معرفی, مقاله های سیسوگ

UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه چیست؟ + معرفی انواع UPS

UPS چیست؟

ابتدا در پاسخ به سوال UPS چیست؟ به طور خلاصه می توان گفت:

UPSچیست؟

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) دستگاهی است که در صورت قطع برق ورودی شهر یا تغییرات فلتاژ برای مدت کوتاهی برق را تأمین می‌کند. تا زمانی که برق شهر برقرار است، در کنار تأمین توان دستگاه‌ها باتری UPS را شارژ و آن را حفظ می‌کند. هرچه انرژی ذخیره‌شده بیشتر باشد، توان بیشتری را می‌توان بعد از قطع برق تأمین کرد. در این مطلب، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که UPS چیست و چه انواعی دارد.

UPS چیست؟

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) دستگاهی است که در صورت قطع برق ورودی شهر یا تغییرات فلتاژ برای مدت کوتاهی برق را تأمین می‌کند. تا زمانی که برق شهر برقرار است، در کنار تأمین توان دستگاه‌ها باتری UPS را شارژ و آن را حفظ می‌کند. هرچه انرژی ذخیره‌شده بیشتر باشد، توان بیشتری را می‌توان بعد از قطع برق تأمین کرد. در این مطلب، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که UPS چیست و چه انواعی دارد.

انواع UPS

رایج‌ترین نوع UPS که مورداستفاده قرار می‌گیرد و مؤثرترین نوع آن نیز هست، یوپی‌اس با تبدیل تمام‌وقت (full-time) یا دوتایی کامل (full double) نامیده می‌شود. برای هر یوپی‌اس، برق ورودی جریان متناوب (AC) است.

از سوی دیگر، باتری‌ها ذخیره‌سازهایی جریان مستقیم (DC) هستند؛ بنابراین، همه UPS‌های باتری‌دار باید برای شارژ باتری‌ها، برق AC ورودی را به DC تبدیل یا اصلاح کنند. UPS همچنان باید AC را به تجهیز برساند، بنابراین برق DC باید از طریق دستگاهی به نام اینورتر به AC تبدیل شود.

در یک یوپی‌اس با تبدیل دوبل، برق به طور مداوم از طریق یکسوکننده و سپس از طریق اینورتر به تجهیز جریان می‌یابد. ولتاژ و فرکانس خروجی کاملاً از ولتاژ و فرکانس ورودی جدا شده و مستقل از آن است. این دو کمیت حتی می‌توانند کاملاً متفاوت از ورودی باشند، بنابراین این سیستم از نظر فنی به‌عنوان مستقل از ولتاژ و فرکانس (VFI) طبقه‌بندی می‌شود.

UPS مستقل از ولتاژ و فرکانس

شکل زیر یک سیستم VFI را در عملکرد عادی نشان می‌دهد که در آن، با نوسانات برق ورودی به دو صورت برخورد می‌شود. یک دستگاه محافظ ولتاژ (SPD) پیک‌های ناگهانی ولتاژ را حذف می‌کند. این پیک‌های ناگهانی می‌تواند ناشی از اصابت صاعقه به خطوط برق، موتورهای بزرگ در آسانسورها یا تجهیزات الکترونیک پزشکی باشد. با این سیستم VFI، حتی کوچک‌ترین تغییرات، از جمله کاهش ولتاژ یا خاموشی، هرگز به خروجی نمی‌رسد.

UPS مستقل از ولتاژ و فرکانس

UPS مستقل از ولتاژ و فرکانس

باتری در حالت عادی همیشه در مدار است و در مواقع نیاز، مانند زمان قطعی برق، مقدار کمی انرژی را به بار می‌دهد و بنابراین کوچک‌ترین وقفه‌ای در برق خروجی ایجاد نمی‌شود.

هنگامی که برق شهری قطع می‌شود، همان‌طور که در شکل زیر نشان‌داده‌شده است، باتری به تحویل انرژی ذخیره‌شده به اینورتر ادامه می‌دهد. هنگامی که برق شهری مجدداً وصل می‌شود، برق از طریق یکسوکننده جریان می‌یابد، اینورتر را تغذیه و باتری‌ها را شارژ می‌کند.

UPS مستقل از ولتاژ و فرکانس در حالت قطع جریان

UPS استاتیک و بای‌پس تعمیر و نگهداری

UPS‌ها دستگاه‌هایی الکتریکی یا مکانیکی هستند و نه‌تنها نیاز به تعمیر و نگهداری معمولی دارند، بلکه در معرض خرابی قطعات نیز هستند. به همین دلیل، تمام سیستم‌های UPS دارای یک بای‌پس داخلی برای هدایت برق ورودی به سیستم هستند. اگر UPS از کار بیفتد، بای‌پس بلافاصله به‌عنوان یک سوئیچ ثابت عمل می‌کند.

هنگامی که تکنسین باید روی سیستم کار کند، بای‌پس به‌صورت دستی عمل می‌کند تا اجزای داخلی ایمن شوند. اگر وقتی UPS در مسیر بای‌پس است، برق شهر قطع شود، برق خروجی نیز قطع می‌شود. شکل زیر یوپی‌اس را در حالت بای‌پس نشان می‌دهد.

UPS استاتیک و بای‌پس تعمیر و نگهداری

UPS با عملکرد حالت اقتصادی

قانون اول ترمودینامیک (بقای انرژی)، بیان می‌کند که انرژی نه می‌تواند ایجاد شود و نه از بین می‌رود. هیچ وسیله الکتریکی یا مکانیکی‌ای 100% کارآمد نیست، بنابراین هر تبدیلی متحمل تلفاتی می‌شود که به صورت گرما خارج خواهد شد.

سیستم‌های یوپی‌اس جدید بسیار کارآمدتر از یک دهه پیش هستند و بازدهی ثابتی را از بار کم تا زیاد حفظ می‌کنند. اما هنوز هم در یکسوکننده و هم در اینورتر تلفات وجود دارد که زمانی که یوپی‌اس در حالت بای‌پس است از بین می‌روند. بسیاری از UPSهای VFI اکنون نسخه پیچیده‌ای از بای‌پس را ارائه می‌دهند که به‌عنوان حالت اقتصادی (حالت اکو) شناخته می‌شود. شکل زیر این حالت را نشان می‌دهد. یک یوپی‌اس با حالت سازگار با محیط‌زیست می‌تواند در صورت نیاز به عملکرد کامل VFI بازگردد.

هنگامی که تلفات یکسوکننده و اینورتر حذف شود، در برق و هزینه صرفه‌جویی می‌شود تا زمانی که برق قطع شود و عملیات کامل UPS موردنیاز باشد. برخی از کاربران سیستم را برای عملکرد VFI در طول روز تنظیم می‌کنند و اگر این عملیات‌ها کمتر بحرانی در نظر گرفته شوند، آن را به طور خودکار به حالت اکو در شب تغییر می‌دهند. حالت Eco به‌طورکلی بسیار قابل‌اعتماد است، اما بسیاری از کاربران از تغییر حالت‌ها به عقب و جلو چشم‌پوشی می‌کنند. علاوه بر این، راندمان UPSهای جدید VFI در حدود 1٪ یا کمتر از آنچه می‌توان در حالت اکو به دست آورد است، بنابراین بسیاری از کاربران این حالت عملکرد جایگزین را غیرضروری می‌دانند.

توجه داشته باشید که UPSهای حالت سازگار با محیط‌زیست دارای فیلترهای باکیفیت هستند که ضرر کمی را نیز متحمل می‌شوند و معمولاً هنگام تغییر حالت‌ها ناپایداری کوتاهی دارند. بازده حالت Eco آماری است، اما اگر قطع برق به‌ندرت اتفاق بیفتد و کوتاه‌مدت باشد، مقدار آن می‌تواند 99٪ شود.

UPS با عملکرد حالت اقتصادی

UPS دارای تعامل با خط

 یک یوپی‌اس دارای تعامل با خط به نام UPS مستقل از ولتاژ (VI) نیز شناخته می‌شود، زیرا فرکانس خروجی همان فرکانس ورودی است. این نوع UPSها تقریباً با UPSهای VFI در حالت eco یکسان هستند، جز در اندازه یکسو‌کننده‌هایشان و عدم امکان تغییر به حالت VFI. شکل زیر نشان می‌دهد که چگونه باتری و اینورتر به جبران تغییرات ولتاژ ورودی با کارکردن موازی با خروجی کمک می‌کنند.

UPS دارای تعامل با خط

شکل زیر یک UPS تعاملی با خط را در هنگام قطعی برق ورودی نشان می‌دهد. باتری، درست مانند یک یوپی‌اس با تبدیل دوبل، توان می‌دهد، اما بای‌پس، مدار را قطع می‌کند.

UPS دارای تعامل با خط در حالت قطع

یک دهه پیش، بازده یوپی‌اس های VI به مقدار 5 درصد یا بیشتر از آن را نسبت به VFIها بیشتر بود، اما پیشرفت‌های عظیم در یو پی اس های VFI این میزان را به 1 درصد یا کمتر کاهش داده است.

UPS استندبای

شکل زیر UPS استندبای یا آماده‌به‌کار نامیده می‌شود و به‌عنوان یک UPS وابسته به ولتاژ و فرکانس (VFD) طبقه‌بندی می‌شود. مانند یک UPS مستقل از ولتاژ، این نوع یوپی‌اس برق را مستقیماً به تجهیز تحویل می‌دهد، اما باتری و اینورتر تا زمانی که برق قطع نشود، در مدار نیستند. خروجی فیلتر شده است، اما به‌اندازه یک یوپی‌اس VI پایدار نیست.

UPS استندبای

همان‌طور که در شکل زیر نشان‌داده‌شده است، هنگامی که برق قطع می‌شود، باتری و اینورتر وصل می‌شوند. مقداری ناپایداری سوئیچینگ وجود دارد، اما تأخیر به‌اندازه کافی کوتاه است تا بارها بتوانند از آن استفاده کنند.

هنگامی که برق مجدداً وصل می‌شود (برق شهر یا ژنراتور) اینورتر قطع شده، برق خط دوباره وصل می‌شود و باتری‌ها توسط یکسو‌کننده که بسیار کوچک‌تر از VFI یا VI است شارژ می‌شوند.

UPS استندبای در حالت قطع

تفاوت اینورتر و UPS چیست؟

اینورتر یک دستگاه الکتریکی است که برق DC را به برق AC تبدیل می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، واحدهای UPS از اینورترها به‌عنوان اجزای ضروری در مدار خود استفاده می‌کنند. اینورترها در انواع و کاربردهای مختلف به‌صورت مستقل مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت باتری بک‌آپ و UPS چیست؟

اصطلاحات “باتری بک‌آپ” و “UPS” گاهی اوقات به یک معنی استفاده می‌شوند، اما واقعیت این است که این دو یک چیز نیستند و کار آن‌ها یکی نیست.

باتری‌های بک‌آپ یا پشتیبان در صورت قطع برق روشن می‌شوند. هدف از استفاده از آن‌ها این است که تجهیزات دیجیتال و مکانیکی را در صورت قطعی برق به طور ایمن خاموش کنند. کاهش ولتاژ و نوسانات برق همیشه باعث عملکرد باتری بک‌آپ نمی‌شود.

بااین‌حال، ازآنجاکه یک UPS به طور مداوم برق ورودی را کنترل می‌کند، می‌تواند به‌سرعت به همه انواع قطعی برق پاسخ دهد.

برخی از سیستم‌های UPS را که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که برای کاهش هزینه‌ها در زمان‌های اوج مصرف از باتری‌های خود استفاده کنند.

پرسش‌های متداول درباره UPS

آیا UPS بهتر از اینورتر است؟

UPS و اینورتر دو دستگاه کاملاً متفاوت هستند که عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین، نمی‌توان گفت یوپی‌اس بهتر از اینورتر است یا خیر. بااین‌حال، اکثر UPSها در مدار خود از اینورتر استفاده می‌کنند.

یک UPS چقدر کار می‌کند؟

مدت زمانی که یک یوپی‌اس کار می‌کند، به ظرفیت باتری و بار موردنیاز آن بستگی دارد. با وجود این، مهم است که به یاد داشته باشید که UPS یک راهکار موقت برای جبران قطع برق است. یوپی‌اس‌ها همچنین محافظت بیشتری در برابر قطع برق ورودی بدون قطعی دارند. بااین‌حال، UPSها فقط برای چند دقیقه قبل از شروع به کار ژنراتورها برق تجهیزات را تأمین می‌کنند.

آیا یوپی‌اس برق AC را به DC تبدیل می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، یوپی‌اس دارای اینورتر است که جریان DC را به AC تبدیل می‌کند. بااین‌حال، برای شارژ باتری‌ها، UPS برق AC را به برق DC تبدیل می‌کند.

منبع: TechTarget

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه چیست؟ + معرفی انواع UPS

  1. Avatar for mohammadreza mohammadreza گفت:

    سلام پس میشه گفت در ups هم اینورتر و هم رکتیفایر وجود داره درسته؟

    1. Avatar for Shadow Shadow گفت:

      سلام دوست عزیز، بله، در یک سیستم UPS، هم اینورتر و هم رکتیفایر وجود دارد. برای توضیحات بیشتر، یک سیستم UPS دارای چهار قسمت اصلی است: رکتیفایر، باتری‌های UPS، اینورتر و سوئیچ Static Bypass¹. رکتیفایر وظایف مهمی را انجام می‌دهد. اولین کار آن تبدیل برق ورودی از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) است. نقش دوم آن شارژ کردن باتری‌ها است، در حالی که برق DC به اینورتر هدایت می‌شود.
      با توجه به اندازه UPS، ماژول رکتیفایر ممکن است شامل شارژر باتری باشد. در سامانه‌های کوچک‌تر UPS (به عنوان مثال زیر 3 kVA)، رکتیفایر و شارژر باتری ممکن است به صورت جداگانه باشند. برعکس، اینورتر نقش دوم تبدیل برق DC از رکتیفایر یا باتری به خروجی AC را بازی می‌کند که بار حساس را تامین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *