت زده به طوری که توانسته خودشو به عنوان یک رقیب NB-IOT  مطرح کند.

همه چیز در مورد Sigfox

 

این شبکه هم اکنون در 45 کشور  قابل دسترس هست, البته میزان نفوذ اون در هر کشوری متفاوت هست و جالب اینجاست که در منطقه خاورمیانه, ایران هم تجهیز شده.

میتوانید میزان نفوذ این شبکه را در وب سایت اصلی مشاهده کنید.

 

ضریب نفوذ شبکه Sigfox در جهان و ایران

 

شرکت پارس نت متعلق به پارس انلاین به عنوان مجری این شبکه و شرکت Sigfox در ایران سعی به ارائه خدمات در ایران نموده, به عبارتی اگر شما نیاز به ماژولهای این شرکت داشته باشید و یا بخواهید به این شبکه وصل بشوید لازمه با شرکت پارس نت در تماس باشید.

ماژول Sigfox

 

ماژول sigfox

مقایسه NB-IOT و Sigfox

مقایسه شبکه sigfox با NB-IOT

برای اینکه قابلیتهای ماژول سیگفاکس (Sigfox) را بیشتر توضیح بدیم بهتره اون را با نمونه های آشناتر مثل NB-IOT  مقایسه کنیم.

Sigfox برخلاف شبکه NB-IOT وابستگی به اپراتورهای همراه نداره و یه جورایی شبکه مخصوص خودش را داره.

ریت ارسال اطلاعات Sigfox بسیار پایین هست، در این ساختار میشه به ازای هر بار ارسال، 12 بایت اطلاعات انتفال داد اون هم در زمان حدودی 6 ثانیه که میشه گفت ریت ارسال اطلاعات خیلی پایینی هست. جالب اینجاست که شرکت Sigfox اجازه ارسال اطلاعات بیش از 140 پیغام در روز و همچنین 7 پیغام  12 بایتی در ساعت را به هر کدام از ماژولهای خودش به علت استفاده حداقلی از پهنای باند نمیده که شاید این هم یکی از معایب اون باشه.

یکی از برتریهای Sigfox این شبکه ارسال اطلاعات در مسافت های بالاتر نسبت به  NB-IOT  هست که البته قستمی اش هم برمیگرده به ریت ارسال پایین این دستگاه.( البته این مورد را نمیشه صد در صد مستدل دونست)

از میزان برتریهای اولیه این شبکه قیمت پایین و مصرف انرژی کم این ماژول هست که صد البته در مورد قیمت پایین هم NB-IOT هم ماژولهای Lora کم کم دارند به قیمت ماژولهای Sigfox میرسن ( حدود 4 دلار) و صد البته مصرف پایین انرژی با توجه به ریت کم ارسال اطلاعات یه جورایی جبران میشه. ( به عبارتی نمیشه گفت مصرف انرژی کمی نسبت به تکنولوژی های دیگه داره که در جدول زیر کاملا مشخص هست)

میزان مصرف انرژی به ازای ارسال هر یک بایت

با توجه به صحبتهای بالا شما نمیتونید از بستر Sigfox روی اپدیت از راه دور (OTA) و یا سرعت عمل تراکنش ها زیادی حساب باز کنید. البته انحصار این شبکه و زیر ساخت اون باعث میشه معایب و محاسن خاصی را برای اون متصور بشیم که البته یکی از معایب اون میتونه انحصار اون شبکه باشه.

تا جایی که اطلاع پیدا کردیم این شرکت فرانسوی به علت تحریم ها پا پس کشیده که میشه حتی این موضوع را به فال نیک گرفت!

 

 

مقایسه Sigfox و NB IOT

 

مقایسه Sigfox و Lora

غیر از بحث باندهای فرکانسی و میزان برد و توان متفاوت, شاید یکی از تفاوت های اصلی سایز پکت های این دو ماژول باشه ماژول Sigfox میتونه در هر بار ارسال فقط 12 بایت ارسال کنه ولی LORA  در این زمینه محدودیتی نداره. تو بحث امنیت هر دو راهکارهای خاصی دارند ولی Sigfox سعی نموده تایید هویت وکلید برای هر دیوایس را بصورت مجزا و اولیه داشته باشه.

 

 

مقایسه Lora و Sigfox

 

مقایسه Sigfox و Lora

امنیت Sigfox:

در مورد امنیت نیز این شرکت سعی کرده ساز و کار مناسب به همراه یک کلید منحصر به فرد برای هر ماژول در نظر بگیره تا بتونه امنیت بالاتری در سیستم خودش تضمین کنه البته در سیستمهایی که یک شرکت سعی میکنه کلیه ساختار را بچینه و ایجاد کنه همیشه امنیت میتونه بهتر اعمال بشه یا بهتر بگیم روشهای نفوذ بهتر پوشیده بشه و این شبکه هم به نظر مستثنی نیست

در زیر میتونید ویدیو شرکت با موضوع امنیت Sigfox  را مشاهده کنید.

 

 

 

منابع:

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “Sigfox چیست و از کجا آمده

  1. Avatar for محمدرضاعابدینی محمدرضاعابدینی گفت:

    اگر اپراتورها وارد بشن بنظرم nb-iotمیتونه بازار بیشتری رو سهیم بشه .. تاجایی که من خبر دارم نه همراه اول و نه ایرانسل سیم کارت های مخصوص nb-iot ندارن و صرفا هرچیزی گفته شده جنبه تبلیغاتی داشته.ممنون بابت این مطلب ارزشمند لذت بردم

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      البته الان هم دارند و طبق شرایطی ارائه میدند به شرکتها و افراد
      و یه سری شهرها را هم تجهیز کردند از شمال کشور گرفته تا خود تهران و حتی مشهد . …
      ولی به دلیل تحریمها و …. کلی موضوع دیگه این قضیه عمومیت پیدا نکرده

      1. Avatar for محمدرضاعابدینی محمدرضاعابدینی گفت:

        مهندس بحث دوم مناطق پوششه که خیلی کمتره..من خودم بودم ترجیح میدادم یک ماژولی مثلBC97کوئیکتل باشه که قابلیت کار تو دوحالتgsmوnb-iotداره، تو پروژه ام استفاده کنم تا زمانیکه بسترش درست حسابی فراهم بشه .. اما این ماژول هم ظاهرا تو بازار چین پیدا نمیشه ..

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          ماژول BC92 هست که هر دو کار را انجام میده و ما نمونه اولیه اش را هم برای تست موجود داریم 🙂
          شما نگران مخصولات کویکتل نباشید ما این یه قلم جنس را به عنوان یه جورایی نمایندگی فنی و فروش غیر رسمی در کشور هم موجود میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *