توصیه شده, رزبری پای, معرفی

10 مورد از بهترین کامپیوتر های تک برد (Single Board) برتر در سال 2020

10 مورد از بهترین کامپیوتر های تک برد (Single Board) برتر در سال 2020

کامپیوتر های تک برد یا Single Board  SBC کاربرد بسیار زیادی در اینترنت اشیاء دارند. این مقاله 10 تا از بهترین آن‌ها را به نقل از سایت الکترونیک لب در  سال 2020 معرفی می‌کند.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

 

شماره یک – Raspberry Pi 4 Model B

رزبری پای مدل B

رزبری پای مدل B، با 4 گیگابایت رم

رزبری پای 4 مدل B، از لحاظ سخت افزاری، نسبت به نسخه های قبلی، بهبود های زیادی داشته است. CPU آن Broadcom 2711 بوده که چهار هسته 64 بیتی دارد. همچنین هسته پردازنده آن Cortex A72 بوده و با کلاک 1.56GHz کار می‌کند! در طراحی جدید، برد به گونه ای بهبود یافته است که 20% انرژی کمتر مصرف کند و 90% بازدهی بیشتر داشته باشد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

علاوه بر اینکه سرعت سخت افزار بیشتر شده است، شبکه آن نیز از دوباند 2.4 GHz و 5GHz بهره می‌برد. سیستم PoE نیز بهبود هایی یافته است. همچنین USB 3.0 بکار رفته در آن، نسبت به USB 2.0 سرعتی ده برابری دارد! رزبری پای 4 با رم‌های 1، 2 و 4 (LPDDR4 SDRAM) موجود می‌باشد.

 

شماره دو – Odroid-XU4

برد اودروید Odroid

Odroid-XU4 یک کامپیوتر مقرونه به صرفه هست که قابلیتهای خوبی مانند یک درگاه شبکه یک گیگابیت سریع , درگاه HDMI 1.4a و دارای یک خنک کننده و آداپتور میباشد.

پردازنده گرافیکی آن، از هسته  قدرتمند سامسونگ Exynos 5422 Cortex-A15 با فرکانس 2 گیگاهرتز و Mali-T628 MP6 با پشتیبانی از OpenGL ES 3.1 و OpenCL 1.2 بهره می برد.

این برد دارای 2 گیگابایت حافظه و دو پورت USB 3.0 است، اما هیچ بلوتوثی برای اتصالات بی سیم برروی آن تعبیه نشده است!

ODROID-XU4 از فناوری ARM big.LITTLE با سیستم پردازشی HMP استفاده می کند. این برد می تواند سیستم عامل هایی مثل آخرین نسخه اوبونتو، اندروید های 4.4 (کیت کت)، 5 (Lollipop) و 7.1 (Nougat) را اجرا نماید که به شما قابلیت های فراوانی را می دهد. اگر این برد را درون کیسی زیبا قرار دهید، میتوانید از آن به عنوان یک کامپیوتر برای نوجوانان هم استفاده کنید.

بطور کلی، اودروید دارای سرعت انتقال داده شگفت انگیزی است و به کاربران این امکان را می دهد که بوت سریع تر، مرور وب راحت تر، شبکه سریع تر و محاسبات راحت تری داشته باشند و از بازی های سه بعدی لذت ببرند! برای بوت شدن این دستگاه، باید سیستم عامل بر روی یک SD CARD یا eMMC ریخته شود. که البته eMMC کارایی خیلی بهتری دارد.

 

شماره سه – ASUS Tinker Board RK3288

برد ASUS-Tinker-Board-RK3288

همانند برد اودروید، Tinker Board ایسوس هم می‌تواند به عنوان یک کامپیوتر معمولی برای ویرایش اولیه تصاویر، پخش ویدئو با کیفیت Full HD، مرور وب، گوش دادن به موسیقی و حتی بازی‌های معمولی مورد استفاده قرار گیرد.

این برد از Rockchip RK3288 بهره می‌برد که یک پردازنده چهار هسته‌ای مدرن مبتنی بر ARM است. این پردازنده را می‌توانید در داخل بسیاری از تبلت ها پیدا کنید. این برد می‌تواند با 2 گیگابایت حافظه و پردازنده گرافیکی GPU Mali-T764 خود، فیلم HD و UHD را با سرعت 30 فریم در ثانیه پخش کند. برد تینکر ایسوس، برای استفاده خانگی، ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. برای مثال یک کدک HD دارد که صدای 24 بیتی 192 کیلوهرتز را پشتیبانی می‌کند. همچنین از امکانات سخت افزاری این برد می‌توان از رابط GPIO چهل پین، رابط LAN گیگابیتی، اتصال DSI MIPI برای نمایشگر و صفحه‌های لمسی و اتصال CSI MIPI برای اتصال به دوربین نام برد که این امر برای اینترنت اشیاء بسیار مناسب است.

 

شماره چهار – Libre Renegade Computer Board

کامپیوتر تک برد Libre Renegade

اگر به دنبال یک رایانه کوچک تک برد، با قیمت مناسب برای راه اندازی یک سرور ذخیره سازی محلی یا چیزی شبیه به آن هستید، Libre Renegade یک گزینه بسیار خوب در بین کامپیوتر های تک برد است!

این برد دارای سخت افزار قدرتمندی است. پردازنده آن ARM Cortex-A53 است که دارای چهار هسته 64 بیتی با فرکانس 1.4 گیگاهرتز می باشد. پردازنده گرافیکی آن نیز، 4K Ultra HD ARM Mali-450 بوده و 2 گیگابایت رم DDR4 دارد. این رایانه 40٪ سریع‌تر از Raspberry Pi است. پورت اترنت آن، گیگابیتی و بسیار سریع است، بگونه ای که در بسیاری از بردهای دیگر مشابه آن را نخواهید یافت. با استفاده از این برد، به راحتی می‌توانید سرور فایل، روتر رمزگذاری شده/VPN و موارد دیگر راه اندازی کنید.

 

شماره پنج – Arduino Mega 2560

آردوینو مگا 2560

برد آردوینو Mega 2560 با دیگر بردهای آردوینو متفاوت است و برای برخی پروژه‌های بلند پروازانه تر طراحی شده است. از ویژگی‌های مهم آن حافظه و پین‌های I/O بیشتر است.

میکروکنترلر ATmega2560 بکار رفته در آن، 8 بیتی از خانواده AVR می‌باشد. از ویژگی های سخت افزاری آن، می توان 54 پین ورودی/خروجی دیجیتال، 16 ورودی آنالوگ و فضای بیشتر SRAM را نام برد.

 

شماره شش – Raspberry Pi Zero W

رزبری پای ZERO W

شبکه وایرلس و بلوتوث برد Raspberry Pi Zero W نسبت به Pi Zero عملکرد بسیار بهتری دارد. این رایانه تک بردی ایده آل برای پروژه‌های اینترنت اشیا است. با توجه به اندازه کوچک آن، ممکن است تعجب کنید که پردازنده آن Broadcom BCM2835 با فرکانس 1 گیگاهرتز و 512 مگابایت حافظه LPDDR2 SDRAM است!

با یک هزینه فوق العاده کم، می‌توانید یک برد Wi-Fi فوق العاده داشته باشید. ابعاد Raspberry Pi Zero W تنها 6.5 سانتی متر در 3 سانتی متر در 0.5 سانتی متر است و انرژی مصرفی آن به قدری کم است که حتی با یک باتری نسبتاً بزرگ نیز می‌تواند برای مدت طولانی کار کند!

 

شماره هفت – LattePanda

LattePanda Alpha 864s Win10 Pro

 

برد LattePanda (لته پاندا) کمی با دیگر بردها متفاوت است. این برد برای ویندوز 10 ساخته شده است و هنگامی که آن را می‌خرید، یک کلید فعال سازی ویندوز 10 OEM هم همراه آن به شما فروخته می‌شود. بنابراین شما مجبور هستید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

LattePanda یکی از کامپیوتر های تک برد گران قیمت محسوب می شود. هم پورت USB2 وهم USB3، وای فای و بلوتوث 4 نیز دارد. ممکن است در ابتدا، کار با ویندوز 10 نسخه توسعه دهندگان، کمی دشوار باشد، اما از آن جایی که سیستم عامل از قبل برای شما به‌صورت آماده نصب شده است، می‌توانید به راحتی ابزارهایی مثل Visual Studio،NodeJS،Java و… را اجرا کنید!

 

شماره هشت – Rock PI Rockchip RK3399

برد راک پی 4 مدل B

برد راک پی Rock Pi-4 به تولیدکنندگان، برنامه نویسان اینترنت اشیاء، دوست داران الکترونیک و… اجازه می‌دهد ایده‌های خود را در دنیای واقعی پیاده سازی کنند. راک پی دارای یک پردازنده فوق العاده قوی مبتنی بر ARM است که نسبت به کامپیوتر های تک برد (SBC) دیگر، امکان اجرای پیشرفته‌تری را می‌دهد. همه مدل‌های آن به رم LPDDR4 با سرعت 3200MB/S مجهز هستند و از ماژول‌های eMMC پشتیبانی می‌کنند. یک آنتن روی برد (Onboard) دارد و از دوربین رزبری پای نیز پشتیبانی می‌کند.

 

شماره نه – Banana Pi BPI-M4

بنانا پای، یک کامپیوتر به اندازه کارت اعتباری است که توسط شرکت چینی به نام شرکت شنزن ساخته شده است. در طراحی این برد، از رزبری پای الهام گرفته شده است.

بناناپای سیستم عامل‌های مختلفی را پشتیبانی می‌کند،

از جمله: اندروید، دبیان و اوبونتو. بناناپای مدل BPI-M4 از تراشه Realtek RTD1395 استفاده می‌کند. از رم 1 یا 2 گیگابایتی و یک eMMC هشت گیگابایتی بهره می‌برد. چهار پورت USB 2.0، یک USB تایپ C، خروجی HDMI، خروجی صدا f1 و رابط های M.2 Key E PCI-E 2.0 را نیز دارد.

 

شماره ده – LattePanda Alpha 864s

LattePanda-Alpha-864s

Latte Panda نسخه Alpha، از پردازنده Core m3 شرکت Intel استفاده می‌کند که در آخرین سری‌های مک بوک بکار رفته است. پردازنده Core m3 یک پردازنده ایده آل برای اجرای سریع و بی نظیر و با نیروی مصرفی بسیار کم است. 8 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت eMMC، پشتیبانی از SSD، رابط M.2 و پایه‌های GPIO زیاد، از دیگر ویژگی‌های این برد است.

این کامپیوتر تک برد به عنوان رهبر دیگر لته پاندا‌ها شناخته می‌شود! ویژگی‌های اصلی این رایانه تک بردی، این است که از هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند. هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس از شبکه ابری و ابزارهای توسعه برخوردارند. این کامپیوتر به دلیل طراحی بسیار نازک فضای کمتری را اشغال می‌کند. 8 گیگابایت RAM آن نیز سرعت عملکرد کامپیوتر را افزایش می‌دهد.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

10 دیدگاه در “10 مورد از بهترین کامپیوتر های تک برد (Single Board) برتر در سال 2020

  1. Avatar for محمد صداقتی محمد صداقتی گفت:

    بسیار عالی
    ای کاش Arduino Mega 2560 رو از این لیست حذف می کردند
    در کنار این بزرگان نبود بهتر می شد

    1. Avatar photo Digi Boy گفت:

      درود بر شما.
      بله، می‌خواستیم توی مطلب اصلی دست نبرده باشیم ?
      بیشتر منظور برای کسانی بوده که صرفاً می‌خوان یه پروژه ساده اینترنت اشیاء یا چیزی شبیه به اون رو راه اندازی کنن، نیازی به خرید بردهای گران قیمت‌تر نداشته باشند.

  2. Avatar photo یاسر عزیز زاده گفت:

    سلام خدا قوت
    آشنا شدن با LattePanda Alpha 864s هیجان انگیز بود. ممنون از این بابت.
    چون بحث سر بهترین های 2020 هست، بنظرتون جای nvidia jetson nano توی لیست خالی نیست؟ نه اینکه میتونه باشه یا نه! تصور این لیست بدون nvidia jetson nano در مقایسه با بعضی از برد های لیست دشوار هست.
    آیا مورد پنجم یک کامپیوتر تک بردی محسوب میشود؟ چرا؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام جناب عزیززاده
      به نظر جای nvidia jetson nano هم خالی بوده که بنده مشخصاتش را اینجا قرار میدم
      null

  3. Avatar for ماهان ماهان گفت:

    سلام ممنون از مقاله تون

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلامت باشید دوست عزیز

  4. Avatar for reza reza گفت:

    سلام
    ممنون از مقاله معرفی بوردها.
    بعضی از این بوردها واقعا شگفت انگیزن و کارهای زیادی میشه با اونا انجام داد!
    حیف که قیمت دلاری اونها برای ما گرون درمیاد.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      متاسفانه بله

  5. Avatar for سجاد گلچین پور سجاد گلچین پور گفت:

    اگر یکمم راجب SBC های مبتنی بر معماری x86 بحث بشه خوبه! 🙂

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      بله جناب گلچین پور حتما
      انشاله ما منتظر قسمت دوم لامپ خلا شما هم هستیم :-))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *